TBG.E30 Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 Jeg fikk for kort tid siden et parkeringsforelegg jeg har sendt skriftlig klage på. Det vil jeg da anse som en tvist og mener det er slik her i landet at dette gebyret skal ligge til tvisten har vært gjennom en saksprosess hvor det da skal komme fram om den skal betales eller ikke. Jeg har ikke mottatt noe tilbakemelding på klagen min enda, men har derimot fått en ny regning med et tilleggsgebyr pga. manglende betaling på opprinnelig regning. Er det noen som har kjennskap til om dette er korrekt av dem å gjøre? Jeg har i alfall forstått det slikt at en sak/regning som er til klage ikke skal betales før tvisten er ferdig og at de i allfall ikke skal sende meg tilleggsgebyr før det har kommet en konklusjon ut fra tvisten. Takker for alle reelle svar ang. dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hartvix Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 Jeg husker jeg klagde på et parkeringsforelegg for en stund siden og på den stod det tydelig at boten skulle betales innen fristen uansett. Pengene skulle eventuelt bli refundert hvis jeg fikk medhold. Dermed betalte jeg boten, leverte klagen og hørte etterpå ingenting fra dem... Om de har lov til dette eller ikke tror jeg ikke de bryr seg om i det hele tatt, og jeg tror det skal mye til å få noe hjelp noe sted. Det virker som om det er helt "greit" å melke bilister i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M6 Bjørn Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 Du må betale først,sånn er det bare... Og så sende inn en klage,ellers får du purregebyr osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 trafikketaten må du betale til. sjelden de gjør feil bla fordi bøtene ikke er en stor del av livsgrunnlaget deres som hos de private aktørene. har to ganger fått urettmessige bøter fra privat parkeringsselskap (gratis parkering i 1døgn og fikk bot etter under 3timer begge ganger..) begge gangene tok jeg kontakt med forbrukerombudet,anmeldte forholdet og så ringte jeg parkeringsselkapet.og bøtene ble slettet. jeg ville ikke betale før jeg klaget til noen som åpenbart drev med svindel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Juli 24, 2006 Share Skrevet Juli 24, 2006 Gjort det selv,klagde på en bot fordi jeg hadde parkert på ett sted det faktisk ikke var ett eneste skilt som viste verken det ene eller det andre. Fikk purring og gebyr ekstra,leverte inn klage igjen-hørte aldri noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Parkeringsselskapene gjere som dei vil føle eg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Har før jobbet 5 år i kommunalt selskap. Iht Vegtrafikkloven er det etter 21 dager automatisk 50% økning på det ilagte gebyr/tilleggsavgift. Dette gjelder selv om det fremsettes klage, så det kan fort bli dyrt for deg om du ikke betaler. Får du medhold i klage, får du etterbetalt pengene. På privatdelen kan de maks ta 50-60 kr i purregebyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NSS Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Trafikk etaten er en gjeng med idioter, jeg fikk bot for å stå lovlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Juli 25, 2006 Share Skrevet Juli 25, 2006 Finnes nok en andel idioter i den bransjen der som i alle andre ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBG.E30 Skrevet Juli 31, 2006 Forfatter Share Skrevet Juli 31, 2006 Ja, desverre er det ofte slik at en får masse ekstragebyrer, men snakket med en bekjent av meg nå i helgen som er jurist og han mente som meg at en tvist sak skal "fryses" så lenge den pågår. Det vil si at den ikke skal kunne sendes til "inkasso" noe som jeg her også tolker som tilleggsgebyr. Han nevnte jo self. att dette brytes veldig ofte, men regelen skal gjelde alle aktører både statlige og private. Jeg kommer derfor ikke til å betale en krone før jeg har fått en konklusjon ut fra tvisten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Juli 31, 2006 Share Skrevet Juli 31, 2006 Juristen tar feil. Skammelig feil. Når du får parkeringsbot (parkeringsgebyr) kommer dette faktisk under en helt egen lov. Lov om betaling av parkeringsgebyr og tilleggsavgift. Denne er ganske unik og går ikke under Inkassoloven. Sjekk Vegtrafikkloven! Betaler du ikke en offentlig gitt p-bot, går dette til inkasso og da med 50% forhøyelse. Klager du og får avslag, må du ta saken videre til tingrett evt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
arne Skrevet Juli 31, 2006 Share Skrevet Juli 31, 2006 Fikk selv en park.bot for 2 dager siden, og på den står det at den MÅ betales innen 14 dager...(uansett) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet Juli 31, 2006 Share Skrevet Juli 31, 2006 Jeg tror nok Dr_S har rett. Betale først å klage etterpå. Har absolutt ingen anelse om 50% stemmer eller ikke (regner med han vet det når han har jobbet med det), men jeg vet iallefall at man må betale innen fristen enten man vil eller ikke (med mindre man vil ha tilleggsgebyrer osv. osv). Tvistelov-normen praktiseres desverre ikke i slike tilfeller. En annen sak til dere som sier dere har levert inn klage, men ikke hørt noe mer; Klag igjen og igjen hvis du er sikker i din sak... Akkurat så dum er verden når det gjelder sånne ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 Juristen tar feil. Skammelig feil. Når du får parkeringsbot (parkeringsgebyr) kommer dette faktisk under en helt egen lov. Lov om betaling av parkeringsgebyr og tilleggsavgift. Denne er ganske unik og går ikke under Inkassoloven. Sjekk Vegtrafikkloven!Betaler du ikke en offentlig gitt p-bot, går dette til inkasso og da med 50% forhøyelse. Klager du og får avslag, må du ta saken videre til tingrett evt. Dette kan da ikke stemme. Privat parkering kommer ikke innunder veitrafikkloven da dette i prinsippet er en "kontrakt" mellom grunneier og den som parkerer (merk: ikke bileier). Bare se på skiltene "parkering håndheves etter privatrettslige regler osv". Vegtrafikkloven gjelder ved offentlig parkering. Hvis du bestrider et krav, så skal dette fryses inntil dokumentasjon kan fremskaffes av fordringshaver (ved inkasso og inkassovarsel). Det er fordringshaver som må bevise at den fakturaen er sendt til faktisk har brutt en kontrakt (i strid med reglene på den aktuelle plassen). Bileier må samarbeide (kan ikke nekte å svare f.eks.), men i motsetning til ved offentlig parkering er ikke bileier og bilfører solidarisk ansvarlig (noe man også er ved passering i vegbom, men faktisk ikke ved passering av fotobokser). Dette betyr at hvis du ikke husker hvem du har lånt ut bilen til, så har fordringshaver et problem da han må bevise hvem som har begått overtredelsen (bilen har ikke gjort noe galt på egenhånd). Og bevisbyrden ligger alltid på anklager. Du skal ikke måtte bevise din uskyld (selv om det kan gjøre saken din mye lettere), dette er et normalt rettsprrisipp, selv ved sivile saker. Et nytt regelverk er på vei som muligens skal samkjøre offentlige og private regler, men det kan ta litt tid: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=28774 http://forbruker.no/pengenedine/dinerettigheter/article1024155.ece Se forøvrig arbeidsgruppens arbeid: http://odin.dep.no/filarkiv/279479/Parkeringsrapport,_28.04.06.pdf særlig 3.6.2 og siste del av 8.7.4.3 Legg også merke til 3.8.2 som sier at private selskaper IKKE har rett til å holde tilbake kjøretøyet inntil hele boten/gebyret/fjerningskostnadene er betalt, og at en tilbakeholdelse av kjøretøyet kan være straffbart etter straffelovens paragraf 392 og 393! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 Jeg har ikke uttalt meg noe som helst om privat parkering. Tråden er vel om offentlig parkering? Eller har jeg misforstått? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå