Gå til innhold

95eller 98 blyfri på m20?


Rogern
 Share

Anbefalte innlegg

på min gammle 325 86-mod brukte jeg 98 blyfri da den gikk bedre og tikket mindre (fikk jeg fortalt)

nå har jeg en 89 320 (uten kat) kan d lønne seg å kjøre 98 på denne og?

står 95 på tanklokket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oktantallet sier ingen ting om smøreevnen det sier rett og slett bare noe om stabiliteten til drivstoffet.

98 oktan er mer stabil enn 95 oktan, der gjør det lettere å utnytte energien.

Derfor vil man ha mer effektivutnyttelse av 98 oktan og dermed få mer energi ut pr liter forbrukt drivstoff.

Dette kan kompenseres med feks tenning.

Høykomprimerte biler må ofte ha et mer stabilt drivstoff for å unngå selvantenning (tenningsbank) derfor er det viktig at man bruker høyere oktan på slike motorer.

Poenget er at man ønsker så høy fortenning som mulig, men det begrenses av tenningsbank, ved høyere oktan vil man senere få tenningsbank. På moderne motorer så er det en bankesensor som justerer tilbake tenningen noe om det skulle oppstå tenningsbank, dermed vil man ha mest mulig effekt og samtidig ikke ha bank..

Altså har ikke oktan tallet noe med hverken smøreevne eller slike ting, det handler kun om evnen til å stabilt levere energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man har jo dårligere smøreegenskaper med 98 når bilen er beregnet på 95..?

Å hvor har du fått dette fra da?? Oktantallet har ingen ting med smøreegenskaper å gjøre. Det er svovelinnholdet(10ppm spec) og blyerstatningen(kalium) som bestemme smøreegenskapene på bensin.

Står forøvrig litt om bensin her.

Og det står en setning der som fler burde bemerke seg i dagens prishælvete!

En vanlig misforståelse er at oktantallet i bensinen sier noe om energien i drivstoffet eller at en motor leverer mer kraft jo høyere oktantall bensin man gir den. Oktantallet er helt uavhengig av energien i drivstoffet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man har jo dårligere smøreegenskaper med 98 når bilen er beregnet på 95..?

Å hvor har du fått dette fra da?? Oktantallet har ingen ting med smøreegenskaper å gjøre. Det er svovelinnholdet(10ppm spec) og blyerstatningen(kalium) som bestemme smøreegenskapene på bensin.

Står forøvrig litt om bensin her.

Og det står en setning der som fler burde bemerke seg i dagens prishælvete!

En vanlig misforståelse er at oktantallet i bensinen sier noe om energien i drivstoffet eller at en motor leverer mer kraft jo høyere oktantall bensin man gir den. Oktantallet er helt uavhengig av energien i drivstoffet.

"Bly, ofte i form av tetraetylbly (TEL), har blitt tilsatt bensinen siden 1920-tallet. Bly øker oktantallet ganske kraftig, selv i små mengder. Samtidig sørget bly for smøring av ventilene og ventilsetene. "..

d står d jo og der.. kan hende jeg er helt på jordet.. men tror d var onkelen min som sa dette om smøring elns.. at 98 ga mindre smøring til motoren enn 95.. skal ikke si noe bombesikekrt men tror ikke jeg er helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis oktantallet øker med blyet, som du skriver, og smøringen kommer av blyet, så betyr jo det at det var mer bly i 98 enn 95, så hvorfor i alle dager skulle da 98 smøre DÅRLIGERE enn 95?! Logikkbrist de luxe..?

Velvel, uansett er jo dette urelevant, siden bly ikke brukes lenger, og oktantallene fås opp på andre vis. At man kan få mer effekt med høyere oktan enn motoren har som minstekrav gjelder nok bare de med bankesensor og som justerer tenninga selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis oktantallet øker med blyet, som du skriver, og smøringen kommer av blyet, så betyr jo det at det var mer bly i 98 enn 95, så hvorfor i alle dager skulle da 98 smøre DÅRLIGERE enn 95?! Logikkbrist de luxe..?

Velvel, uansett er jo dette urelevant, siden bly ikke brukes lenger, og oktantallene fås opp på andre vis. At man kan få mer effekt med høyere oktan enn motoren har som minstekrav gjelder nok bare de med bankesensor og som justerer tenninga selv..

ojojoj sorry meg.. hehe feillesing ja! legger meg flat på denne diskusjonen.. di får bare svare di som kan d.. unnskyld meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octane and power

It's a common misconception amongst car enthusiasts that higher octane = more power. This is simply not true. The myth arose because of sportier vehicles requiring higher octane fuels. Without understanding why, a certain section of the car subculture decided that this was because higher octane petrol meant higher power.

The reality of the situation is a little different. Power is limited by the maximum amount of fuel-air mixture that can be jammed into the combustion chamber. Because high performance engines operate with high compression ratios they are more likely to suffer from detonation and so to compensate, they need a higher octane fuel to control the burn. So yes, sports cars do need high octane fuel, but it's not because the octane rating is somehow giving more power. It's because it's required because the engine develops more power because of its design.

There is a direct correlation between the compression ratio of an engine and its fuel octane requirements. The following table is a rough guide to octane values per engine compression ratio for a carburettor engine without engine management. For modern fuel-injected cars with advanced engine management systems, these values are lowered by about 5 to 7 points.

Compression ratio Octane

5:1 72

6:1 81

7:1 87

8:1 92

9:1 96

10:1 100

11:1 104

12:1 108

Octane and gas mileage

Here's a good question : can octane affect gas mileage. The short answer is absolutely, yes it can, but not for the reasons you might think. The octane value of a fuel itself has nothing to do with how much potential energy the fuel has, or how cleanly or efficiently it burns. All it does is control the burn. However, if you're running with a petrol that isn't the octane rating recommended for your car, you could lose gas mileage. Why? Lets say your manufacturers handbook recommends that you run 87 octane fuel in your car but you fill it with 85 instead, trying to save some money on filling up. Your car will still work just fine because the engine management system will be detecting knock and retarding the ignition timing to compensate. And that's the key. By changing the ignition timing, you could be losing efficiency in the engine, which could translate into worse gas mileage. Again as a practical example, my little tale above about our trip to Vegas on low octane gas. (Whether you want to believe some bloke on the internet or not is up to you). On the low octane gas on the trip down, we could barely get 23.5mpg out of the Subaru. Once I was able to fill it up again with premium at the recommended octane rating, we got 27.9mpg on the way back. A difference of 4.4mpg over 450 miles of driving.

Doing the maths, you can figure out that by skimping on the price during fill-up, you may save a little money right there and then, but it costs in the long term because you're going to be filling up more often to do the same mileage. My advice? Do what the handbook tells you. After all it's in the manufacturers better interests that you get the most performance out of your car as you can - they don't want you badmouthing them, and in this day and age of instant internet gratification, you can bad-mouth a large company very quickly and get a lot of publicity.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tallene er for forgassermotorer. På Injection motorer med moderne styring skal du trekke fra 5-7 på octanen står det. Det står 100 okt. på 10:1, trekker man da fra 5-7 blir det 93-95 oktan. Det står også at dette bare er et grovt overslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...