Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får ett rykk i bilen etter at jeg har sluppet ut klutsjen, og bilen "humper" av gårde hvis jeg lar den trille på lavt turtall eller på tomgang. hva kan dette være ? har blitt fortalt at dette kan være slakk i kardangen, noen som hvar vert borti dette?

Skrevet

Tipper det er hardyskiva di. Sitter mellom mellomaksel og girkasse.

Kan også være kardangen dersom det er for stor klaring mellom pinjong og kronhjul, men som sagt, tipper hardyskive

Skrevet

Har byttet hardyskiva nettopp trodde det skulle bli bedre etter det.Men ble ikke det.

noen som har overhalt kardang her som har noen tips eventuelt en til sags?

Skrevet

Kan hende opphenget på mellomakslingen er slitt. Del nr 10 i ETK. Skrur du selv må du fjerne varmedekselet og ta ned eksosanlegget. Når jeg byttet det i sin tid, var det så slitt at jeg kunne se gjennom gummiforingen som lageret sitter i.

Ellers mistenker jeg bakre kryss i mellomakslingen. Det har ikke låseringer, men GKN Unicardan bytter det for et par festblanketter.

Skrevet

Vil tippe på at du har utslitte traversforinger. Du får et merkbart rykk når du gir gass, og når du slipper den brått.

Slitte traversforinger er vanlig på gamle biler som har gått langt.

Nye foringer er ikke så dyre, men det er noe herk å skifte.., bør ha spesialredskap.

Skrevet

Hvis du har slitte traversforinger vil du merke at bilen "styrer" med bakenden bl.a. ved forbikjøringer. Ellers kan det være det jeg nevnte i forrige innlegg.

Skrevet
Vil tippe på at du har utslitte traversforinger. Du får et merkbart rykk når du gir gass, og når du slipper den brått.

Slitte traversforinger er vanlig på gamle biler som har gått langt.

Nye foringer er ikke så dyre, men det er noe herk å skifte.., bør ha spesialredskap.

Jeg sier meg enig her.Er som natt og dag med nye og gamle foringer.

Skrevet
Hvis du har slitte traversforinger vil du merke at bilen "styrer" med bakenden bl.a. ved forbikjøringer. Ellers kan det være det jeg nevnte i forrige innlegg.

Dette er sant, men det er ikke alle som merker dette. Jeg har hatt nesten et levebrød på å bytte traversforinger bak på E34 - så mange har jeg byttet etterhvert - og dere vil ikke tro hvor mange forskjellige forklaringer på bilens feilsymptomer som jeg er blitt fortalt av kunde :D .

For en som har litt greie på bil, så kjenner en med en gang når traversforingene er defekt. Men for en som ikke har peil, så kan en glatt kjøre uten å kjenne "bakstyring" - en hører bare lyder.

Og ja... Jeg for min del har ennå tilgode å se et kryss bli slitt/ødelagt med orginalmotor på BMW, men klart - alt kan skje med bil...

Skrevet

Sjekket mellomakselkrysset. men synes ikke det var nevneverdig slakk i det. så er nok noe av det andre dere nevnte. er det uvanlig med slakk i kardangen ? bilen er ikke herjet i hjel. kjørt av voksen mann før meg

Skrevet

hvis du har slakk i kardangen så kan du styre lyden med gasspedalen. prøv å kjør sakte i første gir, og koble inn og ut gassen. Hvis du hører klunke lyder fra bak i bilen så er det sikkert slakk i diffen. bilen kan også lugge hvis du silpper gassen i første gir og lar den trille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...