Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg sitter å tenker på om hva jeg skulle bruke pengene på.. motoren tikkeer som fan og lurer på om jeg skulle gidde å kjøpe nytt kamaksel sett eller om jeg bare skulle justere ventilene? noen som har erfaring? hvis toppen hadde blitt overhalt hadde jeg fått så mye lengre levetid da? motoren er jo tross alt gått nermere 270 tusen.. skal jeg bare ta vare på pengene å kjøpe ny motor hvis denne motoren går til svartens?(sparer jo litt penger da hvis ikke toppen får så veldig lengre levetid)

EDIT: hvis jeg lar være å overhale toppen og sparer di pengene for d kan jo hende jeg kjøper ny motor om en stund.. hvis jeg da venter og toppen ryker.. er d da bare å kjøpe kamaksel sett å overhale toppen hvis jeg skulle ha den toppen? eller er d mere som går?... blei litt mye hit å dit men håpoer dere skjønner...

Skrevet

Nå er jo ikke 320i motor så dyrt å skaffe ny da,men overhaler du toppen med nytt kamsett/vippetøy og planer og sliper ventilene så går den nok mange tusen til.

Er som regel toppen som tar kvelden først.

Skrevet

oki.. ja det har jeg og hørt og lurte på om noen hær sa d samme.. hører jo at du kan det du snakker om så tror nok jeg kanskje gjør d.. noen andre som har noen andre meninger da?

Skrevet

Har akkurat overhalt toppen på min m20b20, og bare ventilløftere bli ca 2400 kroner...

Dette betyr at trenger du ny kamaksel ,slipesett,regreim osv skjønner du at det blir kostbart.

Forsåvidt kan motoren bli nesten som ny igjen :)

Når det gjelder spørsmålet ditt om tikking er det verdt å prøve en justering.

Jobben er ikke all verden... hverken for justering eller overhaling.

Skrevet

ja sant d.. men hva er lurest hvis du ser på EDIT`N?? noen innblikk? lurer fælt på hva jeg skal gjøre først på en måte.. om jeg skal stresswe med overhalingen eller bare ta d helt rolig selv om toppen går fyken... om d er bare å kjøpe et overhaliongs sett da at d ikke er mere som går sunt..?

Skrevet

Spørs hva som skjer...

I værste fall ryker kamaksel,ventiler, ventilstyringer osv og da blir det kostbart å overhale den toppen.

Noen ting du kan gjøre er skifte til god helsyntetisk olje, sjekke regreim for slitasje hvis du ikke vet hvor langt den er gått.

Men prøv å identifisere hvor tikkingen kommer fra.

Tar du av toppdeksel kan du kjenne/ se på kamaksel og vippearmer etter tegn på slitasje, og samtidig justere ventilene (0,25 mm på kald motor, 30 mm på varm. Jeg anbefaler å gjøre det på kald.)

Skrevet

Hvis ikke den bruker mye olje og den ellers er tight og fin så prøv å juster ventilene.

Går ikke det er det kamsett og sliping som gjelder.

2400 kr for vippetøy høres dyrt ut.

Skrevet

M20 :

Knastsæt 320i + 323i www4986

1.569,00

Sættet består af :

1 x Knastaksel

2 x Vippearmsaksler

12 x Vippearme

Skrevet

Billigere dette hos Schmiedmann ja, selv om det er danske kr og uten moms.

GS tar 179 pr stk...

Kjøpte mine hos verkstedet jeg bruker fordi det hastet og de hadde liggende et sett...

Skrevet
M20 :

Knastsæt 320i + 323i www4986

1.569,00

Sættet består af :

1 x Knastaksel

2 x Vippearmsaksler

12 x Vippearme

er dette på koed.dk? var billig dette:D fullt kamaksel sett??

Skrevet
M20 :

Knastsæt 320i + 323i www4986

1.569,00

Sættet består af :

1 x Knastaksel

2 x Vippearmsaksler

12 x Vippearme

Hvor sa du dette var?

Dette er Koed:

Kamsett M20

Alle 6syl. M20 modeller 2.0+2.3 årg. -9/87

Varen er uoriginal, men i samme kvalitet

Varenummer: 11319058572

Pris excl. Moms: NOK 3,097,00 (€ 379,33)

Pris inkl. Moms: NOK 3,871,25 (€ 474,16)

Består af flg.:

-12 stk. vippearmer

- 2 stk. vippearmaksler

- 1 stk. kamaksel

Bemerk:

Ved skift av komplett kamsett anbefaler vi, at du samtidig skifter flg:

- Oljerør for smøring af kam

- Ventildekselpakning

- Gummihalvmåner i topplokket

- Simring ved kam

Kunne godt tenke meg å se prisene på 2,5 fra den kilden din også. Må jo være noe rart, når diffen er så stor...

  • 4 months later...
Skrevet

Tror dette er en gammel traad, men jeg har samme problemstilling saa jeg henger meg paa:

Jeg vurderer fram og tilbake kjop av ny motor, delebil eller overhaling av eksisterende motor.

Problemet mitt er IKKE ventilene eller kamakselen, derimot saa tror jeg ventiltetningene eller stempelfjorene har tatt juleferie og vell saa det. Pluggene mine er svarte og lukter bensin og motoren harker og gaar hardt paa tomgang, samt oppover turtallsregisteret. Noe saerlig over 4500 omdreininger gaar den ikke.

Delebil og ny(gammel) motor koster mer enn nok, saa derfor lurer jeg paa om et slipesett kan gjore susen?

Er det mulig aa se om ventiltetningene er kaputt??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...