Fear_me Skrevet Juli 7, 2006 Skrevet Juli 7, 2006 Hei, jeg lurer på om hva jeg kan gjøre for og få mest mulig ut av min BMW 318 TDS, mange snakker om bokser, andre om chip, og skru opp turbo trykket. Men viss man skrur opp turbo trykket må man ikke da forandre diesel matingen også??? Med vennlig hilsen Fear_me
Fear_me Skrevet Juli 7, 2006 Forfatter Skrevet Juli 7, 2006 takk skal du ha, men hvordan kan jeg "skru" opp turbo trykket og samtidig dieselmatingen???
Tore Diesel Skrevet Juli 7, 2006 Skrevet Juli 7, 2006 Tror ikke det er så enkelt å bare stille opp dieseltrykket slik som i "gamle dager". Skal ikke påstå dette, men så lenge du ikke har en mekanisk dieselpumpe, slik som det var i de første 324 og 524, så er nok ikke dette så enkelt. Da vil jeg tro at du må "chippe" for å få guffa på mer diesel. Er litt usikker på hvilken innvirkning det har på turbotrykket ved å chippe en slik motor. Nå er jeg ikke noen spesialist, men det er slik jeg har forstått det Er vel ikke å anbefale å bare skru opp turbotrykket hvertfall, da vil jeg tro det kommer til å gå til helvete ganske snart.
Fear_me Skrevet Juli 7, 2006 Forfatter Skrevet Juli 7, 2006 Nej men dn e grei, synes bare at BMW'en ikkje drar godt nokk på lavt turtall, greit d er ikke verdens største motor men litt mer enn det jeg har nå sskulle vært mulig å oppdrive... er d mulig å få mer ut av den enn bare å Chiptrimme den..., hadde vært greit å kunne gjøre noe mer enn bare å chiptrimme den...
Fear_me Skrevet Juli 7, 2006 Forfatter Skrevet Juli 7, 2006 er effekt anlegg nokka å satse på til diesel eller er det bare oppskrytt... har også hørt mye om KN filter til diesel, er dette også bare tøv eller kan d være noe å satse på???
Tore Diesel Skrevet Juli 7, 2006 Skrevet Juli 7, 2006 Konfilter og efektanlegg kanskje? Har ikke sett eller hørt noen 318tds med dette, men ett par 325tds'r, og der blir det hvertfall gromlyd. Usikker på hvilken effekt dette gir. Blei litt for sein med svaringa her ser jeg, siden du var inne på begge forslagene mine litt før meg
Fear_me Skrevet Juli 7, 2006 Forfatter Skrevet Juli 7, 2006 Ja der greit, men er disse "dieselboksene" noe å satse på har hør mye rart dær også, er ikke sikker, fikk nemlig BMW'en i april...
Kenneth BMW Skrevet Juli 7, 2006 Skrevet Juli 7, 2006 Anbefaler også www.trimchip.com Ja det er lurt å ha kn filter på for du trenger mere luft etter trimminga. Få deg et insatsfilter så ødelegger du ikke LMM'en for det sitter en liten måletråd som kan svi av ved for mye luft. Det fikk jeg vite i dag...
Fear_me Skrevet Juli 7, 2006 Forfatter Skrevet Juli 7, 2006 Enn effekt anlegg, er d noe lurt å annskafe seg, eller blir det et "defektanlegg"
Kenneth BMW Skrevet Juli 7, 2006 Skrevet Juli 7, 2006 For å være helt ærlig så tror jeg ikke du merker stor forskjell på effekten med et effektanlegg på en diesel, men du får grommere lyd i allefall Så fremst du ikke har sugerør eksos nå da
Simen Malerbakken Skrevet Juli 7, 2006 Skrevet Juli 7, 2006 Humm, det er da mange her som kan mye om motor... Men en diesel motor skal ha så mye luft som mulig problemet er at slike racing filtre sliper igjennom mer finpartilkler enn et normalt papirfilter, og dersom man bruker for mye olje når man oljer dem kan den slippe og komme på LMM tråden, da ryker den og det koster plenty med kash. At man må få luften utigjen er jo greitnok hva som er originalt vet jeg ikke men på en 1,8 liter er vel 1,5" overdrevet så det er vel ikke så veldig viktig å øke mye. Det som er greia er at man ønsker å presse inn mer luft en diesel går alltid på luftoverskudd og dermed kalt, i motsettning til en bensin som må ha bensin for ikke å gå for varm (Spiking) Dermed er det første målet å øke luftmengden, når så et kommer mer luft kan man tillate høyere ladetrykk, og på en diesel er ikke tenningsbank (spiking) noe problem, dermed kan man lade til motoren ikke tåler mer som i at rådene bøyer seg eller at det blir for stor utsprengning. Et ladetrykk på 1,2BAR er ikke døden på en vanlig dieselmotor. Dersom dieselmengden blir for stor vil motoren gå varm, for varm og alt for fort varm, det er derfor helt motsatt av en bensinmotor. Pass derfor på termisk belastning ved pådrag på diesel. En chip vil på biler med elektronisk overvåket wastegate sørge for å øke ladetrykket og dieselmengden til den får beskjed fra tempsensorer om for høy økning og dermed strupe motoren ned noe for avkjøling. Men uansett hva du gjør vil du måtte øke dieselmengden på lave turtall (før den oppnår ladetrykk) derosm du ønsker mer bunndrag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå