Gå til innhold

Dårlig gjennomstrømning i kjølesystem på M30


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Sliter med opp mot null gjennomstrømning i kjølesystemet på M30en.. slangen fra radiatoren til termostathuset kan være helt kald mens det lokalkoker på andre siden, og radiatoren kun såvidt har litt lunk.. men har hatt ute termostaten og sjekket at den åpner (i en gryte med vann), og har også hatt av vannpumpa. Synes den ser ut til å være helt ok. Snurrer jeg på reimhjulet selv så går den rundt og skovlene ser fine ut.. såvidt jeg kan se er det bare en direkteoverføring, så jeg har litt problemer med å se hvordan den kan ha redusert virkning så lenge den går rundt. Noen som kan opplyse meg litt her? Begynner å lure på om det sitter fast noe i kjølesystemet et sted.. men er litt merkelig hele greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg hadde samme problem men min m30. eg prøvde å erstatte ein vannventil som ligger ved bremsekraftforsterkeren under eit deksel. Erstattet ventilen som det går tre slanger inn på med ein T kobling. da fekk eg varme i varmeapparatet.., noe eg heller ikkje fekk før med den ventilen. lurer på om visst den ventilen er gåen at den blir lukka slik at du ikkje får sirkulasjon i kjølesystemet. du kan jo prøve det og se om det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikkje heilt sikker på korleis det funker.., men vil tru at kjølevatnet går via varmeapparatet og..., altså via ventilen, gjennom varmeapp og tilbake igjen. so visst den ventilen ikkje åpner seg vil jo vatnet stoppe der. du kan jo prøve med ein slik T kobling berre for å sjå om det hjelper hos deg og. eg fekk laga meg ein slik kobling på jobben i 20mm alurør. noken andre her inne som kan ha ein formeining om ka det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje det ligger ein tempføler som skal gi beskjed om at no er motoren varm nok slik at ventilen åpner og det blir varme i varmeapp., og sirkulasjon i systemet.

eg rinte til jæger å spurte men dei hadde ikkje noko spesielt svar på da lissom.., var berre ein i bakgrunnen som mumla noko om vannventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet litt mer i går.. selv med termostaten ute, så virker det som det er helt dødt. Det pipler faktisk opp kjølevæske fra lufteskrua på radiatoren (når jeg har den åpen), men skjer lite og ingenting i termostathuset, og fortsatt ingen varme inne i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme var det på min m40. fikk ikke varme og vannet sirculerte, ikke. var luft som hadde satt seg fast. endte med at toppen og alt av pakninger måtte byttes :S

kokte til den sprakk. men tempmåleren målt helt fint!

er jo ikke sikkert det er samme med deg! vet ikke hvordan det er på en 6er. men kan jo være en mulighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta vannpumpe nå i kveld, men nå vil jo ikke helvetet starte lenger. Har fuska litt de siste dagene når jeg har starta den (manglet noen sylindre), men nå var det rimelig dødt igjen, og så var det ikke særlig til futt i batteriet. Gikk helt fint da den begynte å gå varm og kokte også, men det spørs om jeg ikke må ta en komptest for å se om toppakningen kan være gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta ut de jævla Biltema-pluggene med de "gamle" NGK-pluggene igjen (knapt brukt, men har fått gjennomgå litt), og da starta den igjen. Tok komptest i samme slengen, med alle pluggene ute, og kompen ligger jevnt på mellom 11 og 12 på alle sylindrene, olja ser fin ut og det samme gjør kjølevæska, så er vel heller tvilsomt at det er sprekker eller gåen toppakning som er årsaken til problemene.. menmen, driver og lufter med ny vannpumpe nå, så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...