Hakon Skrevet Juni 22, 2006 Share Skrevet Juni 22, 2006 Spesielt gearing på litt høyt turtall 3500 og opp rykker det relativt kraftig.. er ikke slik når den gearer ved lave turtall og fungerer fin i lave hastigheter... Først når man gir litt gass at den virker nervøs og gearer ubehagelig rykkete.. om man f.eks tar en Kickdown rykker det først 1 gang når den gearer ned, så når jeg holder gassen inne gearer den svært rykkete på rundt 5000rpm... la oss si at jeg da slipper gassen.. den gearer da opp 2 ganger og nåla synker ned til der den skal være, men også under denne gearingen skjer det rykkete og veldig kontant.... Kan ikke skjønne at det skal være slik... syns det har blitt mer merkbart i det siste.. bortsett fra rykkingen på høyt turtall fingerer den som den skal Noen som har noen tanker rundt hva dette kan være ? er en 5 trinns automat ( selvsagt orginal) sitter i en E32 735ia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haugens Skrevet Juni 23, 2006 Share Skrevet Juni 23, 2006 ...er du helt sikker på at det er selve girkassa som er problemet da... At ikke nykkingen kommer av en følerfeil e.l ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Juni 23, 2006 Share Skrevet Juni 23, 2006 Er det girkassa som gjør det der, så er den nok i ferd med å ryke. F.eks. om den hogger inn i gir og slike ting. Trodde forresten det var 4-trinnskasse (ZF 4HP-22) på E32 735ia? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MR.H Skrevet Juni 23, 2006 Share Skrevet Juni 23, 2006 Hørtes ikke bra ut, det du kan gjøre er å kjøre noen oljeskift på kassa samt filteret. Om det ikke har blitt gjort. Mulig det er forsent, men man vet aldri. Det har hjulpet en del med noe av samme symptomene på andre automatkasser. Olje holder aldri evig. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Juni 23, 2006 Share Skrevet Juni 23, 2006 Er det girkassa som gjør det der, så er den nok i ferd med å ryke. F.eks. om den hogger inn i gir og slike ting.Trodde forresten det var 4-trinnskasse (ZF 4HP-22) på E32 735ia? Det er jeg og forresten rimelig sikker på... Prøv skift olje og filter, det kan hjelpe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juni 23, 2006 Share Skrevet Juni 23, 2006 er det ikke noe som heter "lock up" på disse kassene? hva i heite er det.........? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Juni 23, 2006 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2006 den fungerer slik den holder på nå.. så kommer bare til å følge med.. se om det blir vÆrre eller bedre .. Mht hvilken gearkasse det er, så var jeg helt sikker på at det var 4 trinn... men i instruksjonsboken står det svart på hvitt at det er 5 trinn... står også at den ikke har KAT og at den yter 220 hester... 211 hesters versjonen er den MED katalysator... Hvor mye koster det å bytte olje og filter ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juni 23, 2006 Share Skrevet Juni 23, 2006 Edit: fannt kvitteringa nå. kosta 2600 å bytte olje/filter på tds`en..Hos arnis guldbrandsen.hos Egil "jeg er styrtrik av å tyne deg for spenn" Stenshagen er det nok myyyyye dyrere. (De skulle ha 2400 for å skifte motorolje..da gjør jeg det sjæl) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Isak Skrevet Juni 23, 2006 Share Skrevet Juni 23, 2006 Feilen din ligger nesten helt sikkert i vakumstyringa til automaten. Du har sikkert en eller flere lekasjer på vakumet til bilen din slik at automaten ikke klarer å gire pent. En helt vanlig feil angående vacum er at lyktejusteringene lekker. Eventuelt en sliten vakumpumpe. Start motoren å spray startgass over vakumtilslutninger og slanger å hør etter om motoren ruser seg, da har du funnet lekasje - utbedre feil og fortsett. Skift morkne slanger. Kan betrygge deg at 90% at tilfellene med automatfeil ligger i vakumfeil - slik at du mest sansynlig har en helt grei automat som ikke kommer til å ryke. Og selfølgelig - skift filter og olje! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmer for life Skrevet Juni 23, 2006 Share Skrevet Juni 23, 2006 Har hørt at rykking og napping grunnet f.eks lamda, LMM feil etc.. kan gi feil i kassa. for det er motoren som styrer giringen ikke omvendt. jeg er ikke sikker men det er noe å ta med i betraktning. er feilen der uannsett motor temp? Mvh. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Juni 23, 2006 Forfatter Share Skrevet Juni 23, 2006 Feilen din ligger nesten helt sikkert i vakumstyringa til automaten. Du har sikkert en eller flere lekasjer på vakumet til bilen din slik at automaten ikke klarer å gire pent. En helt vanlig feil angående vacum er at lyktejusteringene lekker. Eventuelt en sliten vakumpumpe. Start motoren å spray startgass over vakumtilslutninger og slanger å hør etter om motoren ruser seg, da har du funnet lekasje - utbedre feil og fortsett. Skift morkne slanger. Kan betrygge deg at 90% at tilfellene med automatfeil ligger i vakumfeil - slik at du mest sansynlig har en helt grei automat som ikke kommer til å ryke. Og selfølgelig - skift filter og olje! jeg kan egentlig ikke så veldig mye om slike ting, rent teknisk, men det du sier høres fornuftig ut... da har jeg i alle fall en ryddig teori på hva det kan være. Takk for tips og redelig forklaring. God man har slike forum med skikkelige folk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå