Gå til innhold

Tørrsump


Bimmerlars
 Share

Anbefalte innlegg

Det er bare at man har en oljepumpe som tar returen av olje ned i motoren til en tank, så har man denne tanken plassert så høyt at oljen alltid vil gå derfra via sugerøret i bunn til oljepumpen slok har man et høytrykksystem som vil føre olje rundt i motrne uansett om man kjører oppned.

Så man tar en slange fra oljepumpa (tørrsumppumpa) og inn i kanalen hvor olja som den orginale oljepumpa pumper olje i, også har man en tykk slange i bunn på bunnpanna som olja renner ut av og inn i tanken igjen?

Men hvorfor går det da mange slanger ned til bunnpanne, slanger til topplokket, osv. på motorer med tørrsump?

Bare se her: http://www.sidewinderblades.com/nascar_engine.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bimmerlars: Du lurer på alt mulig. Blir det noe med alle planene, eller??? 8)

Det er en reimdreven ekstern pumpe som pumper olje med turtallet på(veivå) motoren. Er den eksterne oljetanken over nivået på bunnpannen trengs en sugepumpe for å fylle reservoaret.

Leiter fortsatt selv etter ekstern tørrsump selv, elektrisk oljepumpe, men tror ikke det finnes :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav ingen eksakte eksempler eller nøyaktige bygge instruksjoner, dette var bare en prinsipeill gjennomgang.

Ser jo nå at du antagelig viste hva det vil si å ha tørrsump, jeg forståd deg på spørsmålet som om du undret over prinsippene.

poenget er å ha et lukket høytrykksystem på samme måte som kjølevæsken, og feks klimaanlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav ingen eksakte eksempler eller nøyaktige bygge instruksjoner, dette var bare en prinsipeill gjennomgang.

Ser jo nå at du antagelig viste hva det vil si å ha tørrsump, jeg forståd deg på spørsmålet som om du undret over prinsippene.

poenget er å ha et lukket høytrykksystem på samme måte som kjølevæsken, og feks klimaanlegget.

Ja, jeg vet hva et tørrsump anlegg er, men det jeg lurer på er hvordan det er bygget opp i praksis.

Poenget er vel ihvertfall å ha mye olje, som motoren kan bruke for at ikke oljen skal bli så varm, derfor har vel Nascar biler 20l tørrsump tank, også selvfølgelig at ikke olja skal vandre i bunnpanna så ikke oljepumpa får sugd opp, og et motorras følger.

En tegning av dette hadde vært fint :) Skal google litt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behøver ikke gjøre alt man spørr om, er nysgjerrig jeg, og villig til å lære.

OT: Det er bra det er fler enn bare meg som lurer på ting her inne, følte nesten at jeg ble sett på med ugleøyne av enkelte fordi jeg gjerne vil lære, men ikke har et prosjekt forhånd akkurat her og nå. Tross alt så er det jo greit å vite hva du driver med før du starter :)

Kunne jo nesten virke som enkelte ikke vil hjelpe til med å lære andre pga. d e ikke har noe prosjekt der og da, og at det er et "must" å ha et prosjekt med et konkret mål.

Så jeg synes det kjempe at du spør, er tross ganske intressant lesestoff ;)

Og appropo så lurer jeg på noe, hva er egentlig hensikten med tørrsump? er det så greit at det smører bedre pga du alltid har pumpa som driver olja rundt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med tørsump er at du i kraftige svinger etc ikke rissikerer skjæring fordi det ikke kommer olje.

(ok jeg overdriver noe men det er et faktum at slik kan skje)

Når oljen ligger i en bunnpanne vil den kunne presse ssidevegs av g-krefter og dermed kan bilen gå tørr for olje gjennom en hel sving, det er ofte ikke veldig bra.

Tørr sump løser dette ved å ha trykksmøring hele veien også gjennom en evt tank slik at det alltid uansett vil komme olje til de stedene i motoren der det er behov for smøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med tørsump er at du i kraftige svinger etc ikke rissikerer skjæring fordi det ikke kommer olje.

(ok jeg overdriver noe men det er et faktum at slik kan skje)

Når oljen ligger i en bunnpanne vil den kunne presse ssidevegs av g-krefter og dermed kan bilen gå tørr for olje gjennom en hel sving, det er ofte ikke veldig bra.

Tørr sump løser dette ved å ha trykksmøring hele veien også gjennom en evt tank slik at det alltid uansett vil komme olje til de stedene i motoren der det er behov for smøring.

Ja, tenk dere en hardt trimma motor med veldig små lagerklaringer, på 7500 rpm ut av svingen uten olje, det er ikke bra :wink:

I tillegg til det Simen Malerbakken sier, så vil man med tørrsumptank ha mer olje motoren kan ta av, så olja blir ikke så varm ved kontinuerlig høyt turtall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel ikke at du trenger 20l olje for å få et smøresystem uten trykkdipper.

Det er vel heller skvælpeskottene som er problemet??(er vel ikke 6l olje i omløp til enhver tid??? hoho)

Alternativet er å ha en veldig dyp bunnpanne som er mindre påvirket av aks-/sidekrefter. - Noe som resulterer i en høyt plassert motor(tyngdepunkt)

Hvorfor de kjører med såå mye mer oljemengde med tørrsump, har jeg ingen forklaring på. Oljekjølern er jo oppfunnet :roll::roll:

Sikkert en fornuftig grunn..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer rør og tilkoblinger som også skal huse olje, dessuten er det en ekstern tank som skal romme litt og så mye mer er det da ikke, jeg mener det er snakk om mange systemer som bare trenger en 8-10 liter, mange motorer med vanlig bunnpanne tar mer..

Dyp bunnpanne går også enkelte lastebiler og slikt (som går på anlegg) har rørbunnpanne der er det type 80cm rør som stikker ut av bunnpanna og nedover med pickup i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...