Gå til innhold

Regler om Trekking av Biltralle?

mEhE
 Share

Anbefalte innlegg

Rakk ikke å ringe biltilsynet så spør da her..

Skal hente en E30 med biltralle.. BileN som skal trekke henger og bil er en jeep cheroke men er ikke der dillemaet ligger..

har ikke lappen på biltihenger selv..men har en svensk kompis uten BE på serfikatet..men etter det han sier kan han dra 1600kg i sverige med B,men i norge kan han da kun dra 350kg(eller hva det var no igjen) uten BE??

spørmålet er altså må han ha BE innført på serfikatet for å kunne dra henger lovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare glemme å dra biltransporteren uten BE.

Regler for B:

Hovedregel:

Bil maks 3500kg tillat totalvekt + henger maks 750kg tillat totalvekt = 4250kg

Unntak:

Hvis tillat totalvekt for vogntog (bil + henger) ikke overstiger 3500kg kan du trekke tyngre henger, men hengerens tillatte totalvekt kan da ikke overstige bilen egenvekt.

Dermed skjønner du at en biltransporter (vanlig med totalvekt på 2000-2500kg) ikke kan kjøres lovlig med B. Mange tror de kan frakte tom henger, men det er tillat totalvekt for hengeren som myndighetene sjekker i evt. kontroll.

Ang. spørsmålet ditt:

Du kan trekke henger med tillat totalvekt på 1600kg hvis bilens egenvekt er på minimum 1600kg samtidig som bilens tillate totalvekt er maksimum 1900kg (totalt 3500kg). Du er ganske heldig med bilen dersom dette

stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare glemme å dra biltransporteren uten BE.

Regler for B:

Hovedregel:

Bil maks 3500kg tillat totalvekt + henger maks 750kg tillat totalvekt = 4250kg

Så du mener med dette at man har lov til å kjøre rundt på 4250kg med klasse b førerkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med andre ord må svensken følge norske regler...

Bilen veier 2Tonn ca.. mens en e30 veier 1200kg ca...

vet ikke hvor mye en henger veier..350kg kansje?

Den svensken har vel strengt tatt ikke lov til å kjøre en norsk-regga bil, ei heller slepe en norsk-regga henger ett hverken en norsk eller svensk bil.....

Ellers må jeg si at det "e36coupe92" skriver om disse reglene er den klareste forklaringen jeg har lest på dette forumet, og endelig skjønner jeg prinsippet med dette med BE-sertifikat...

Godt formulert! (applaus)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med andre ord må svensken følge norske regler...

Bilen veier 2Tonn ca.. mens en e30 veier 1200kg ca...

vet ikke hvor mye en henger veier..350kg kansje?

Ellers må jeg si at det "e36coupe92" skriver om disse reglene er den klareste forklaringen jeg har lest på dette forumet, og endelig skjønner jeg prinsippet med dette med BE-sertifikat...

Godt formulert! (applaus)

Ja, men han forklarte det feil. Med B sertifikat har ein KUN lov til å køyre ein henger som veg MAX 750kg FULLASTET, og det må IKKJE overstige 3500kg TOTALT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men han forklarte det feil. Med B sertifikat har ein KUN lov til å køyre ein henger som veg MAX 750kg FULLASTET, og det må IKKJE overstige 3500kg TOTALT

e36coupe92 har det helt riktig. Last eller ikke er fullstendig urelevant, det som teller er tillatt totalvekt på henger + tillatt totalvekt på bil + bilens egenvekt + tillatt vogntogvekt.

Har bilen tillatt totalvekt på 3500kg, ja, så HAR man lov til å kjøre henger med tillatt totalvekt på inntil 750kg, og alt kan være fullasta dersom "tillatt vogntogvekt" i bilens vognkort ikke begrenser det, altså kan man kjøre 4250kg på kl. B med en bil med tillatt totalvekt på 3500kg og som har tillatt vogntogvekt på 4250kg eller høyere. Poenget er at man kan UANSETT (så lenge ikke bilen begrenser det) kjøre med henger som har tillatt totalvekt på inntil 750kg, og når da en personbil kan ha tillatt totalvekt inntil 3500kg så blir det totalt 4250kg.

Og har bilen f.eks. tillatt totalvekt på 2000kg, egenvekt på 1500kg, og bilen har lov til å trekke henger med tillatt totalvekt inntil 1500kg, ja, så har man lov til å kjøre med henger på 1500kg (begrenses da av både regelen på 3500kg og bilens egenvekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...