Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her så langt lest igjennom 50 sider med svært mange gode råd og tips og føler meg fremdeles på gyngende grunn:

Bilen har vært på verksted og byttet bakre bremserør. I den forbindelse har også tanken vært demontert.

Vel en uke senere har jeg fylt full tank bensin og det lukter mistenkelig av bensin. Tenker ikke noe videre over det, men registrerer en mørk flekk i garagen der bilen har stått (på venstre side, omtrent på høyde med bakdøren)

Etter en dags kjøring lyser temperaturmåleren rødt. (termostat er skiftet sist høst og ny kjølevæske er fylt på). Bilen kjøres noen kilometer, parkeres og det etterfylles vann. Påfølgende dag kjører jeg noen kilometer til jobb og tempmåleren lyser på ny ved ankomst. Etter arbeidstid er bilen kald og jeg kjører hjemover igjen.

Bilen fusker og er vanskelig å få i gang ved stopp i vegkryss. (som om den ikke får drivstoff tenker jeg). Så lyser kjølelampa igjen, og denne gangen stopper jeg før jeg kommer hjem.

Bilen står en times tid og når jeg så prøver å starte igjen vil den ikke starte. Flatvogna til Viking er den eneste løsningen jeg kommer på. (Det er forresten en selsom opplevelse å sitte i sin egen bil oppe på flaket på vei hjem...)

Så nå lukter det deep shit og alle råd tas i mot med takk!

Skrevet

Har du kontrollert leveringsmengde og trykk fra matepumpa til drivstoffet? orker ikke den levere orker heller ikke bilen kjøre.

Bilen koker, kontroller termostat og vannpumpe, eventuelt om det er luft i kjølekretsen som forårsaker at det blir varmt. Om termostaten akuratt er byttet har du egentlig ingen garanti for at den funker, sett bort i fra dele garanti.

Vis drivstofftanken lekker er det enkelt å finne ut hvor det eventuelt lekker, bare fyll den helt opp til randen og se hvor det siver ut, så langt du ikke klarer å lokalisere det uten å fylle opp.

Om jeg ikke tar helt feil er det problemer med coil'ene på de motorene, så mulig noen av dem driver å kødder med deg, jeg hadde det problemet. skru av dekslet over coilene og ta en spruteflaske med vann, så sprayer du lett over og ser om du finner overslag noe sted. eventuelt kan det være noe annet feil med coilene.

Enda en ting som ofte skaper problemer og fusk er luftmasse/mengde måler, om du kan få lånt/prøvd en annen er jo det en enkel måte og sjekke det på.

Bare ramset opp noen ting som du kan tenke over. hadde ikke mere tid til å sette meg inn i problemet nuh.

Skrevet

Takk for raskt svar og noen gode idéer. Så langt har jeg funnet ut at det ikke er noe galt med bilens tenningssystem, men oppdaget til min store forskrekkelse at batteriet har veldig lav spenning. Kanskje dette kan være svaret på mine problemer; At bensinpumpen ikke leverer drivstoff ved lav spenning og at motoren går varm fordi den får for lite fuel? Nytt batteri fanges i morgen.

Skrevet
Har du kontrollert leveringsmengde og trykk fra matepumpa til drivstoffet? orker ikke den levere orker heller ikke bilen kjøre.

Har montert inn nytt batteri uten at det brakte meg noe videre.

Hvordan kontrollerer jeg leveringsmengden og trykket fra matepumpa?

Skrevet

Hvis bilen har vært på verksted før dette skjedde, ville jeg levert bilen inn for sjekk. Har de gjort noe som kan ha forårsaket bensinlekkasje må de reparere dette for deg. Da kan de også sjekke feilminne hvis det er på et merkeverksted.

Skrevet
Har du kontrollert leveringsmengde og trykk fra matepumpa til drivstoffet? orker ikke den levere orker heller ikke bilen kjøre.

Har montert inn nytt batteri uten at det brakte meg noe videre.

Hvordan kontrollerer jeg leveringsmengden og trykket fra matepumpa?

For å måle trykket trenger du enkelt og greit noe spesialverktøy (barometer) som du bare kobler deg på rail'en et sted (bensingalleriet). Men en litt kjekk ting å sjekke er vis du napper av bensintilførsels slangen i motorrommet, og trer den oppi en halvannenliters flaske. så får du en kompis eller noe til å skru på tenningen og la den stå på i ca 15 sekunder da burde du minst ha fylt en halvliter på flaska. da vil du jo også få en tanke om det er noe futt i pumpa.

  • 1 month later...
Skrevet

Her kommer fasiten;

1. Bilen starter ikke: Etter noen kjappe målinger fant jeg at feilen lå i defekt bensinpumpe. Etter at denne ble byttet går bilen som normalt.

2. Motoren koker: Selvfølgelig var det rotoren på vannpumpa som hadde gått i 1000 deler. Ny vannpumpe og kjølevæske så går'n som bare det.

(benyttet selvfølgelig anledningen til å bytte viskosekopling, reimer og ta et olje/luftfilterskift med det samme)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...