Gunnar Skrevet Juni 18, 2006 Skrevet Juni 18, 2006 Noen her som mener det er merkbar forskjell på 95 og 98 bensin på en M30B35? Hva kjører de av dere som har slike motorer på?
ehrnst Skrevet Juni 18, 2006 Skrevet Juni 18, 2006 ikke at jeg har denne motoren, men jeg kjører konsekvent "åttånitti" på eldre BMW, hvertfall de med sexer
HenrikE30+ Skrevet Juni 18, 2006 Skrevet Juni 18, 2006 Mine erfaringer peker i retning av lite merkbar forskjell i ytelser men en anelse bedre drivstoff økonomi. Bruksbilene mine får 95 oktan (bortsett fra når jeg er i Tyskland, da bruker jeg 100 oktan - noe jeg faktisk merker på toppfarten), mens morrobilene får 98. Grunnen til dette er at prisen ikke er sensitiv i denne sammenhengen og at "de fortjener det beste" Jeg kjørte ALLTID med 98 på M30en når den stod i E30en. Jeg foreslår at du forsøker minst 4 tanker med hver type, og loggfører forbruk osv. nøyaktig. Det kan være spennende å se om du merker noen forskjell. V12 motoren min SKAL kunne yte 300HK når den går på 91 oktan, og jeg velger å tro at 98 vil være fordelaktig
binlarsen Skrevet Juni 18, 2006 Skrevet Juni 18, 2006 Får du mer hester av å kjøre på høyere oktan? Det hørtes da litt snodig ut. Er det mer energi i en liter 100oktan kontra en liter 95..?
ehrnst Skrevet Juni 18, 2006 Skrevet Juni 18, 2006 stemmer at du kan klare å klemme ut mer hk med mer oktan ja, har med forbrenning osv. å gjøre. Det er en grunn til at det finnes racefuel som er 120 oktan eller no. På en annen side vil du nok ikke merke en dritt på en 316, bortsett fra at den kanskje kan bruke mindre på mila
propan Skrevet Juni 18, 2006 Skrevet Juni 18, 2006 Poenget er ikke at du får mer hk bare ved å fylle 98. Men motoren tåler høyere tenning med 98=hk..
binlarsen Skrevet Juni 18, 2006 Skrevet Juni 18, 2006 stemmer at du kan klare å klemme ut mer hk med mer oktan ja, har med forbrenning osv. å gjøre. Det er en grunn til at det finnes racefuel som er 120 oktan eller no.På en annen side vil du nok ikke merke en dritt på en 316, bortsett fra at den kanskje kan bruke mindre på mila Racefuel brukes når man skal jusse tenninga mer aggresivt og/eller øke ladedruck for å unngå selvantenning. Det er ikke bare å helle på oktanbooster på standardbilen og tro at det skal gå no fortere
Gunnar Skrevet Juni 18, 2006 Forfatter Skrevet Juni 18, 2006 Nei, det er ikke mer energi i 100 kontra 95, men den tåler jo litt senere tenning før den selvantenner. Så saken er jo den at du får utnytta bensinen bedre OM motorstyringen kan justere tenningen. Så spørsmålet er vel egentlig om M30B35 med Motronic kan dra nytte av 98? Henrik, Loggføring kunne vært morsomt, men må få orden på forbruket først... Det renner en del liter suppe gjennom den fortsatt..
Bmw323i Skrevet Juni 18, 2006 Skrevet Juni 18, 2006 jeg har prøvd å kjøre min m20 på 95 og da ville ikke bilen gå skikkelig. litt merklig kanskje
Lien Skrevet Juni 18, 2006 Skrevet Juni 18, 2006 98 er for dyrt til at det lønner seg tror jeg.. I lengden så vil du muligens spare inn litt men samtidig ligger jo prisen høyere. Jeg kjører 95 på min M106 som i realiteten er en M30 med motronic og den ligger rundt 1.3-1.4 på blandet kjøring og 0.85 på langkjøring. Dette mener jeg er respektabelt for en bil med nesten 300k på telleren. Hvor mye bruker din gunnar?
Gunnar Skrevet Juni 18, 2006 Forfatter Skrevet Juni 18, 2006 Kjørte frem og tilbake til Skien her om dagen, indre veien fra Horten. Det er vel en 15-16 mil. Målte ikke nøyaktig, men det gikk ihvertfall mer enn literen på mila, for å si det sånn.. Tipper kanskje et par gode liter på mila. Men det er BARE bratte bakker hele tiden, og jeg må innrømme at jeg ikke akkurat var forsiktig på gassen. Sliter med at den har begynt å fjuske litt opp til 3000rpm, så antar det er noe som ikke er helt som det skal. Må få ordna lambdaen skikkelig, og så får jeg vel prøve å sjekke LMM.
Kjell Z3 Skrevet Juni 18, 2006 Skrevet Juni 18, 2006 Jeg testet på min tidligere 535iA 1991 mod. Har en strekning jeg kjører akkurat på fartsgrenser og måler med computeren. Dette gjør jeg av og til med bilene mine for å se om det er noe galt på gang... Testet da også med 98 okt. uten noen forbedring som helst. Om det kan skille en hk eller to på 6000 omdr skal jeg ikke uttale meg om, men det er i såfall så lite at du ikke kan merke noen forskjell. Hilsen en som kjører 98 okt. på Z3 helt uten grunn
Michael Skrevet Juni 18, 2006 Skrevet Juni 18, 2006 På biler med bankesensor kan man vel ha mere nytte av å fylle 98 siden tenninga blir skrudd hvis det er mere å gå på, eller ??
Ballder Skrevet Juni 18, 2006 Skrevet Juni 18, 2006 Tenningsbank er stikkordet her. Går bilen uten tenningsbank på for eksempel 92 oktan, så er det bare og kjøre med 92 da. Overlading og tenningsbank er liksom to faktorer som ikke liker hverandre. Større ladetrykk, jo mer bank! høyere oktan, mindre bank! Kort fortalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå