Gå til innhold

Overoppheting520i m50


chrsel
 Share

Anbefalte innlegg

Har sett at dette temaet er diskuter tusen ganger før, blir likevel ikke helt klok.

Bilen stoppet pga av overoppheting.

Sjekket radiatoren og det viste seg å være en sprekk mellom ekspansjonstanken og radiator.

Fylte på vann og luftet etter alle kunstens regler( tror jeg. Lot bilen stå i en 40 min med varmapparatet på fullt of lufteskrue og lokket til ekspanskontanken åpen. i begynnelsen skjedde det som skal skje, vannet strømmet og boblet ut av lufteskruen. Etterhvert sluttet dette og vannet i ekspansjonstanken begynte å stige og synke og hvis jeg økte turtallet rant det over ekspansjonstanken. De siste 10 minuttene kom det bare masse vanndamp ut fra lufteskruen, før tempmåleren gikk i taket og jeg fikk slått av motoren.

Varm luft kom det aldri fra varmapparatet.

Har testet termostat, den åpner som den skal. Vannpumpen har jeg ikke kommet til enda. Ser ørliten antydning til hvit gugge under oljepåfyllingslokket og ørlite gugge inne i termostathuset.

Har toppakninge røket som følge av vannpumpeproblemer kanskje? Har jeg ikke luftet skikkelig?Skal en litt dårlig toppakning være nok til at jeg ikke får luftet ut skikkelig?

Hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres stygt ut som gåen toppakning ja, den gugga du snakker om er olje som blir hvit når den går i kjølevannet, bmw motorer er ganske ømfintlige mot høy varme.

Nja.. omvendt.. Det er vannet som kommer inn i olja...

Men hvis bilen har kokt så burde du sjekke viskosen, sikkert gåen den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viften ser ut til å funger fint. Er god motstand i den når ikke motoren er i gang og bremser knapt hvis jeg prøver å stoppe den når motoren går. Oljen på peilepinnen er fin og svart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samma skjedde med meg" da var toppen sprekt :/

men er det hvit eksos?

og grunnen til at plasten mellon radiatoren og ekspansjonstanken er sprekt. er nok siden det har blitt så stort trykk. siden det hele tiden kommer luft innfra `topppakning\topp

jeg ville brukt en slik duppetings som du holder over dampen fra lufteskruer. og da slår den ut vis det er olje i dampen. var slik jeg fant ut at det var noe steingalt^^

lykketil . men ser for meg mye unødvendig lufting :P drev med den sporten noen uker før jeg fant feilen jeje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i første omgang at det kun er snakk om å få ut lufta hos deg her. Jeg lufter alltid uten å ha motor i gang. Bruk en 1,5 liters brusflaske med vann i påfyllinga for å heve vann-nivået. Dette gjør det enklere å få ut lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lufter alltid uten å ha motor i gang.

Hvordan får du da ut lufta som er i motoren? Termostaten vil jo være lukket og du får ikke gjennomstrømning gjennom hele systemet, bare litt av det. Du burde ha motoren i gang, men det kan være lurt å slutte å fylle på vann en stund så du er sikker på at termostaten åpner og at det blir full gjennomstrømning av vann.

Dirtysticky spør om det er hvit eksos. Hvis det er det, så er det fordi vannet som har kommet inn i olja fordamper og det er vanndampen som er den hvite eksosen. Dette skjedde med meg, men det slutta etter en stund, selv om den fortsatt tok inn vann... Så selv om du ikke har hvit eksos så skal du ikke være sikker på at toppen/toppakninga ikke er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lufter alltid uten å ha motor i gang.

Hvordan får du da ut lufta som er i motoren? Termostaten vil jo være lukket og du får ikke gjennomstrømning gjennom hele systemet, bare litt av det. Du burde ha motoren i gang, men det kan være lurt å slutte å fylle på vann en stund så du er sikker på at termostaten åpner og at det blir full gjennomstrømning av vann.

1: sørg for at varmeapp. kranene er åpne.

2: ta ut lufteskruen på i radiator.

3: fyll på så mye vann du klarer på vanlig måte. Husk at det kan bli nødvendig å fylle sakte på slutten, pga at vannet skal fylles i motor via "bakveien" på slutten - gjennom kanal mellom ekspansjonstank og lufteskrue.

4: når systemet da er "fullt", bruk en brusflaske full av vann og stapp den nedi påfyllinga. Dette bidrar til å heve nivået. Her må en selv finne en link med å få lufta utav slangene. å klemme forsiktig på slangene er en god løsning. En ser når lufta er borte/ute med å høre på lyden som kommer fra lufteskruehullet (når det blir fullt der..). Når hullet er fullt med vann, så er det bare til å skru skruen i.

Og Ronnie, jeg har aldri en BMW-motor i gang når jeg fyller væske/lufter systemet. Klart, jeg starter alltid og varmkjører motoren etterpå - men det er bare for å kontrollere at alt er ok. Hvordan vil du påstå at det ikke går ann å få lufta ut med termostaten lukket? Termostaten lukker jo bare den ene veien. Jeg lufter jo via bakveien.

Å lufte med motoren i gang kan være skummelt. Spesiellt M20-motor i E34, men også avogtil M50 samt M30 i E34 kan være et helsike å få lufta utav. Jeg ser jo da ingen fordel i at motoren står og går med luft i systemet - og blir bare varmere og varmere !!!

Men klart, jeg skal være den første til å innrømme at litt erfaring bør en ha for å gjøre som jeg sier. Men på den annen side sett, så bør en heller styre unna motorer hvis en heller ikke forstår hva jeg mener.

Så jeg mener at jeg ikke bør ha motor i gang - før lufta er ute... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok Pedi, jeg er svært tilbøyelig til å prøve litt før jeg skifter toppakningen. Det har jeg ikke særlig lyst til.... Eksosen er ikke særlig hvit. Bare litt hvis jeg legger godviljen til. Ellers har jeg hatt en honda med gåen toppakning før, da var skikkelig med hvit gørje under oljepåfyllingslokket. her kan jeg såvidt se en antydning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at termostaten bare lukker den ene veien. Termostaten er ikke som en én-veis ventil der du bare kan få vann gjennom fra den ene siden. Er termostaten lukket så hindrer den gjennomstrømning fra begge sider.

Hvis du har lest noen tidligere innlegg jeg har så hadde du skjønt at motoren ikke blir varmere og varmere når du lufter på den måten jeg har gjort det. Jeg har stått med hageslangen ned i en halvannen liters flaske med avkappet bunn ned i ekspansjonstanken. Da tilføres det kaldt vann hele tiden og motoren blir ikke varmere enn rett over det blå på måleren.

Jeg mener i alle fall at det er best å ha motoren i gang, og det mente de på et verksted jeg var hos også.

Min siste linje blir da som følger:

Jeg mener at man har mindre sjanse for å få ut all lufta hvis man ikke har motoren i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som i alle gjennomstrømnings-opplegg, så må det nødvendigvis være en tur og en retur.. Selvsagt så har bare termostaten bare "en" funksjon, men jeg fyller som sagt inn bakveien. Og dette funker veldig bra.

At verkstedet ditt mener det motsatte av meg er helt greit. Jeg kan være enig på noen motorer. Men ikke alltid. Jeg har sett mange tilfeller (og selv opplevd) av de som har hatt luft rett bakom termostat, og fått en varm motor. Om de på ditt verksted har god erfaring med BMW vet jeg intet om, men jeg vil tro at jeg nok skulle overbevist de... :wink:

Gjør som du vil, jeg ville bare gi et gratis tips. Din metode funker nok bra den og, så da gjør vi bare som vi er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...