Gå til innhold

hjelp til registerreim! nedre reimhjul


jcboska
 Share

Anbefalte innlegg

har problemer med å løsne 22mm bolten som holder nedre reimhjul! har prøvd med trykkluft og trykkhammer, men det er for lite kraft. laga meg et verktøy som skulle holde fast 2 av boltene, men det var for svakt også. er det noen som har tips? motoren det gjelder er m20b25...

blir svææært takknemlig for svar da bmw verkstedet i bygda ikke hadde spesialverktøy til å låse av med. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe...men hva kan vi vanlige dødelige gjøre for å få ordnet dette da? har ingen brannmenn eller lignende i slekta, kun kompressor på max 10 bar :( fikk et tips om å sette et kraftig skrujern i tannkransen v/starter... men dette tør ikke jeg, er redd for å skade den. så sa en annen at jeg kunne bruke startmotor og en fastnøkkel, men dette hørtes også veldig skummelt ut :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrujern i tannkransen er en mulighet, men ville heller brukt en dor, vertfall det vi brukte.

Om du ikke tør noen av delene og clutsjen er i god stand kan du få en til å hjelpe deg. Han må stå på bremsa mens bilen er i gir, så kan du prøve å dra med en latmann. Eneste muligheten jeg ser om du ikke vil bruke de "skumle" metodene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det skulle fungere. spørsmålet er da om det blir for mye dødgang hele veien bak. reima er av, har akkurat overhalt topp... så er redd for å knuse ventiler.. du brukte en dor i tannkransen + latmannsarm? var det kraftig nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs om jeg hiver av starteren i morga og prøver da...håpte å slippe unna det siden eg har grisa noe jævlig med olje og kjølevæske på gulvet...hehe... 8)

men, bolten MÅ ut for å få på reima, eller? tenningsmerka er vel på reimhjulet under tror eg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bytte heler registerhuset på min motor, registerkjede og alt inni dette huset var av.....så når du så på motoren var det blokka og toppen du så. Hadde aldri av startmotoren. Tenningsmerket finner du vet å sette en dorr i svinghjulet. Er en hvit plastpropp som du må trekke ut. Da står svinghjultet og veiva bom fast.

Hmm....nå er jeg litt usikker på hvordan ser ut på din....Men går ikke reima innom dynamo, vannpumpe og reimhjulet? og så har du en vibrasjonsdemper og så kommer det ei ny reim som går kun til servopumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs om jeg hiver av starteren i morga og prøver da...håpte å slippe unna det siden eg har grisa noe jævlig med olje og kjølevæske på gulvet...hehe... 8)

men, bolten MÅ ut for å få på reima, eller? tenningsmerka er vel på reimhjulet under tror eg..

Det skal gå å skifte reim uten å ta av den bolten.

Jeg har hvertfall gjort det flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man du må av med denne uten å bruke kraftig luftverktøy, så ville jeg ha fått bilen i lufta, ned med bunnpanne, blokkert veiva med en trekloss i passe kraftig kaliber og satt på en lang og kraftig latmann.

Funker nå fett på motor som er ute av bilen ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser omtrent slik ut, bmw 2002 fredrik: Timing10.jpg

E30: hvordan fikk du reima inn i mellom uten å løsne bolten da? og hvordan fant du tenningsmerket? 8)

Oooops...hakke fulgt skikkelig med. Er jo ikke samme motor :roll:

få en kompiss sammen med deg...la han tråkke skikkelig på bremsa mens du drar hadr med en latmann. Prøv det så ser du hvordan det går.

Har gjort det i de fleste tilfeller. Men på min M42 motor måtte vi ty til heftig lyftverktøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...