Gå til innhold

Hjelp med kobling av ledningsnett. M50B25


ViBe^
 Share

Anbefalte innlegg

Holder på å koble ledningsnettet nå og trenger litt hjelp.

Det jeg lurer på er.. skal de svarte ledningene på jord, og de røde på + ?

Greit å være sikker så ikke ting går opp i røyk når jeg setter på batteriet :)

bilde0687bm.jpg

Og en ting til. Hvorfor er det 2 slike kontakter? Den ene er til å koble sammen motor/bil.. men den andre med hvit ring inni? Kan det ha noe i sammenheng med at det stod automatkasse på motoren før?

bilde0695wg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er til girkassa ja.

Du må kople den om for at ting skal fungere korrekt mener jeg.

Hør med Henrik E30+,han har system på det der.

Ok. Jeg har hjerne liggende til M50B25 manuell så da skal vell ikke den kontakta med hvit ring i ha noen funksjon om jeg bruker den hjernen? Daniel sa ihvertfall at det ikke var noe problem å bruke dette nettet på manuell kasse, blir bare et par kontakter til overs. Men er det så lett? Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK! Litt forvirret her nå... Det øverste bildet, Hvis jeg ikke tar fullstendig feil så er jo det diagnosekontakten, er det ikke?

På det nedreste bildet trodde jeg først at du hadde TRE slike store runde kontakter, men ved nærmere ettersyn så er det bare TO?

Hvor mange slike store runde kontakter har du totalt? TO eller TRE? Èn er i alle fall motor-til-bil, èn er til diagnose og hvis du evt. har en tredje så er det til girkassen.

Vil gjerne at du skal forklare meg nøyaktig hva jeg ser på bildene. Kom gjerne med et oversiktsbilde av hele motorrommet også slik at jeg kan få en bedre oversikt.

Jeg ble litt i tvil ang. om det er + eller - på det øverste bildet. Det første jeg tenkte på var at disse skulle kobles på starter (evt. dynamo) - stemmer det eller har du allerede koblet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så langt!

Til sammen har jeg TRE kontakter.

Jeg har koblet kablene på starter og dynamo, men ikke i andre enden. Her har du et oversiktsbilde.

bilde0753df.jpg

Dei 2 kontaktene som ligger oppå toppdekselet der er til lmm og til trykkutluftingsventilen til kullfibertanken, er jeg ganske sikker på.

Den kontakta som jeg har tatt av hetta på er til å koble sammen motor/bil og den andre er til aut kasse som dere sier er. De hvite kontaktene skal det stå relè i.. men den røde ledningen som ligger over innsuget er jeg ikke sikker på?

bilde8ry.jpg

Så stikker det 2stk svarte ledninger ut av samme kabelbunt som diagnosekontakten bruker. Desse jeg er usikker på. Den tykke røde går til starter, så den skal på +.

Så det jeg lurer på er:

Hvor skal den røde ledningen som ligger over innsuget på bildet der hen?

Hvor skal de 2 svarte ledningene hen?

Må jeg koble om den konktakta som skal til autkassestyringa for at ting skal fungere?

Jeg mistenker at mulig den røde ledningen der kan ha vært brukt til sikringsboks eller noe lignende og over til den andre siden der den har vært tilkoblet + ?

Multimeter skal jeg skaffe meg snarest tror jeg.

Håper jeg ikke ga deg hodepine :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det nederste bildet, med en rød og 2 svarte:

på min 325 står det en svart boks, der den røde og en svart går innpå, skal ut i garasjen senere i dag, da kan eg se om eg muligens ser hva den går innpå, om det bare er en koblingsboks.

og en svart skal til jord mener eg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det nederste bildet, med en rød og 2 svarte:

på min 325 står det en svart boks, der den røde og en svart går innpå, skal ut i garasjen senere i dag, da kan eg se om eg muligens ser hva den går innpå, om det bare er en koblingsboks.

og en svart skal til jord mener eg..

Supert!

Den svarte boksen er vell + koblingsboksen?

Kansje den svarte ledningen som er nærmest diagnosen skal til jord da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ut en kjapp tur nå, og dette er det eg fant ut

P7040139.jpg

den eneste svarte ligger i samme bunt som diagnosekontakten og skal til jord

P7040138.jpg

Den tykkeste røde er en direkte kobling fra batteriet som går på starteren slik eg ser det.

den tynneste røde går på sikringsboksen men vet ikke hva/

hvor den kommer fra på koblingsboksen

P7040141.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tykke røde går fra batteriet til starter, dynamo og til denne boksen som er avbildet. Dette er fordi du skal slippe å måtte "rydde" fram batteriet hvis behov for strømhjelp.

Den tynne røde er +forsyning til sikringsboksen/ releèr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Men da kan jeg bare fjerne den tynne røde ;)

Dette var akkurat det bilde jeg ville se! Jeg ser her at den svarte som er nærmest diagnosen går til jord. Men den svarte der som jeg har merket i rød ring, den kommer vell ifra samma bunt som diagnosekontakten? Ser den går til + der.

p70401398ui.jpg

TUSEN takk for bilder og info! Nå skal det nok gå greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...