bmw_overdriver Skrevet Juli 13, 2006 Skrevet Juli 13, 2006 Autmaten slurer ganske mye og girer av og til rykkete, - jeg lurer på om noe kan være galt... Når jeg kobler ut anti-spinn (holder nede asc knappen i 10 sec til lampa slukker) slurer den ikke.... Noen som har vært bort dette, eller noen ideer? Har garanti hos Autozentrum men får ikke noen hjelp der før garantien har gått ut....
Jonass Skrevet Juli 13, 2006 Skrevet Juli 13, 2006 Får ikke noe hjelp der før garantien har gått ut? hva i s..... er det slags kundebehandling?
Andreas1 Skrevet Juli 13, 2006 Skrevet Juli 13, 2006 Vil anbefale deg å koste på en ekstra-service / verkstedtime og be dem sjekke girkassen ekstra innmari nøye (diagnose + prøvekjøring). Dersom det viser seg at noe er galt og automatkassen din skjærer seg er det fryktelig dyrt å fikse. "Been there, seen it, done it" på den forrige E39'en min... Egentlig høres det bare ut som om den trenger å justeres litt og få byttet olje. Vet du hvor langt den har gått siden forrige skift? Eventuellt kan det være elektronikk-grums siden den går fint med ASC skrudd av, men som sagt; Jeg ville av dyrekjøpt erfaring sjekket den. Var det sånn at garantien din er gått ut eller ville de ikke gjøre noe før garantien går ut?
bmw_overdriver Skrevet Juli 14, 2006 Forfatter Skrevet Juli 14, 2006 De er hyggelige og blide, men "finner ikke noe galt". Det er "lifetime" olje i kassa så ojen er aldri byttet - bilen er gått ca. 60.000. Brukte 5 verkstedsbesøk + noe innmari masing for å få rettet ulyder i forstilling. Har fortsatt garanti hos AZ, men tar ditt råd og bestiller time for oljeskift hos Furubakken bilverksted som har fått gode skussmål hos andre.... Tror jeg er ferdig med AZ, også når neste bil skal kjøpes.... Hva skjedde med E39'en din?
Hakon Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 skriv en mail ( eller brev) til BMW Norge AS... de pleier å være veldig hjelplige når jeg har klaget på ting og tang... og merkeverkstedene har store problemer med å ro seg unna når man dunker en utskrift av mailen ( eller brevet) i bordet... litt morsomt egentlig .. i skrivende stund er jeg faktisk i gang med akkurat det!... skriver ut en mail fra BMW Norge som jeg skal ta med til Stenshagen for å klage på... ja... gearkassen selvfølgelig...
Andreas1 Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Da automatkassen på den forrige E39-en min skar seg fikk jeg samme beskjed fra BMW-forhandleren; "Lifetime-Oil" og at oljen ikke skal byttes (det sto faktisk også "Lifetime-Oil" og "Do not change" på en plast-tag på pluggen under girkassen). Det som skjedde med min var at den begynte å gire litt hardere og slure litt slik du beskriver (ikke mye, men litt) og plutselig så sto den bom rolig. Ikke noe forvarsel utover dette og alt skjedde i løpet av en uke/halvannen. Skulle kjøre igang bilen fra stillestående også skjedde det absolutt ingenting, motoren bare ruset. Dette var "heldigvis" på dagtid så jeg fikk tvangskjørt bilen til et BMW-verksted i den samme byen hvor dette skjedde og fikk den inn på verkstedet der (man kan låse bilen i gir/tvangskjøre den). Etter kjempegod service (dette var da altså før vi begynte å snakke penger) og feilsøking hvor det dukket opp tre mulige alternativer til at bilen ikke gikk an å kjøre i annet en tvangsprogrammet var det da "selvfølgelig" det værste alternativet som var riktig; Girkassehavari... Jeg forsøkte å diskutere en felles løsning med forhandleren, men fikk blankt avslag også på løst spørsmål om det ikke burde dekkes inn under kjøpslovens 5års-regel (en vare som er ment og holde så og så lenge osv. (bilen var da under 4 år, uskrudd og verken chippet eller herjet med)). Jeg fikk derimot forelagt en prisantydning på ny girkasse til ca 72,000,- ferdig montert i bilen inklusive alt og ingen regning for verken feilsøk eller brukt tid... "Jippi"... - Ellers så kunne de skaffe en innbyttegirkasse til over 50.000,- + montering, evnt så kunne jeg skaffe en kasse selv og de kunne montere den (fikk ikke pris på den jobben). Etter å ha sjekket rundt land og strand kom jeg faktisk frem til at det var relativt mange girkasser stående rundt omkring, men ingen av dem passet i min 525tdsa pga utveksling/moment (de vi kom over var til bensinbiler). Da jeg hadde fått vurdert frem og tilbake valgte jeg til slutt å leie henger osv for å hente ut bilen og levere den til overhaling selv istedet. Jeg fikk da en regning på ca 2000,- for feilsøking og et "lykke til videre". Det endte med en fulloverhaling hos ATS på Vormsund med veldig bra resultat (ATS er et spesialverksted for automat-kasser med godt renommê og hvor gutta blandt annet har luktet litt på drag-racing osv, -og har det jeg mener er inmari god kompetanse på det de driver med). Da jeg kom for å hente bilen lå alle de gamle delene på rekke og rad bortover et bord så jeg kunne få se hva som var byttet selv. De mente også at BMW-oljen er veldig bra, MEN at det er ikke noe som heter lifetime-oil! Oljer bør, må og skal byttes i følge dem, uansett hva det heter. Dette er jo egentlig sunt folke-vett så jeg har den dag i dag ikke forstått hvorfor det ikke ble byttet girolje osv når jeg hadde bilen på servicer... Noe av det ironiske i hele greia er at at en venn av meg som på den tiden kjørte Nissan med automat (forhandleren jeg henvendte meg hos solgte både BMW og Nissan) skulle bytte girolje på bilen sin. Han ble da anbefalt BMW's Lifetime-oil fordi den var så innmari bra, men fikk beskjed om at han måtte huske å bytte olje.. Altså, -hvorfor er den samme oljen så mye bedre når den sitter i en BMW i forhold til en Primera? Noen forslag? Nå burde jo historien være slutt, men: Til opplysning fikk jeg et annet svar da jeg var på det samme BMW-verkstedet for noen måneder siden for å be om priser på service 1 og service 2; Det var såpass dyrt FORDI girolje og kardarngolje osv skulle byttes... Det var helt tydelig at de ikke husket meg siden sist... Jeg skal iallefall bytte olje på min girkasse på neste service og da skal det stå i servicepapirene at det er gjort for makan til tøysekopper når noe går galt som i BMW-systemet har jeg faktisk ikke vært borti i på et merkeverksted... Hmmmm. Det ble litt langt dette... Iallefall; Lykke til og stå på! Bedre med en sjekk for mye enn en for lite. Holder du oss oppdatert?
Bimmerlars Skrevet Juli 14, 2006 Skrevet Juli 14, 2006 Får ikke hjelp før garantien går ut nei.. HAHA Makan, ring BMW Norge så refser de dem kanskje "litt". Girkassehavari på bil som har gått 60.000 skal ikke aksepteres. Få dette fikset GRATIS asap
bmw_overdriver Skrevet August 14, 2006 Forfatter Skrevet August 14, 2006 Byttet olje, men ingen forskjell. Oljen var begynt å bli svart så det var greit å skifte likevel. Ingen sviddlukt så den holder nok ut garantitiden + 1 uke... Jeg får begynne å spare til ny kasse....
aloebiz.net Skrevet August 15, 2006 Skrevet August 15, 2006 Dra til Autozentrum SPORENSTREKS og krev å få det fikset UTEN kostnad for deg! Basta!
bmw_overdriver Skrevet November 1, 2006 Forfatter Skrevet November 1, 2006 Tok litt tid, men nå girer kassa som den skal. Oljeskift gjorde susen. Ikke hør på Autozentrum når de sier at automatolje varer evig!
TJ Skrevet November 1, 2006 Skrevet November 1, 2006 Alltid vært skeptisk til denne "lifetime" oljen bmw snakker om, så et VELDIG interessant tema! Hvor ofte skal man evt skifte oljen på automatkassene da, for å unngå havari og problemer? Har selv aldri skiftet olje på automatkassene på noen av mine e39'er, og min første har nå gått over 230 000 km uten problemer. Er det bare rene, skjære flaksen at den fortsatt girer fint? Hvis dette her er tilfelle, så vurderer jeg sterkt å skifte olje på min også! Er forresten ikke dette vanlig praksis på andre bilmerker da, altså at det er inkludert i servicen?
Andreas1 Skrevet November 1, 2006 Skrevet November 1, 2006 Tok litt tid, men nå girer kassa som den skal. Oljeskift gjorde susen.Ikke hør på Autozentrum når de sier at automatolje varer evig! Kjempebra at det ordnet seg, - og at du gir tilbakemelding. Den ble gradvis bedre, eller byttet du et par ganger? Har forøvrig gitt opp det firmaet selv og bruker et annet... Dr.Cool Skrevet: Ons Nov 01, 2006 20:07 Tittel: -------------------------------------------------------------------------------- Alltid vært skeptisk til denne "lifetime" oljen bmw snakker om, så et VELDIG interessant tema! Hvor ofte skal man evt skifte oljen på automatkassene da, for å unngå havari og problemer? Jeg bytter nå på hver service selv om jeg vet det er unødvendig ofte. På min steptronic koster det ca 1500,- å skifte, og det synes jeg det er verdt med tanke på hva bytte av kassen koster. Det er imidlertid litt forskjell mellom de forskjellige kassene/bilene da ikke alle har samme spesifikasjonene. Jeg ber kundebehandleren/serviceansvarlig om å få dette gjort når jeg har bilen på service på grunn av tidligere erfaring, selv om de fortsatt sier man ikke behøver å gjøre det. På dine 230.000 km hadde jeg ikke vært i tvil om å få gjort det på neste service.
bmw_overdriver Skrevet November 2, 2006 Forfatter Skrevet November 2, 2006 Den ble gradvis bedre - bytter på nytt ved neste service siden jeg antar det er "ting" i oljefilteret nå. Kommer forresten til å bruke Furubakken bilverksted på Bekkestua...
capri-rs Skrevet November 2, 2006 Skrevet November 2, 2006 er det noen sånn"gjør det selv guide " på oljeskift til e39 automatkasser (har 525tdsa ) skulle vært skiftet olje på denne.
TJ Skrevet November 3, 2006 Skrevet November 3, 2006 Jeg bytter nå på hver service selv om jeg vet det er unødvendig ofte.På min steptronic koster det ca 1500,- å skifte, og det synes jeg det er verdt med tanke på hva bytte av kassen koster. Det er imidlertid litt forskjell mellom de forskjellige kassene/bilene da ikke alle har samme spesifikasjonene. Jeg ber kundebehandleren/serviceansvarlig om å få dette gjort når jeg har bilen på service på grunn av tidligere erfaring, selv om de fortsatt sier man ikke behøver å gjøre det. På dine 230.000 km hadde jeg ikke vært i tvil om å få gjort det på neste service. Skal sies at den med 230.000 km på telleren er min tidligere E39, min nåværende har gått en god del mindre. MEN, antageligvis nok til at jeg kommer til å be om et oljeskift neste gang. Tydeligvis verdt det... Er det på et Bmw-verksted du betalte ca. 1500,- for oljeskiftet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå