Mr_Sunde Skrevet Juni 20, 2006 Skrevet Juni 20, 2006 Skal til å bygge om en 318 E36 til en 320 og i den forbindelse tenkte jeg å sende en søknad til biltilsynet. Er det noen her på forumet som har søkt om ombygging som kan gi noen tips/råd til hvorden jeg skal sette opp/formulere dette? Hvis noen kan sende meg en kopi av sin søknad så jeg kan se(Selvsagt fjerne personlig informasjon) Har begynt å få grei oversikt over hva som er forskjellene på en 318 og en 320, så nå blir det å sende en søknad til biltilsynet og få en dialog med de før jeg begynner. På forhånd takk.
Gunnar Skrevet Juni 20, 2006 Skrevet Juni 20, 2006 Jeg skrev en rimelig kortfattet søknad hvor jeg la frem en plan for ombygging av 520i til 535i, med forespørsel om det jeg skisserte hørtes ok ut. Det jeg skisserte var at jeg ville dokumentere via delekataloger og et verksted at karosseriet er det samme på begge bilene, og at jeg ellers ville bytte alt som var forskjellig. Vi snakker da forstilling/bakstilling, motor/drivverk, dempere og ellers dokumentere andre kritiske ting som eventuelt måtte være like på 520'n, som f.eks. hovedsylinder ol, samt at jeg skrev at jeg til slutt ville ta med lister (utskrifter fra BMWs delekatalog) over alt som var forskjellig, og få et verksted (gjerne BMW-forhandler) til å gå over bilen og bekrefte at delene var byttet, samt at ting så ok ut, før visning hos tilsynet. Det hørtes visst ok ut, og jeg fikk dermed skriftlig klarsignal til ombygging. De hadde et par ting de nevnte, og det var at motor MÅ være like gammel eller nyere enn bilen den settes inn i. Eldre motor kan ikke godkjennes. Dokumentasjon på hvor motoren kommer fra er også meget viktig. Har den vært i en norskregistrert bil vil de ha regnr. for å sjekke opp at bilen er registrert kollidert eller avskiltet/vraket, hvis ikke vil de ha chassisnummer på bilen den kommer fra. Ellers var det bare å gi beskjed når man setter i gang (de vil gjerne ha mulighet til å komme og se på underveis), og kjøre på.
Mr_Sunde Skrevet Juni 20, 2006 Forfatter Skrevet Juni 20, 2006 Takk for utfyllende svar. Motor kan ikke vere eldre altså. Kan det bli problem med en motor fra en 91 mod 520 når dette skal i en 92 mod 318? Er jo samme motoren(M50B20)
Gunnar Skrevet Juni 20, 2006 Skrevet Juni 20, 2006 Som sagt, i følge Biltilsynet (i Tønsberg, m.fl.) går det ikke an å få godkjent motor som er eldre enn bilen, uansett. Det er helt sikkert folk som har fått det godkjent, men sånn er det jo med alt.. Du kan jo prøve å argumentere for at det ikke ble gjort noen som helst endringer verken på motorstyring eller andre ting som gjør at utslipp ol. er annerledes, dersom det ikke ble det, men det blir jo en sjanse å ta siden reglene der i utgangspunktet er veldig klare.
Mr_Sunde Skrevet Juni 20, 2006 Forfatter Skrevet Juni 20, 2006 Vi får skrive en søknad og se hvordan det går. Blir det problem så får vi sette motoren i Rekord Coupe'en og heller få tak i en nyere motor til BMW'en
Mr_Sunde Skrevet Juni 28, 2006 Forfatter Skrevet Juni 28, 2006 Er det noen måte å sjekke årsmodell for motoren? Den kommer fra en 91 mod 520, men det er ikke den motoren som stod i bilen orginalt, så den kan vere nyere. Er kanskje årsmodellen til donorbil som gjelder uansett? Er det registreringsår eller produksjonsår dette går på? Min 92 mod 318 er nemlig produsert i desember 1991 i følge ETK.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå