Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var skremmende nærme å krasje en bakfra i dag grunnet noe rart som skjer med bremsene mine. Hvis jeg trykker bremsepedalen hardt og raskt (som du gjør under nødstilfeller) blir den hard som stein og bilen begynner ikke bremse før etter 2 sek med konstant trykk fra foten. Trykker jeg den derimot bestemt men ikke så raskt og hardt inn får jeg full bremsekraft med en gang.

Hva kan være feil? Servoen virker for den er grei å styre. Kan det være bremsekraftforsterkeren som synger på siste verset?

Skrevet

Høres ut somo m bremsekraft forsterkeren er i ferd med å takke for seg ja, kan jo være intern lekasje rundt o-ringene mot stemplet.

Jeg ville trodd det var noe slikt som førte til at vacumet lakk ut, evt at du har for lavt undertrykk (tette slanger) eller en annen lekasje.

Mål undertrykket i tilførselsslangene det skal vel ligge på rundt 0,8BAR undertrykk, tror nepe du klarer noe mer, men jo mer jo bedre.

Sjekk også om det er noen vacum reservoarer i bilen, en som er lekk kan føre til slikt mygel, og til sist sjekk forsterkeren, ofte er det ikke mye å få gjordt men har du en vacumpumpe kan du bygge opp rett trykk og så aktivere stempelet og måle trykkfallet.

Skrevet

Nylig installerte jeg en turbotrykksmåler som jeg koblet på en vakuum slange fra innsuget. Det kan ikke være at denne "stjeler" vakuumet slik at bremsekraftforsterkeren får problemer? Dette kan høres jævlig dumt men har ikke så mye peiling på slik feilsøking som dette...

Skrevet

Det tror jeg neppe men ettersom du har turbo, så er det garantert et vacumreservoar.

Men jeg ville også sjekket enveisventiler da de fort kan henge litt spesielt om det kommer olje fra turboen inn i dem.

Men skru av slangen som går inn på bremsekraftdorsterkeren og mål undertrykket der.

Skrevet

Er vel bare å sette tilbake vacumkoplingen slik den var fra før og prøve igjen? Er jo som regel bare en T kryss kopling.

En kompis monterte dette på sin M20 motor, via et T kryss fra vacumet på innsuget. Null problem med bremser.

Skrevet

Jepp det er bare et t-stykke som jeg har koblet på vakuumslangeen inn på bensintrykksregulatoren..

Folk på CCN forumet sa det kunne være bremseakkumulatoren som hadde tatt kvelden.. ? Skal uansett måle undertrykk i morgen så får vi se..

Skrevet
Jepp det er bare et t-stykke som jeg har koblet på vakuumslangeen inn på bensintrykksregulatoren..

Folk på CCN forumet sa det kunne være bremseakkumulatoren som hadde tatt kvelden.. ? Skal uansett måle undertrykk i morgen så får vi se..

Ah er det akkumulator kule??

i såfall er det ikke noen vacumforsterker og du kan glemme alt over med vacumtilkobling, hydropeneumatisk bremsekraftforsterker har ingen vacumtilkobling.

Da er det nok bare å kjøre litt først så du får bygget opp trykk, men dersom gasskulen er gåen vil du,humm merkelig da burde du ha bremser til en opbremsing nesten uansett.

Skrevet

Min bil har ikke bremser når den står i fri uten tenninga på. F.eks på en p-plass, de 2-3 sekundene før bilen starter når jeg vrir på nøkkelen. Ruller fremover i bakker.... Byttet en pakning i bremsekraftforsterkeren, men hjalp ikke. Mulig det er ventilen.

Skrevet

Dr_S du har da vel vacumforsterker?

Det er vel bremser bare litt harde bremser?

Jeg ville sjekket envegsventilen og tettheten til bremsekraft forsterkeren.

Lien du har vel et chassisnr så kan man jo fort se hva du har av bremser.

Skrevet

Det hjelper ikke uansett hvor mye jeg kjører, men har en sterk mistanke av at det kan være bremseakumulatoren siden jeg ikke har servo virkning på bremsene når jeg stopper bilen (noe jeg ville hatt hvis den hadde virket for å tømme den helt??).

Skrevet
Symptomen är att bromspedalen känns underlig, vid en snabb och hård inbromsning så känns pedalen stum och det tar någon sekund att uppnå full bromsverkan. Vidare så kan pedalen sjunka nästan till botten om man konstant trycker på den hårt, tex vid ett rödljus. Dock utan att helt förlora bromsverkan.

Vid normala mjuka inbromsningar så känns pedalen helt normal och sjunker inte till botten, om man inte trycker hårdare vill säga. Pedalen är helt stum om inte motorn är igång och sjunker inte en millimeter även om man så skulle stå på den i ett dygn.

Om det stämmer låter det som om "bomben" läcker. Det är en bromstrycksackumulator. Den är svart, ser ut som en bomb (doh!), och brukar sitta i närheten av huvudcylindern. Den kostar runt tusenlappen ny. Den är ganska lätt att byta, men det kan vara lite trångt. Kan finnas att få tag i begagnad, men kolla noga att den är OK. Vissa påstår att det kan kollas genom att försiktigt sticka ned något smalt och långt i bomben, om botten nås är membranet trasigt. Denna metod är dock ej bekräftat av säker källa.

Der har jeg svaret..

Noen som har en til salgs?

Skrevet

Hadde alltid bremser før når jeg trykket inn clutchen og skulle starte bilen. Nå er den steinhard og null bremsekraft før bilen starter.

Skrevet
Symptomen är att bromspedalen känns underlig, vid en snabb och hård inbromsning så känns pedalen stum och det tar någon sekund att uppnå full bromsverkan. Vidare så kan pedalen sjunka nästan till botten om man konstant trycker på den hårt, tex vid ett rödljus. Dock utan att helt förlora bromsverkan.

Vid normala mjuka inbromsningar så känns pedalen helt normal och sjunker inte till botten, om man inte trycker hårdare vill säga. Pedalen är helt stum om inte motorn är igång och sjunker inte en millimeter även om man så skulle stå på den i ett dygn.

Om det stämmer låter det som om "bomben" läcker. Det är en bromstrycksackumulator. Den är svart, ser ut som en bomb (doh!), och brukar sitta i närheten av huvudcylindern. Den kostar runt tusenlappen ny. Den är ganska lätt att byta, men det kan vara lite trångt. Kan finnas att få tag i begagnad, men kolla noga att den är OK. Vissa påstår att det kan kollas genom att försiktigt sticka ned något smalt och långt i bomben, om botten nås är membranet trasigt. Denna metod är dock ej bekräftat av säker källa.

Der har jeg svaret..

Noen som har en til salgs?

Ja der ser du, du har akkumulatorkule, denne har altså ingen ting med vacum å gjøre.

Var en her som lufte på om han hadde fått alle deler når han skulle bygge om.

Denne delen bør du bytte men det skal likevel være nok bremsekraft når du bremser en gang, ellers er det noe feil med trykkpumpen også...

men uasett så er det fint å få byttet denne kulen det blir bedre bremser da.

Skrevet

Hadde alltid bremser før når jeg trykket inn clutchen og skulle starte bilen. Nå er den steinhard og null bremsekraft før bilen starter.

Da høres det ut som en av to ting, defekt envegsventil på bremsene, eller defekt bremsekraftforsterker, en slik envegsventil koster rundt 50,- kroner og en bremsekraftforsterker koster omlag 2000 så da starter vi vel i den rimelige enden?? Går fort å bytte og bør ikke være for vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...