Gå til innhold

Skal montere s38/b36 i en e30 M3 Noen som har gjort det før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig fått tak i en Norsk BMW m3 e30 som jeg skal leke meg litt med.

Saken er den att jeg jobber på båt for tiden og kommer igjen 8 dager før Sommertreffet på ACR begynner.

Bilen står nå uten motor, men med en s38/b36 vedsiden av. Det jeg håper på å klare er å montere denne motoren i bilen sånn att jeg kan kjøre litt på ACR og da trenger jeg litt hjelp fra folk som har peiling 8)

Er det noe jeg bør tenke på??

Jeg har motorfester som skal passe, alt av elektronikk følger med motoren har orginal radiator til s38`en. Har også mellomaksling fra s38, diff fra m3`en.

Lurer litt på hvordan jeg skal få koblet motoren og strøm forsyninga med resten av bilen. Er dette plug and play??

Veit det finnes mye kompetanse der ute 8) Kom med inspill sånn att det går mest muling på skinner når jeg skal putte motoren i bilen 8)

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Du må bytte litt om på pinnekonfigurasjonen i den runde kontakten på motorledningsnettet. Massering av torpedoveggen. Originale grenrør og komplett eksosanlegg fra E36 M3 er omtrent bolt-on. Angående radiator så må du ha en som passer inni fronten, ring Radiatorservice og si M5 i E30 så har de målene på den(i hvertfall Radiatorservice i Stavanger). Tror den kostet 3500,- å få laget. 325iX eller Golf 1 bremsekraftforsterker. Mellomaksling fra E36 328i/M3. Litt modifisering på spakstellet til girkassen. Løsne de to vannrørene som kommer ut fra torpedoveggen(til varmeapparat) og kapp av dem ca 6cm slik at du har slanger gjennom torpedoveggen, det er ganske trangt akkurat i det området. Ellers så må du kanskje skjøte slanger til oljekjøler og servo, kommer litt an på hvilken oljekjøler du skal bruke og hvilken servopumpe.

Ellers så løftet vi inn motoren uten plenum og med girkasse slik som dette. Anbefaler på det sterkeste en slik løftesling!

Picture031.jpg

Picture032.jpg

/Stian

Skrevet

8) Takker for svar fra en som har gjort det før.

Noen som har konfigurasjonen til den runde kontakten Motor til bil??

Masering av torpedoveggen vil jeg tro betyr det samme som å slå den litt inn :lol: Er dette nødvendig for å få den inn eller rett og slett for att det ikke er plass til den???

Jeg planlegger å sett motoren inn fra undersiden, dvs løfte bilen opp med løfte bukk ta av traværsen plassere motoren under og senke ned, for så å feste en elefant på motoren og heise motor og bil oppigjen for å sette på traværsjen. Tror du det vil funke?? var sånn jeg tok ut gamle motoren var veldig enkelt og greit.

Er det så å forstå att m5 radiatoren ikke vil passe inn i e30?

Må jeg virkelig ha WAG deler inn i bilen min :? ? Bremsekraft forsterker fra golf 1 altså pga plassen det går jeg utifra 8)

ellers så takker jeg for gode tips 8) Må vel jobbe natt og dag når jeg kommer hjem hehe 8) Jeg vil på ACR!!!!! Den beste banen jeg noen gang har kjørt på. ( lurer på om det blir plass til turboen jeg skal ha jeg :lol: )

Skrevet

Jeg ville ringt Helge Vik for elnett info ol.

Er det ikke slik at man må kappe og balansere opp igjen mellomaksel?

Du sier M52/S50 mellomaksel Stian; passer spindlene fremme på M52/S50 akselen på S38 kassa? Isåfall er ble et par ting litt lettere for meg her..

Funker det ikke med M30 E28 radiator? Den passer ihvertfall rett mellom vangene på E30.

Skrevet

Jeg kommer til å dreie av mellomakslingen og sette inn ett rør med samme ytterdiameter som inner diameteren er på mellomakslingen. Jeg kommer mest sansynlig til å bruke s38 mellomaksling hvis det går 8)

Skrevet

Jeg glemte en ting. Termostathus bør byttes til E28 M5, det forenkler en hel del på kjølesystemet.

328i/M3 mellomakslingen har den store hardy-koblingen og er bolt-on på alle måter, ingen justering av lengden trengs.

Om du må bruke en VAG bremsekraftforsterker i stedenfor BMW, så spiller det ikke noen særlig stor rolle spør du meg :? Og det er pga plassen ja. Hvis ikke må du sveise om plenumet og da får du en magrere blanding på sylinder 6.

Du får vel kanskje nedi en E28 M30 radiator men da kan du bare glemme vifte..

Vi fikk laget radiatoren på mål slik at den passet inn i fronten og brukte en rå(høy CFM) elektrisk Perma-cool vifte fra Summit Racing.

Her er et bilde av radiatoren:

Picture028.jpg

Det går sikkert greit å sette motoren inn fra undersiden men det er trangt så det blir nok en hel del banning før du har den på plass.

Om du velger å ikke senke traversen så må du slipe bort forsterkningen under panseret akkurat der fremkanten av plenumet kommer.

/Stian

Skrevet

Er litt skeptisk til å senke traværsen, da tar jeg heller panser opplegget.

Lurer på om det er litt forskjell på vifte opplegget på vanlig e30 og e30m3 for viften sitter inne i frontstykke ramma hos m3 og er el styrt via rele på orginal radiatoren, det er denne viften jeg håper på å bruke.

Ellers så lagerer jeg all innfo jeg får her inn på memory stikken min 8)

Tusen takk kan hende det blir 328/m3 mellomaksling på meg også 8)

Skrevet

Såvidt jeg husker, så er det 3 plasseringer ved bruk av store-sekseren. Hvilken brukte dere Stian? Alpina feks. brukte jo trinn 1 - altså plassering helt forrerst i bilen. God klaring til torpedo og bremsekraftforsterker (da tenker jeg M5 altså...), men Alpina ble jo nødt til å plassere radiatoren inni frontstykket. HenrikE30++ har gjerne et bilde av en, da han fikk en fra meg for noen år siden.

Skrevet

Man skal ikke trenge å massere noe torpedo i e30.

Eneste er bremsekraftforsterkeren og termostathuset.

Ingen som har gjort noe mer her i fjorden.

e21 derimot er det god plass på bredden med forsterkeren,men verre i lengden og radiator.

Skrevet

Jeg holder på å sette i 3,6 i e30. jeg har ikke "masert" torpedo veggen å har grei plass til vifte mellom motor og radiator.bruker 3,6 temostathus. jeg skal bestille radiator å montere i fronten. For å slippe å montere wag deler kan du bruke sentral hydraulikk fra e28, e23 ell e24. Passer bolt on. men du må finne plass til olje tank å trykk akumulatoren, å kansje legge opp noen nye olje slanger. Det er en mye bedre løsning en å montere en mindre bremsekraft forsterker. Med 528-628 ell 728 girkasse passer org 325 e30 mellomaksel. å da passer e28 520 giroverføringer bolt on. Jeg flyttet foresten traversen ned 2cm. Har da passe klaring mellom motor og panser. Mye bedre å flytte ned traversen en å modifisere panser pga vinkelen på motoren i lengderetning blir rettere i forhold til mellomaksel. Hardykoplingen varer mye lengere da. Mange mener att 2,8 girkassene tåler lite men det stemmer ikke etter min mening. Hadde en sånn på min tidligere e30 å med 745 motor med ca 450 hk. tålte de den!! :D:D Prisen er noe lavere å.

Skrevet

Er rimelig glad for att jeg slipper å bruke vag deler det er jo helt på grensa av det som er lov på en BMW 8)

Ellers så bruker jeg orginal s38/b36 gear kasse den burde holde. Jeg skal også ha turbo etterhvert skal prøve å lade 1 kilo eller mere målet er ca 600hk på bakhjula og dvs ca 700 i motor.

Turbo og tilbehør blir mest sansynlig kjøpt inn i vinter, må først få montert motor og teste om alt fungerer ok.

Ser att Jørg1e28 bor i Surnadalen, kan hende jeg ringer deg en dag og ber om assistanse 8) Storås er da ikke så langt unna 8)

Hvis du har MSN så legg meg til, ligger link rett under her en plass 8)

Skrevet

Om det er hydraulisk bremsekraftforsterker foregående poster snakker om har jeg et sånt sett liggende om du er interessert i dette. Komplett foruten pumpe, tror man trar trykket fra servopumpen i stedet for å ha en ekstra pumpe.

Skrevet
Om det er hydraulisk bremsekraftforsterker foregående poster snakker om har jeg et sånt sett liggende om du er interessert i dette. Komplett foruten pumpe, tror man trar trykket fra servopumpen i stedet for å ha en ekstra pumpe.

Ja, det hentes trykk fra servopumpe og inn i trykkakkumulatorhuset. Derfra til styresnekke osv. Gamle E28 har 110 bars pumper, så sjekk gjerne hva pumpe en selv har ved montering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...