Gå til innhold

Tenningsbank i E46 320?


skiern
 Share

Anbefalte innlegg

Da det ikke blei 528 på meg, fortsetter jakten på bil. Har nå en 99mod 320 i kikkerten. På prøveturen oppdaget jeg noe som minnet om tenningsbank hvis jeg hadde den i fri og ga brått mye gass. Skal disse være sånn? Den fjusket også litt når jeg ga på på lavt turtall. Er det M52 denne motoren heter?

Ellers ting jeg bør være obs på ang en slik bil? Den var meget pen i interiøret og ingen ulyder i drivverk/forstilling osv. Alle servicer fulgt.

Takker for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være gåen coil(er) eller lekkasje i en vakuumslange på toppen av innsuget (veldig vanlig).

Det kan være mye annet også, så det er verdt å ta den med til et verksted/kvalifisert personell så det kan bli undersøkt skikkelig.

Hva indikerer gåen coil da? Tenningsbanken eller fjusking? Falskluft tenkte jeg ikke på, men høres ut som en fornuftig løsning på fjuskingen hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva indikerer gåen coil da? Tenningsbanken eller fjusking? Falskluft tenkte jeg ikke på, men høres ut som en fornuftig løsning på fjuskingen hvertfall.

Når du har flere feil samtidig, økes kompleksiteten ganske raskt. Tenningsbanken du hører kan godt være galt blandingsforhold pga falskluft, og det kan komme av andre ting.

Falskluft kan du ofte (men ikke alltid) finne ved å spraye startgass rundt slanger og innsug mens motoren fusker (da skal turtallet øke litt pga gassen), men jeg ville ikke kjøpt denne bilen uten en utskrift fra en BMW diagnose-maskin og en gjennomgang av innsug, vakuumslanger og andre relaterte ting man finner i diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for innspill. Det som er litt rart er at den akkurat har hatt storservice hos BMW (Inspection II). Skulle tro de fant ut av det dersom det var noe galt. Fuskingen ga seg også noe ettersom jeg fikk kjørt den litt, dvs at den fusket ikke hver gang jeg ga gass fra lavt turtall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for innspill. Det som er litt rart er at den akkurat har hatt storservice hos BMW (Inspection II). Skulle tro de fant ut av det dersom det var noe galt. Fuskingen ga seg også noe ettersom jeg fikk kjørt den litt, dvs at den fusket ikke hver gang jeg ga gass fra lavt turtall.

Det sitter en ventil til veivhusventilasjonen som vil åpne og stenge for falskluft når feilen er der. Så den kan komme og gå litt. Det er godt mulig at det ikke er noen feilkoder og at verkstedet ikke har merket det når de har hivd bilen inn og ut av verkstedet.

Det sitter et deksel ved siden av selve motorkåpa (over og mellom motoren og innsugsmanifolden). Du vipper av 2 plastplugger med en skrutrekker og løsner de 2 skruene som er under der (10mm).

Da ser du en vanlig gummislange som går på langs i nesten hele lengden. Hvis denne kjennes litt "svampaktig" eller er oval med en slags forsenkning på midten, så er den defekt. Hvis den er dekket med en slags skumgummi rundt, så er det trolig ingen feil med den (da er det av en ny og forbedret type).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...