Gå til innhold

Oppkjøring BE-lappen?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Tjohei.. fikk penger til kl. BE-lappen (++) i 25-årsgave av samboern i går.. så nå må jeg finne ut hvordan ting og tang gjøres. Det første jeg har funnet ut er at det er veldig få kjøreskoler som i det hele tatt har BE-lappen... har funnet to av ørten i Tønsberg, og de samkjører kursene (ingen i Horten).

De sier jeg må ha:

Lastesikringskurs 1200,-

2 veiledningstimer á 785,-

Leie av bil 1565,-

Oppkjøring 550,-

Ny lapp 295,-

Totalt er jo dette godt over 5000,-.. ganske dyrt synes jeg. Er dette normale priser? Og MÅ man virkelig leie bil? Vet det har vært en del endring i reglene, men før kunne man jo bare stille med egen bil rett hos Biltilsynet. Det var jo bare en Audi A4 med skaphenger det var snakk om hos de jeg snakket med.

Hva er egentlig reglene for bilen og hengeren man skal kjøre opp med? Kan jeg bruke madammens Sportage med en dobbel hestehenger bakpå er det liksom 1500 spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stikk på Biltilsynet og sjekk med dem.

Er jo tross alt dem som skal gjennomføre oppkjøringen med deg...

Har du tenkt tanken på å heller ta lappen på C1E, altså lastebil 7500kg med henger?

Koster nok det dobbelte, men vil påstå at det er verdt det!

Så kan du kjøre Starcraft med SVÆR henger etter! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltilsynet styres jo av staten som hele tida snyte oss for alle penga de kan, så gjør som jeg og fullfør førstegangstjeneste og misbruk staten for alt du kan. Ta lastebillappen, minibusslappen og alle andre lapper du kan få kloa i. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket dette selv med Trio Trafikkskole her i Sandefjord, og prisen er noe av den samme. Det er jo igrunn alt for dyrt, men sånn er det jo bare. Tørr ikke tenke på hva det koster og ta B igjen nå. Men men. Grunnen til at dem vil bruke kjøreskolebilene er vel det med alle de ekstramonterte speiliene som bilene har, sånn at kjøreskolelæreren har litt mere oversikt over kjøringen din :) Kan ikke tenke meg at det er noen annen grunn. Jo, han har jo da ett ekstra sett med pedaler på sin side, tilfelle du er litt hard på gassen ;)

EDIT: Hadde du bursdag i går? Gratulerer med dagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikk på Biltilsynet og sjekk med dem.

Er jo tross alt dem som skal gjennomføre oppkjøringen med deg...

Har du tenkt tanken på å heller ta lappen på C1E, altså lastebil 7500kg med henger?

Koster nok det dobbelte, men vil påstå at det er verdt det!

Så kan du kjøre Starcraft med SVÆR henger etter! 8)

Det dobbelte? Med forbehold så tipper jeg vi er nærmere om vi sier det tidobbelte. :P Snakket med Vegvesenet nå, og såvidt jeg fikk oppgitt der var det vel snakk om nærmere 40 timer for C1, deriblant f.eks. 9 timer i sikring og 9 timer i førstehjelp, og så deretter må man ta et enkelt kurs og oppkjøring til C1E.. er noe helt annet enn BE ihvertfall.

EDIT: Hadde du bursdag i går? Gratulerer med dagen ;)

Jepp.. takk for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok C1E for ca. et år siden. Men jeg hadde C fra før (tok i militæret gjennom velferdsordningen, koster skjorta ellers), derfor var det egentlig veldig lite som skulle til.

Hadde først en dobbelttime, så bestilte kjørelæreren oppkjøring og så tok vi en dobbelttime til dagen før oppkjøring, ca tre uker senere. Dette kostet ikke så mye mer enn 5000 kr tilsammen mener jeg alt inkudert. Men det er klart fort koster mer med lastsikringskurs osv dersom man bare har B. Men nå har jeg ihvertfall BEC1EC. Jeg tok C1E på Trafikksenteret på Alnabru, veldig grei kjørelærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror fakturaen fra kjøreskolen var på ca 9000 da jeg tok C1E i 2003. nå har jo disse lastsikringsgreiene kommet i tillegg.

til oppkjøring med henger er det visse krav til utforming av henger, jeg vet ikke hva de er, men de finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar, sjekk ut om noen av trafikkstasjonene i nærheten godtar oppkjøring i vanlig bil (altså uten ekstra pedalsett) etter hva jeg har blitt fortalt varierer dettte fra stasjon til stasjon,

Da slipper du unna med lastesikringskurset, så lenge du får lånt deg en henger. Husk at noen andre må kjøre bil og henger til trafikkstasjonen på oppkjøringsdagen da vogntogvekt under oppkjøring må være over 3500 kg.

Jeg mener jeg betalte NOK 3600 totalt for mitt BE.

Må ta forbehold om regelendringer i forhold til da jeg kjørte opp, da var det nemlig ikke krav til det lastesikrings kurset og mye annet kan sikkert også ha blitt forandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar, sjekk ut om noen av trafikkstasjonene i nærheten godtar oppkjøring i vanlig bil (altså uten ekstra pedalsett) etter hva jeg har blitt fortalt varierer dettte fra stasjon til stasjon,

Snakket med ei hos Vegvesenet region sør tidligere i dag, og hun sa all BE-oppkjøring foregikk i skolebil nå.. var ikke mulig å bruke egen sa hun.

Da slipper du unna med lastesikringskurset, så lenge du får lånt deg en henger. Husk at noen andre må kjøre bil og henger til trafikkstasjonen på oppkjøringsdagen da vogntogvekt under oppkjøring må være over 3500 kg.

Trodde også det, men bilen jeg får kjøre hos kjøreskolen i Tønsberg er en Audi A4 med skaphenger.. skal vel bra mye til at det overstiger 3500kg (lovlig).

Irriterende at det skal være så forbanna dyrt å ta noe sånt tull. Vet ikke hva boten er for å bli tatt med for stor henger, men er sikkert mindre enn 5 lapper. En ting er når man skal kjøre opp mot 7.5 tonn, men de aller fleste som har BE bruker det kun til å kjøre en eller annen ussel last på en henger som har litt for høy tillat totalvekt til at det går på B.. synes grensene er idiotiske. Har jo en ok bil og hengerkombinasjon her, og har dermed lov å kjøre helt opp mot 3500kg, mens har man litt høyere tillatt totalvekt på hengeren, så har man plutselig ikke lov å kjøre den i det hele tatt, selv om den er tom.. meningsløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig :!:

Å kjøpe seg en skikkelig henger kan du bare drite i uten BE...pga tilatt totalvekt regelen.

På den andre siden er det jo ikke mye jeg "tjener" på å ha BE...

530d'en kunne dra 2 tonn ergo så kunne jeg bare dra ekstra det bilen veide over 1500 kg med BE hvis du skjønner hva jeg mener og det er jo ikke snakk om så mange hundre kilo.

730d'en derimot kan dra 2,2 tonn og har høy egenvekt så her er det mer å "tjene".

Uansett så er jo fordelen at du kan henge på en skikkelig henger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva du meiner med at 730 har meir eigenvekt og dermed meir å hente???

Har man BE betyr ikke egenvekta noe.. heldigvis.

Det er komt ein del nye regler for BE no... Har for eksempel lov å køyre 4250 kg alt i alt dersom ein har BE... Var ihvertfall eit forslag om det!

Det har man jo allerede lov til? Med BE har du lov til å føre bil med tillatt totalvekt opp til 3500kg, og maks tillatte hengerstørrelse/vekt bestemmes så kun av tillatt vogntogvekt og tillatt tilhengervekt i bilens vognkort. Med en bil som har lov til å trekke mye vil du fint kunne gå langt over 3500kg i tillatt totalvekt på hele pakka.. men vogntogvektene begrenser desverre ofte hva det hele kan veie totalt sett. Madammens bil har lov til å trekke henger med tillatt totaltvekt slik at tillatt totalvekt på bil + henger faktisk er ca. 3500kg, men så har Biltilsynet begrensa den reelle vekta man har lov til å ha ved å putte 3200kg på "Tillatt vogntogvekt"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med B-lappen kan du ikke f.eks kjøre henger som veier 1500 kg med 1700kg tung bil (tils.3200kg)

Selv om totalvekta på vogntoget er mindre enn 3500 kg.

Med B-førerkort kan du kun dra henger med tillatt totalvekt på maks 750kg uansett hvor lett eller tung bilen er. M.A.O kan man ikke kjøre med campingvogn uten BE sertifikat selv om vogn og bil har totalvekt på mindre enn 3500..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende at det skal være så forbanna dyrt å ta noe sånt tull. Vet ikke hva boten er for å bli tatt med for stor henger, men er sikkert mindre enn 5 lapper. En ting er når man skal kjøre opp mot 7.5 tonn, men de aller fleste som har BE bruker det kun til å kjøre en eller annen ussel last på en henger som har litt for høy tillat totalvekt til at det går på B.. synes grensene er idiotiske. Har jo en ok bil og hengerkombinasjon her, og har dermed lov å kjøre helt opp mot 3500kg, mens har man litt høyere tillatt totalvekt på hengeren, så har man plutselig ikke lov å kjøre den i det hele tatt, selv om den er tom.. meningsløst!

Jeg er av den mening at all kjøring med henger burde vært forbudt uten ekstra kurs. Reglene idag slår skjevt ut, og som du skriver vil det varrierer voldsomt fra bil til bil hva man kan dra med seg.

Det at man har kjørt fiat punto i 1 år betyr ikke at man uten videre takler å slenge på en bilhenger på en lang transporter.

Det er alt for mye slarv med sikring av tilhengere, og jeg ser svært ofte folk som kjører uten sikkerhetslenker eller kjetting.

Mange henger også wire eller kjetting over kula, noe som er jevngodt med å stappe den opp i ræva.

Mange nye biler har heller ikek skikkelig feste for kjetting eller wire.

sjekk denne artikkelen. http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article318463.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...