Kobar Skrevet Juli 21, 2006 Share Skrevet Juli 21, 2006 Ja, jeg vet godt at det ikke er bil men prøver meg fram og ser om jeg kan få noen fornuftige svar likevel... (har prøvd mopedportalen.com, men ingen som har løsning på dette...) Jeg har en Derbi senda sm50 som jeg selvfølgeli klarte å kjøre på elva rett før jeg skulle selge den, (overgang til bimmer seff...) Jeg har fått gang på motoren og den funker fjell nå, men svært lite av elektronikken fungerer som den skal. blinklys og tute fungerer som det skal, men lyset framme og bak og i speedometeret fungerer bare når jeg kjører med langlyset på turtelleren går også via elektronikk, så den har hatt seg noen hopp opp på 12.000rpm noen ganger, men nå er den totalt død, det hender av og til at når jeg blinker så går turtellerviseren i tempo med blinklysa jeg har åpna ledningsnettet og tømt det for vann og sett etter brudd, men det skal være okey nå! Hvor kan egentlig turtelleren telle antall omdreinger når den er elektronisk, på biler er det vel på coilen, men på moped?!?!? Takker for seriøse svar. mvh kobar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Juli 21, 2006 Share Skrevet Juli 21, 2006 Det avrhenger av tennignssystem, det er vel gjerne en tenningsenhet, på biler måler den antall puls fra bruddet til coilen, dvs der som skjer når stiften bryter, på moderne biler er det ingen stift så den måler når tenningsenheten bestemmer at coilen skal bryte, så delere den antall brudd på antalsylindre og får turtall, på moped er det likedan, den har jo tenning og den måler antall brud på coilen eller antall passeringer på magneten eller whatever tenningsystem det er der. spenningsfeltet må brytes for at en coil skal kunne bygge opp igjen spenningen til høyspent og for at dette skal skje så må det altså til en eller annen form for puls. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viper Skrevet Juli 21, 2006 Share Skrevet Juli 21, 2006 på mopeden føler den helt sikkert på svinghjulet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet Juli 21, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2006 noen form for forslag til hvordan jeg kan få dette til ijen da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Malerbakken Skrevet Juli 21, 2006 Share Skrevet Juli 21, 2006 Hvis det er som viper sier så sitter det en induktiv hallsensor på veiva denne kan man jo måle med et analogt måleapparat fint for å sjekke om det er liv i den, så kan man jo simulere spenningsimpuls til turtelleren og se om den virker, og da er det bare å bytte de delene som ikke virker... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet Juli 21, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2006 og denne ligger bakom svinghjulet? skal stikke ut i garasjen å se om jeg får av svinghjulet for så å ta meg en titt oppi der... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juli 22, 2006 Share Skrevet Juli 22, 2006 lykke til hardu ikke svingjul avtaker. er det ett helvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kobar Skrevet Juli 22, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 22, 2006 svinghjulet gikk rett av på 5 minutter gitt. er bare å bruke 2 skrujern og presse på dem med knærne mens man slår med hammer på mutteren... men det var en del sand og skitt bakom svinghjulet, men alle ledninger ser ok ut, og spolene ser ikke ut til å ha noen skade gitt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå