Gå til innhold

Clutchen virker ikke.. (E34) FIKSET!


Tech9
 Share

Anbefalte innlegg

Som temaet sier så virker clutchen heller dårlig. Begynte med at den ble veldig brå (tok tidligere enn vanlig)..men den kom seg igjen, så jeg kjørte videre, ca. en mil og stoppet. Da jeg skulle starte igjen gikk pedalen rett til bunns uten motstand, og det gikk ikke å få bilen i gir når bilen stod stille med motor i gang.. Kikket under bilen for å se etter lekkasje, og det drøp fra området rundt girkassen/clutchhuset.. Det har også minket litt i bremsevæskebeholderen.

Kikket på http://www.bmwe34.net/e34main/maintenan ... raulic.htm og der står det at dette antagelig skyldes feil på enten hovedsylinder eller slavesylinder, og siden lekkasjen var under bilen, og jeg ikke ser noen lekkasje ved pedalene, antar jeg at her er det slavesylinderen som er synderen.

Men det ser ikke ut som selve lekkasjen er ved den, men mer rundt der akselen "kommer ut"..det er litt vanskelig å se helt nøyaktig.. :? Kan det være andre årsaker til mine clutchproblemer?

Håper noen kan hjelpe..

EDIT: Topic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..det kan vel nevnes at pedalen spretter rett ut igjen når jeg slipper den da..

Og hvis det er mastersylinderen som er lekk, ville det ikke da komme bremsevæske inn i bilen ved pedalen? Eller kan den lekke slik at væsken renner under bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg byttet slaven, men clutchen er fortsatt like slapp. :? Har prøvd å lufte, men det kommer ikke noe væske ut av luftenippelen.. Er det hovedsylinderen likevel da kanskje? Eller er luftingen vanskelig å få til riktig? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får en kompis til å pumpe clutchen ett par ganger, får så å holde den inne.. da skrur du ut nippelen, og skrur den til igjen.. så pumpe, holde inne, lufte, til det kun kommer veske
....eller bare åpne nippelen og la det renne ut.....

Har prøvd dette, det kommer ikke væske ned til slaven virker det som.

Er ikke motstand i clutchen i det hele tatt. :? Det virker ikke som det lekker ut noe nå da..

Får vel stikke innom Mekonomen i morgen å se om de har en slik bremselufter for å koble til et hjul og kjøre trykk rett på væskebeholderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det orden på tingene. Det hjalp utrolig å bruke en slik bremselufter. Og det var heller ikke så dumt å jekke opp bilen på motsatt side av beholderen, istedet for på samme side..dro ikke med noe luft samtidig da..heh.. :oops: Men nå virker clutchen som den skal iallefall.. 8) Takk for hjelpen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...