Gå til innhold

Bilen blir varm. Hva gjør jeg?


yankee64
 Share

Anbefalte innlegg

Termostatmåleren inni bilen går på rødt og vannet koker. Det er et problem som har vart i flere år. Det kommer og går. Nå har det skjedd igjen. Forskjellen er at nå står termostatmåleren i midten og vannet koker alikevel. Idag skiftet jeg termostaten etter en veiledning her på forumet. Har kjørt en tur i nabolaget og termostatmåleren holder seg i midten. Vannet forsvinner ikke (der det fylles på). Det bobler mye. Det er en lufteventil i nærheten.

Er boblingen en varsel om at det er luft i systemet? Eller kommer det av at vannet blir varmt? Skal jeg i såfall la motoren gå på tomgang, bruke lufteventilen og se hvor mye luft som kommer ut?

Leste meg gjennom flere innlegg. Det snakkes om sikring som kan være gått? Hva er den til?

Og finnes det en gjør det selv manual på nettet i henhold til vannpumpe som antageligvis blir neste prosjekt?

Har tappet all olje ut av bilen og fylt på ny. Den gamle oljen så helt grei ut. Ingen gråfarge eller vann i den. Det kommer ikke varmluft inn i cupeen. Denne stod på fullt under turen i nabolaget.

Bilen er en 518i 1992 modell. Er ikke altfor interessert i hva som foregår under panseret, men dette vil jeg gjøre selv uten verkstedkostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her igjen.

Tur nr 2. Når jeg startet bilen kom det varmluft med en gang. Lot lufteventilen stå åpen. Kjørte ca 7.5 kilometer og da forsvant varmluften. Stoppet og åpnet panseret. Mye luft/fordampning kom ut av lufteventilen og lite vann igjen (der jeg fyller på / står ved siden av radiatoren). Fylte på vann igjen. Startet opp og varmluften kom tilbake. Kjørte hjem.

Er det vannet som forsvinner fordi jeg har lufteventilen åpen slik at vannet fordamper? Skal lufteventilen være igjen? Det boblet ingenting av vannet så jeg vet ikke om det er luft i systemet.

Er vannpumpen neste, eller har jeg ikke forstått konseptet med lufting? Kikket på sikringene. Intet i veien med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for veiledning angående lufting. Skal gjøre det i morgen tidlig.

Lufteventilen er like ved der jeg fyller vann. Altså på venstre side, eller skal vi si samme side som rattet.

Er 42 år og det er 20 år siden jeg sist var under panseret. Det er den 8nde BMWèn. Tidligere biler jeg hadde så var det å helle på vann direkte på radiatoren. Her heller man på vann i en forsåvidt gjennomsiktig tank på venstre side av radiatoren.

"Den skal lukkes når du ser det er kun en vannstråle som kommer ut(ikke bobler)." Her er jeg litt på jordet, men, når det gjelder lufteventilen så klarer jeg ikke å se bobler der. Det er for liten åpning til å følge særlig med. Men det er denne som var åpen under kjøring. Ikke lokket til radiatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du heller på vann så vil det komme ut av luftehullet, du vil da kunne se bobler i vannet (også av og til høre boble-lyder) som kommer ut. Når du ikke kan se bobler i vannet lenger så er det fritt for luft. Men vent i alle fall 10 minutter fra du ikke ser noen bobler til du slutter å lufte så du er sikker...

Ellers så nevnte du noe om en guide til å skifte vannpumpe. Det fant jeg ikke, men et sted å se når det gjelder ting til E34 er http://www.bmwe34.net. Jeg tok ut vannpumpa på min en gang, og det er nokså rett fram.. Så hvis du har tatt ut termostaten så skulle du ikke ha noen problemer med å ta ut vannpumpa.

Hvis du har original vannpumpe så kan det være lurt å bytte den. De skovlhjula (eller hva de heter) som driver vannet er av plast på de originale, og plasten blir sprø og knekker... Bytt til en vannpumpe der hjula er av metall.

Lykke til med luftingen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...