Holmen Skrevet Juli 25, 2006 Skrevet Juli 25, 2006 Jeg har 86mod 320i 1.Turbo grenrør, må dette lages eller får man kjøpt ferdig som passer? 2.Hva er orginalt kompresjonsforhold og hva bør det være ved trimming? Hvordan får jeg endret på dettte? 3.Må man ha smidde råder og stempler? hva ligger prisen på dette? 4.Hvordan fungerer en dumpventil? 5.Hvordan fungerer en Wastegate? 6.Hva er en Map fueler? 7.Hvordan sveise kjølekanaler? hvorfor? pris? 8.Hvor stor turbo passer seg på en 320i? T28? T3? 9.Og til slutt men ikke minst, hvor får jeg tak i disse deler? kom gjerne med linker Håper ikke dette ble for mye på en gang
Lien Skrevet Juli 25, 2006 Skrevet Juli 25, 2006 Jeg skal prøve å svare på noe av det i hvertfall 1. Dette kan sikkert kjøpes. Har blitt veldig mange som spesialiserer seg på turbobygg rundt BMW og M20 motoren bruker jo veldig mange til turbobygg av ulike grunner. 2. Et normalt kompresjonsforhold ligger mellom 10-11:1 mens hvis den skal turbotrimmes bør den senkes til rundt 8:1. Måten du kan gjøre dette på er enten å bruke tykkere toppakning eller dreie ned stempler. 3. Smidde råder og stempler er sterkere og vil derfor gjøre motoren mer holbar. Ofte får du disse ferdige slik at de senker kompresjonen til riktig nivå. 4. Hver gang du girer vil du lukke gasspjeldet. Det som da skjer er at luften som turboen trykker inn får en blindgate som gjør at en kraftig puls slår tilbake mot kompresjonshuset og gjør at den spinner saktere før du igjen åpner gasspjeldet. Dette fører da til at turboen trenger en liten stund på å spinne opp igjen i hastighet noe som da skaper en stund "uten" effekt (les turbolag). Det dumpventilen gjør er å slippe ut luften fra innsugsrøret slik at turboen fortsatt kan spinne like raskt selv om du lukker gasspjeldet og du fjerner da den berømte turbolagen. 5. En wastegate er enkelt og greit en trykkbegrensningventil som åpner ved et visst trykk for at ikke turboen skal lade altfor mye og dermed skape motorras. Denne består av en fjær og ei kule som åpner ved f.eks. 0.8 bar og kjører da all resterende eksos rett ut i eksosrøret i stedet for gjennom turboen slik at trykket holdes konstant inn mot turboen.
Rotty Skrevet Juli 25, 2006 Skrevet Juli 25, 2006 Her har du div smidd http://www.stenparnermotor.se/ Her finner du masse om turbomotorer http://www.pure-pf.com/phpBB2/index.php lykke til, finnes masse ut der, ppf selger oxo diverse trimmdeler.
Holmen Skrevet Juli 25, 2006 Forfatter Skrevet Juli 25, 2006 passer feks råder fra 2,5 i 2,0? bare så det sto "råder passer til m20" eller er m20 bare 2liter? hva betyr dette: 15P) BMW 139mm 21bult 53? hvordan vet jeg hva som passer til min? 2liter hvor stor er borringen?
R.E.H Skrevet Juli 25, 2006 Skrevet Juli 25, 2006 m20 er en motortype..m20b20 er 2 liter og m20b25 er 2.5 liter..hvis du forstår? er usikker på borringen..
Holmen Skrevet Juli 25, 2006 Forfatter Skrevet Juli 25, 2006 ok, så hvis det står at rådene passer til en m20 motor så passer de tyil både 2 liter og 2,5? åssen ser du at det er en m20? passer en m20b25 på motorfestene til min m20b20?
Aroid Skrevet Juli 25, 2006 Skrevet Juli 25, 2006 M20 B20/B23 har 80mm boring og M20 B25/B27 har 84mm boring. Alle veiv passer uansett hvordan m20 motor du setter den inn. men det er forskjelige slag lengde i fra B20 til B25. Mange som bruker Veiv i fra M21 D24 TD motoren fordi at den har igjen smid veiv. å vist man bruker råd i fra m20 B23 motor så har man 2.7liter med boring 84mm.
Aroid Skrevet Juli 25, 2006 Skrevet Juli 25, 2006 ok, så hvis det står at rådene passer til en m20 motor så passer de tyil både 2 liter og 2,5? åssen ser du at det er en m20? passer en m20b25 på motorfestene til min m20b20? M20 B20 og M20 B25 har likens motor feste det som er mest forskjeld er at B20 har 80mm boring og B25 har 84mm Boring
R.E.H Skrevet Juli 25, 2006 Skrevet Juli 25, 2006 ok, så hvis det står at rådene passer til en m20 motor så passer de tyil både 2 liter og 2,5? åssen ser du at det er en m20? passer en m20b25 på motorfestene til min m20b20? M20 B20 og M20 B25 har likens motor feste det som er mest forskjeld er at B20 har 80mm boring og B25 har 84mm Boring så hvis man da har toppen til en b25 så går d greit? men b20 stempler?
Aroid Skrevet Juli 25, 2006 Skrevet Juli 25, 2006 nei selv klart må du ha stempler som tilsvarer boringene.
Holmen Skrevet Juli 25, 2006 Forfatter Skrevet Juli 25, 2006 hvis jeg skulle ha byttet fra m20b20 til m20b25, hva må jeg huske på untatt motoren? må jeg ha b25 gir kasse, eller passer/går de på hverandre? er det noen flere deler jeg må ha med hvis jeg skal bytte motor? hvis det er servo på motoren jeg kjøper, hvordan får jeg da servo stryring i bilen?
stian329 Skrevet Juli 25, 2006 Skrevet Juli 25, 2006 Mange som bruker Veiv i fra M21 D24 TD motoren fordi at den har igjen smid veiv. å vist man bruker råd i fra m20 B23 motor så har man 2.7liter med boring 84mm. Man har 2,7 liter slagvolum uavhengig av hvilke råder man bruker, rådelengden påvirker ikke slagvolumet
R.E.H Skrevet Juli 25, 2006 Skrevet Juli 25, 2006 nei selv klart må du ha stempler som tilsvarer boringene. ja seff.. sorry meg:Ohehe
325iturbo Skrevet Juli 29, 2006 Skrevet Juli 29, 2006 Et spørsmål, hvor mye ladetrykk har du tenkt på? (bar) Du klarer deg lenge med org stempler med 0,5-0,6bar .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå