Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei,

Holde på å lage ny exposjonstank til kjerra.

Lurte da på om jeg burde lage en som er større en den originale?

Siden jeg har 2 vann-avkjølte turboer.

Den originale rommer ca 16 dl. Tenkte jeg skulle lage den til 20 dl siden det blir jo en del mer volum som vanne skal dekke.

Er takknemlig for alle svar

Skrevet

Ekspansjonstanken er bare der for å erstatte vann ved forbruk, dvs egentlig helt unødvendig så lenge systemet er tett og du sjekker jevnlig..

Det er jo alltid en viss avdampning via ekspansjosnlokket så at det blir borte en desiliter i året elns er ganske vanlig, men væske mengden har egentlig ingen ting å si, men jo større tanken er jo bedre sikkerhetsmargin vil du ha om det lekker litt noen steder.

Skrevet

Hei.

Ekspansjonstanken er der kun til å erstatte vannet som blir bort/brukt???

hmm, tror ikke du helt har fått med deg hva den tanken egentlig har for funksjon.... :oops:

Tenk deg litt om,ligger egentlig i ordet.

Mvh

Skrevet

Jepp. Fordi Vannet ekspanderer når det blir varmt, å trenger derfor litt plass. :roll:

Derfor!!! siden jeg kjører 2 kanaler med vann gjennom 2 turboer.

Vil jeg tro at vannet som kommer i retur fra turboene til eksposjonstanken er utrolig varmt. Derfor kanskje en fordel med plass til noen dråper xtra? Eller?

Skrevet

Vannet blir ikke uendelig stort viss varmen går mot uendelig heller da, og koker vannet så har du et problem uansett...

men siden du kanskje har mer vann i kretsen enn nomalt pga turboene så kunne det kanskje være greit ja.

Skrevet

Hei

det jeg skrev var ett svar til simen malerbakken

Siden du har vannavkjølte turboer?2stk?.. da er det jo ganske viktig at du legger vannslanger til/fra disse så de har vannsirkulasjon på de,selv om termostaten din ikke har åpnet ennå...

Vannmengden på motoren vil øke pga mere slanger osv.

Større vannmengde på en motor pluss all den ekstra varmen på dette, så ville jeg ha brukt en større ekspansjonstank..

Tanken har 2 hovedfunksjoner på ett kjølesystem, varmt vann tar mere plass(ekspanderer).. Og samt att varmt kontra kaldt vann stiger/synker..

Dette gjør at en større ekspansjonstank vil være bedre mener jeg..

Men det er bare en hillbillies mening..

MVH

Skrevet
Hei

det jeg skrev var ett svar til simen malerbakken

Siden du har vannavkjølte turboer?2stk?.. da er det jo ganske viktig at du legger vannslanger til/fra disse så de har vannsirkulasjon på de,selv om termostaten din ikke har åpnet ennå...

Vannmengden på motoren vil øke pga mere slanger osv.

Større vannmengde på en motor pluss all den ekstra varmen på dette, så ville jeg ha brukt en større ekspansjonstank..

Tanken har 2 hovedfunksjoner på ett kjølesystem, varmt vann tar mere plass(ekspanderer).. Og samt att varmt kontra kaldt vann stiger/synker..

Dette gjør at en større ekspansjonstank vil være bedre mener jeg..

Men det er bare en hillbillies mening..

MVH

Hillbillies er allrighte folk de også :lol: Da fikk jeg bekrefetet at det ikke var så dumt. Jeg prøver å fylle de nye slangene med vann.

Så får jeg se hvor mye ekstra vann det er i kretsene. Så vet jeg hvor mye ekstra jeg skal legge til på tanken. Sweet :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...