Gå til innhold

lock up?

haakon
 Share

Anbefalte innlegg

ble ikke så mye klokere egentlig. noe med at den kunne gå i høy hastighet med lavt turtall?

men så at en her kjørte i 120km/t på 1400o/min med samme bil,mens min ligger i 120 på nesten 2000 o/min. kanskje tid for en reparasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ihvertfall at min har et behagelig turtall i hastigheter opp mot 140-150.

In order to improve efficiency, some cars have a mechanism that locks up the torque converter so that the output of the engine goes straight to the transmission.
In this transmission, when overdrive is engaged, a shaft that is attached to the housing of the torque converter (which is bolted to the flywheel of the engine) is connected by clutch to the planet carrier. The small sun gear freewheels, and the larger sun gear is held by the overdrive band. Nothing is connected to the turbine; the only input comes from the converter housing. Let's go back to our chart again, this time with the planet carrier for input, the sun gear fixed and the ring gear for output.

Ratio = 1 / (1 + S/R) = 1 / ( 1 + 36/72) = 0.67:1

So the output spins once for every two-thirds of a rotation of the engine. If the engine is turning at 2000 rotations per minute (RPM), the output speed is 3000 RPM. This allows cars to drive at freeway speed while the engine speed stays nice and slow.

Tro man må lese denne for å forstå...:

http://auto.howstuffworks.com/torque-converter.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lagt merke til at den girer mye mellom 80-100. er vel fordi veien ikke er i vater så jeg må gi litt gass og så går den ut av lock up. er nok den som ikke er helt myk når den legger i/ut.blir et lite nykk som har irritert meg slik at jeg ofte låser den i 4 hvis farten er lavere en 90.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...