Arimanni Skrevet Juli 31, 2006 Share Skrevet Juli 31, 2006 No har eg faktisk fått den treige reva mi opp av sofaen og snakka med biltrangsynet om å sette ein større motor nedi bilen min Har faktisk søknads papira liggande forann meg her, så er berre å fylle ut og sende inn og håpe på at dei er i det snille hjørnet Spørsmålet mitt er, kva slags motor skal eg velga? Valget står mellom 540 motor eller E32 750/ E31 850 motor Berre så det er sagt, dette blir eit langtidsprosjekt, der motor blir det siste eg kjøper og setter nedi. Og alle deler skal kjøpast i Tyskland eller andre "billig land". 540 motor er jo eigentleg ganske grei å få nedi bilen, det er jo berre å ta ein 540 og flytte over deler. Ein 750/850 motor blir jo ein del meir arbeid. Passer E34 M5 drivaksel/gerkasse overens med desse motorene uten større modifikasjoner? Eller må eg bruke drivlinja fra V12-en? Nokon som veit? Korleis er holdbarheiten på desse motorene? Er det mykje som må byttast vist f.eks ein ting går til helvete (henger mange deler sammen)? Elsker lyden fra ein 5 liter V12 Bremser blir nok fra ein 850 CSi og understell fra ein M-bil. Vist det er nokon som har nokre kontakter som har gjort dette, hadde eg satt STOR pris på å komme i kontakt med dei for ein del tips o.l. Takker for alle svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 Syns du virkelig V12 lyden er så spesiell altså ? I E32 750 er M70B50 motoren ganske dempet.. ikke noen "syk" lydopplevelse syns nu jeg.. ikke er det noen spesielt high-rev motor med sine 300 hk på 5200 rpm (Det med lyd kan selvsagt endres på ) Sikkert veldig moro med en V12 motor, men jeg tror ( uten å ha noen signifikant erfaring) at en M60 motor blir lettere å få til, både mht arbeid og godkjenning... God mulig jeg tar feil... er drømmen en V12 i en 5'er så ikke la meg stoppe deg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 Hvis du velger V12 maskinen, hvordan har du tenkt å gjøre det med eksosen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet August 1, 2006 Forfatter Share Skrevet August 1, 2006 Hehe.. Det er sant det at lyden er ganske dempet i ein V12, men ettersom eg kjem til å bygge nytt eksosanlegg på den, ser eg ikkje det som nokon hinder Kjem til å bruke orginal kat, men utover det veit eg ikkje korleis eg skal legge det under bilen, men det finne eg altid ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NSS Skrevet August 1, 2006 Share Skrevet August 1, 2006 730i/740i M60 93- (V8 32 ventiler)En lyckad och slitstark motorkonstruktion. Det finns dock tre svaga punkter att kontrollera. 1. Oljepumpsbultarna brukar lossna med tiden pga. vibrationer som uppkommer i motorn under drift. Har man nyligen köp en V8 så bör man snarast möjligt se till att få oljepumpsbultarna kontrollerade och åtdragna. Vilket lämpligen görs i samband med en service. 2. Läckande insugsmembran, ger symptom som vibrationer och ojämn tomgång. Själva membranet kostar cirka 400 kr på BMW och tar ca 3h att byta för en van mekaniker. 3. Läckande ventilkåpspackning, upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Nya ventilkåpspackningar kostar ca 260 kr/sida och tar ca 1-2 h/sida att byta. 750i M70 88-94 (V12 24 ventiler)Höga avgasvärden är ett problem som är vanligt förekommande. En teori är att orsaken till problemet ligger hos motorns värmeutveckling. Vid hög belastning blir motorn så pass varm att oljans smörjande egenskaper försämras. Detta i samband med slarv med inkörning, val av billig olja och överskridna serviceintervall leder till slitage på kolvringarna. Något som leder till att olja slinker in i förbränningsutrymmet och ger upphov till höga avgasvärden och nedsatt kompression. Under motorns levnadsperiod gjordes försök till att åtgärda problemet, bl.a. genom att använda sig av olika termostater och bränsle/luftblandningar. http://www.autopower.se Jeg tror M60'en er litt bedre og mer driftsikker Hvertfall om du skal trimme den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet August 2, 2006 Forfatter Share Skrevet August 2, 2006 Hmmm..Ser ut som om at V12-en kan by på meir problem enn glede under hard kjøyring Det suge temmeleg hardt! Har undersøkt litt i dag, og funne ut at V12 deler er ganske dyre i forhold til V8 delene, så ser ut som at det blir 540 søknad på papiret Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet August 2, 2006 Share Skrevet August 2, 2006 Selg den du har og kjøp ny! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet August 2, 2006 Share Skrevet August 2, 2006 Såklart du skal ha 12'er. Eksosen bygger du med raka rør. To rør på hver side bak. Syk lyd og rått utseende Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet August 2, 2006 Share Skrevet August 2, 2006 Hallo? Ingen som har sett E30-big's E30 V12 og for ikke å snakke om Henrik's 350?- V12 slapp? Say again? Hvis det er lyd som er problemet så har jeg 2 forslag: 1: Fjerne lydissolering og bygge eksos i "lagom" dim. 2: Få tak i høreapparater M70 er ihvertfall ikke i dyr innkjøp! Hvis du skal ha deg skikkelig kasse så koster det. Ingen aning hvordan kassefestene er på V8 kontra V12 og hva som er lett å få tak i gode alternativer til (til en akseptabel pris). Til 12'ern finnes det jo orginal kasse på div 850 CSI'er, men disse er så godt som umulig å oppdrive. Hørt at det går ann å bruke Tremec kasse fra 'vette/viper/srt10? Ja, jeg mener du skal gå for M70. Disse er så godt som bolt on fysisk i E34. Pedi begynte på et sånt prosjekt.. han får skrive inn her selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo-Knut Skrevet August 2, 2006 Share Skrevet August 2, 2006 Har selv drømt om både "550i" og 540i. Hadde jeg hatt anledning, ville det nok blitt v12'ern. Men litt sånn økonomisk sett, så er nok v8'ern den beste. Enklere og billigere å skaffe deler til vil jeg tro. Sikkert mye lettere å få godkjent også, etter som du kan vise til en originalbil Også så utrolig trangt det blir i motorrommet med v12, må vistnok ut med motoren for å skifte tennplugger, (iallfall i E30) lite praktisk.. Dessuten har 12'ern bare 2 ventilsteknikk, mot 8'ern som har 4 ventiler pr. sylinder, mao. en mer moderne motor. Jeg ville nok valgt den første jeg kom over, råe er de begge to Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå