Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, enda en stakkar som har kommi borti den verste motor BMW noen gang har satt fingrene på. Har uheldigvis vært eier av 2 slike M40 motor.

Men over til problemet ditt:

- Først ville jeg lokalisert om det går vann i systemet ditt (termostat). Kjenn på slangene som går inn og ut til varmeregisteret. Er disse varme?

- Er ut-slangen fra blokka varm? Den til høyre hvis du står foran bilen.

- Lufteskruen må tette skikkelig, ikke stå og sive.

- Lekker det noe sted? Sjekk utvendig, under osv.

- Er olja fin? En grei test er også å ta fingerern under oljepåfyllingslokket å se etter diverse "gugge". Sjekk også peilepinne.

- Ta et skikkelig grep rundt vannpumpa di og kjenn om det er slark i den.

- Går vifta di skikkelig rundt da motoren er igang?

- Er radiatoren din tett? Kjør hageslangen i og se om det er grei gjennomstrømning, evt demonter og vask radiatoren skikkelig.

Ut fra mine erfaringer med M40 så ville jeg tro det lekker/siver inn luft i systemet et sted, noe som gjør at du til stadighet kokor. Koker den f.eks hver gang du står stille på tomgang, eller etter at du har skrudd av motoren? Et kjølerør (det som binder sammen slangen fra varmeregister, blokk og radiator). Utrolig viktig at dette røret er potte tett.

Skrevet
vifte clutch? er det viskose koblinga på vifta dere mener da? som det bla er på m20, m10 motoren osv?

Ja det stemmer... denne går visstnok i stykker hvis motoren koker.. Gjorde i alle fall det på min. Bruk en avis og prøv å stoppe vifta når motoren har stått en stund og blitt varm, hvis den stopper så er den gåen, hvis ikke så funker den.

Hvis problemet vedvarer etter skifte av termostat og viskose og etter lufting kan det være sprekk i toppen som gjør at den tar inn luft. Skru av lokket på motoren (der du fyller olje) og se under det, hvis det er en krem-farge der så betyr det sprekk i toppen (tar inn vann i olja). Får håpe ikke det er problemet, for da blir det dyrt.

Skrevet

du skrev jo noe om at pluggene også såg forferdelige ut, kan jo være en lekasje i toppen som ronnie anntyder?? men da ville den vel kokt stort sett hele tiden? ikke bare på tomgang, eller? vil vertefall miste vann i systemet, å olja vil i mange tilfeller bli hvit/ krem aktig...

Skrevet
du skrev jo noe om at pluggene også såg forferdelige ut, kan jo være en lekasje i toppen som ronnie anntyder?? men da ville den vel kokt stort sett hele tiden? ikke bare på tomgang, eller? vil vertefall miste vann i systemet, å olja vil i mange tilfeller bli hvit/ krem aktig...

Nei den vil ikke koke hele tiden, bare når det er kommet nok luft inn i kjølesystemet til at vannet ikke sirkulerer fritt. Men la den for all del ikke stå på tomgang, da koker den veldig fort. Hvis nåla nærmer seg det rød, så er det bare å få slått av motoren med en gang og rulle inn til siden.

Skrevet

jeg går for at toppen er sprekt :/

skjedde just med min m40 det å! prøvde alle metoder. ble penge lens :P

måtte kjøpe ny topp topppakninger etc. koster jo shjorta :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...