Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hå!

Har noen små problemer med en Bmw 525tds E34 1993 mod nå..

Eller de er vel ikke så små heller igrunn..

Men iallefall: Problemet er som følger:

Bilen ryker noe voldsomt ved pådrag, tjukk svart røyk.

Såvidt du ser noe bak bilen når du drar på.

Kjører den nå på 0,9bar trykk, noe som fungerer veldig greit.

Men den mister ofte trykket. Turbomåleren kan ligge på 0,5 bar ved pådrag og plutselig så faller den rett ned til 0.

Som om bilen mister alt trykket og den drar dårligere og dårligere.

Kommer seg litt om du girer og den får mer turtall.

Sånn kan den være noen sekunder også er alt bra igjen.

Veldig skummelt om du skal prøve og kjøre forbi noen og du har ingenting og dra på med.

Hva kan dette komme av? Har sjekket alle slanger til turbo, renset intercooler, prøvd og stenge igjen EGR, bytta pakningene til innsugsmanifolden.

Så er det enda et problem med bilen: Den er utrolig tungstarta når det er 20l diesel eller mindre på tanken.

Må stå og kjinne lenge før den i det heletatt tenker på og starte.

Så fyller jeg tanken full, og den er litt lettere og starte.

Kjører hjem og parkerer bilen, neste gang jeg skal bruke den så starter den med en eneste gang.

Den har også tendenser til og stoppe opp når tanken nærmer seg tom.

Går ikke skikkelig på tomgang, stopper på vei inn i lyskryss osv.

Hva kan dette komme av? Er veldig tungvint og kjøre med bilen når den oppfører seg sånn.

Så hadde vært veldig takknemlig om noen kunne ha hjelpt meg litt med dette!

Mvh Tor Erik

Skrevet

det at den er tung startet når tanken nermer seg tom, kan muligens være at den pumpa som ligger i tanken ikke fungerer. har hørt at noen har hatt problemer med det samme på 318tds. den stoppet visst når det var igjenn 1/4 tank ca. men når han bytta pumpa i tanken så ble den bra! kan ikke garantere at dette er problemet ditt, men du kan sjekke om pumpa fungerer :D

Skrevet

At bilen er vanskelig og starte med lite bensin er hjelpepumpa i tanken (110%) hvis den mister ladetrykket av og til og du er sikker på at trykksiden er potte tett (også intercooleren som det lett går hull på pga av stensprut) ville jeg ha sjekket om wastegaten virker skikkelig og ikke åpner før 0.9 bar. har foresten en kompis som har chip liggende til den motoren (manuellgir) ca 175hk/350nm

Skrevet

Wastegaten er bytta da, men at det er hull noen plass eller at noen slanger kan være skadet det er jeg usikker på.

Får vel bare ta fra hverandre alt av slanger og turbo for og gå over det skikkelig.

Kan ikke ha noe med dysene og gjøre altså?

Mye ville han hatt for chippen?

• 4 months later...
Skrevet

gadd ikke å lese alt engang...har sjekket nøye angående hvliket trykk tds motoren skal ha, den skal ha 2,1 bar... td skal ha 1,9, og 2,4td skal vel ha 0,8 eller noe sånt...

har desverre ikke kildene fremfor meg, men hva har man google til..

• 7 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...