Gå til innhold

Bygge om til manuell??!


///MoePower
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om manuell girkasser fra E23 728i og/eller fra E23 735i passer på en E23 745i som opprinnelig er automat?

Alle sammen har M30 motorer.. Jeg lurer på dette, da jeg har funnet en BMW E23 745ia prosjektbil nær meg som jeg muligens kommer til å kjøpe :P

Da blir prosjektet lagt ut her på bimmers :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har fått svar på spørsmålet..

Og svaret er: Ja.

735i sin manuellkasse passer ihvertfall.

Så da er jeg på utkikk etter 5-trinns manuell kasse til 735i hvis noen har :wink:

(såfremst jeg kjøper bilen.. Må se hvilken stand den er i først, åsså må gamlingene overtales til å gi meg plass å ha den stående..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle M30 kassene passer på 745i men jeg vet ikke om den holder. 745i ble produsert i et en sifret antall eksemplarer med manuell men det ble det slutt på for kassene tålte ikke momentet. Jeg personlig ville bruke ei M5 kasse med M535 diff bak.

Når det gjelder ombyggingen så er ikke dette noe problem (selv om jeg egentlig ikke skjønner hvorfor du skal gjøre det for automatkassen på den er rå). Du må flytte et girkassefeste og kjøre en bypass på elektrokoblingen som sier at motoren må stå i P eller N for å få starte.

I tillegg til dette bør du bytte diff siden denne har ei utveksling på 2.93, og med manuell kasse blir ikke dette noe suksess.

Selv om jeg ikke ville gjort det så er det artig å få få vite om bilen blir gående bedre eller dårligere.

PS! Sleng gjerne ut noen bilder av bilen for det kommer stadig frem noen 745'er rundt om i landet for tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle M30 kassene passer på 745i men jeg vet ikke om den holder. 745i ble produsert i et en sifret antall eksemplarer med manuell men det ble det slutt på for kassene tålte ikke momentet. Jeg personlig ville bruke ei M5 kasse med M535 diff bak.

Når det gjelder ombyggingen så er ikke dette noe problem (selv om jeg egentlig ikke skjønner hvorfor du skal gjøre det for automatkassen på den er rå). Du må flytte et girkassefeste og kjøre en bypass på elektrokoblingen som sier at motoren må stå i P eller N for å få starte.

I tillegg til dette bør du bytte diff siden denne har ei utveksling på 2.93, og med manuell kasse blir ikke dette noe suksess.

Selv om jeg ikke ville gjort det så er det artig å få få vite om bilen blir gående bedre eller dårligere.

PS! Sleng gjerne ut noen bilder av bilen for det kommer stadig frem noen 745'er rundt om i landet for tiden :)

Trodde utv. på diff på 745 var 3,07 jeg, men er kanskje på de tidlige modellene det? Så da sa jeg feil til deg på messenger Marius, og da bør du vel skifte diff ja... Men jeg og anbefalte diff fra m535 - den har vertfall 3,07 mener jeg på (vertfall de uten katalysator) Men har ikke M5 (e28) mye høyere utv bak enn M535? hvordan blir det da om han bruker gearkassa fra M5 sammens med 3,07 bak?

Så har jeg sagt til Mr.moe at alle m30 kasser passer fysisk, men at han må ha en kasse som er tilpasset Motronic (tenker da på det to sensorene som står inn på svinghjulet) Bilen var vel en 1985 og har vel da motronic

Så får dere rette meg visst jeg tar feil :o

PS! jeg og venter spent på bilder! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M5 har 3,73 mens M535 har 3.07 så det spørs jo hva du er ute etter, aks. eller fart. Jeg personlig ville gått for 3.07 siden du da slipper gire så mye.

Når det gjelder 745 så kom den som du sier med 3.07 diff fram til 09/83 og etter det med 2.93.

Når det gjelder ombyggingen så må du i tillegg ha pedalsett og clutch, noe jeg glemte å nevne i forrige post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pedalsett og clutch fra 728i prosjektet mitt, så det er ikke noe problem :)

Har ikke kjøpt bilen enda, men skal dra å så på den i mårra. ( :D )

Kommer bilder under prosjekttråden hvis jeg kjøper den :wink:

(da blir linken lagt ut her, men dere finner skkert tråden uansett..)

Når det gjelder girkasseskift, så er det ikke så veldig sannsynlig at jeg blir å bygge om, men var vel for det meste nyskjerrig om de girkassene passet.

Hvis jeg ender med å bygge dne over til manuell, så blir det ikke før om lenge lenge..

Vet at de gjør 0-100 på 8,4 sekunder med automatkasse, men hadde vært rått med 5-trinns manuell også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går mye bedre enn 8.4 sekunder. I instruksjonsboken står den oppgitt til 7.9 mens diverse kilder på internett oppgir den til 7.5. Jeg derimot har målt den til 7.0 sekunder da med nesten tom tank og to stykker i bilen (GPS målt).

Automatkassen på denne bilen er rå. Den girer jo tross alt ned til 1. gir opptil 85 km/t på Sportsfunksjon. Det eneste aberet med 2.93 utveksling på bakakselen er at bilen begynner ikke dra før fra rundt 50 km/t, (turbolag) og da går det fort opptil tillatte hastigheter. Ved crusing derimot er den helt genial med hensyn til drivstoffforbruk og turtall (les prosjekttråden min hvor jeg har lagt ut litt rundt dette med hastigheter med denne kassa og diffen).

Håper du kjøper den og gjør den i stand. Det som vil bety noe er om elektronikk og karosseri er i bra stand. Det er ofte dette som dreper disse bilene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært å sett på 745`n.. :?

Noe helt annet enn jeg hadde forventet! og mye ting som var brøttet sund, å slitt å ødelagt.. En god del rust var det jo og.. :( men heldigvis er karosseriet, alt utstyret og forhåpentligvis understellet i ok stand! Lite og ingen rust! Ingen rusthull slik som på mitt karosseri! men dørene var ett eget kapittel..

Men heldigvis har jo jeg rustfrie dører og en MASSE deler ifra min egen E23, samt gamlefronten osv osv, så jeg blir å bygge 1 bil av 2 for å berge 745i`n :)

Først var prisen 20 000kr, men etter litt forbannelse etter å ha vært å sett den har jeg blitt mer eller mindre enig om 12 000kr med eier..

Men nok prat..

Her er bilder:

Bilde005.jpg

(panseret ligger bare løst oppå, derfor det ser så "vridd" ut)

Bilde013.jpg

En del rust her og der ja, men så lenge motoren, alt utstyret og karosseriet er greit, så har jo jeg resten av delene å bytte ut med :)

Bilde009.jpg

Likte ikke sparklinga han hadde foretatt seg!! :shock:

Bilde006.jpg

Sjekk den sparklinga! ](*,)

Bilde007.jpgÅsså har den stått ute i regn og allting!! :?

Bilde008.jpg

Hjulbuene er vel det eneste som må sveises nytt på selve karosseriet :)

Bilde010.jpg

Dørtrekkene var forsåvidt ikke så ille.. Men fargen kan jeg ikke si jeg likte.. :roll:

Bilde011.jpg

Førersetet.. (var visst blått i stedet for sort som jeg trodde..) åsså var det ett hull i det.. Slitt interiør generelt!

Bilde012.jpg

Litt slitent ja.. men har jo ett komplett interiør fra 728i`n :)

Litt bilder av 728i`n jeg har fra før: (bildene ble tatt i dag hvor den er en liten snartur ute av garagen for rudding av garage)

Bilde014.jpg

På bildet ser man ikke så mye til rust, men tro meg der er MASSE rust på selve karosseriet!! Opptill flere rusthull!

Bilde015.jpg

Tja.. Si hva dere syns :)

Bilde016.jpg

Som dere ser.. jeg har en del rust på gulvet, men heldigvis er det ikke så mye rust akkurat der i forhold til ellers.. Her er det bare overflaterust..

Bilde017.jpg

Dørtrekk med askebeger igjen..

Bilde018.jpg

Dørtrekk med askebeger åpent.

Sånn.. Der er bilder av 745i`n jeg har på hånda, og noen av min egen 728i :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at du har tatt på deg en dristig jobb. I den standen som den ser ut så ville jeg ha sjekket at alt elektrisk virker (en medvirkende faktor til at det er så få på veien). Men hva skjer med fargen? Grønn noen steder og blå andre steder. Jeg ga 38 000 for min så jeg syntes nok 12 000 er i meste laget hvis ikke motoren har gått lite og er i god stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har faktisk ikke gått mere enn 160 000km (såfremst det ikke er svindel da selvfølgelig)

Å både motor og girkasse er nylig overhalt og byttet pakninger på og lager på og slikt! Så den delen av bilen så faktisk strøken ut!

Synes også selv det er en dristig jobb.. Skal innrømme det! Men kjøper jeg den, så skal dere se at det blir bil av det!

Har lyst til å bidra til å redde en av de få orginale 745i`ene som er igjen på veien!

Ikke bare for å glede "entusiastene", men også for å glede meg selv med en skikkelig bil!

Jeg har alltid syntes E23 er spesielle biler, og kommer ikke bortifra at jeg liker de..

Får vel kalle meg en entusiast!

Å det at jeg er bare 16 år gammel og har 3 biler fra før (den 745i`en blir i såfall min fjerde!) er jo ett tegn på at jeg kommer til å bli en entusiast når jeg blir stor å får større midler til å holdepå!

Alle pengene mine, og all fritiden min går til å være i garagen..

Men nok om det..

Når det gjelder at den er både grønn og blå, så er det fordi det er hentet grønn skjerm, panser, og gammelfront ifra en 732i som fyren også har stående. (faktisk så har han både 728i, 730i, 732i, 735i OG 745i)

Men bare vent å se! Jeg kan garantere at den vil bli berget og tatt godt vare på om jeg kjøper den!

Den kommer sikkert til å bli arbeidet med i 2 om ikke 3 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...