Gå til innhold

Hvor sitter termostat M40B18? (e34 518)


Whistler
 Share

Anbefalte innlegg

Klarer ikke å lokalisere termostaten på denne.. Har prøvd under lokket som den øvre slangen fra radiatoren kommer til, men her er det ingenting, kun et avlangt hull... Termostaten jeg har kjøpt er rund..

Noen som har kjappe tips? Skal bruke bilen i morgen, og nå er den vaaarm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du står foran bilen: Den slangen til venstre for deg på radiatoren går inn på et termostathus. Bak dette huset sitter termostaten. 3 skruer som må ut. Må gjerne demontere fordelerlokket hvis man ikke kommer til på øverste skruen. Enkelt!

Den slangen du har prøvd på et ut-slangen.

OBS: Vær veldig forsiktig med disse skruene på termostathuset, ryker disse kan du få et skikkelig problem, siden disse sitter direkte i toppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg og Whistler byttet termostat. Dette løste ikke problemet, den blir veldig varm ved vanlig kjøring.

Tidligere var problemet at den ble spesiellt varm ved stopp i lyskryss o.l. men nå blir den varm uansett.

Så tidligere antatt var at viskosekoblingen var defekt, noe den trolig er, men det forklarer vel ikke dette problemet?

Hva tror guruene? Kan det være vannpumpa?

Håper på snarlig svar, så vi kommer oss på Treungen festivalen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være vannpumpen ja. Blir jo utslitt de også. Men det kan være luft i systemet også. Har du sirkulasjon????

Hvordan kan jeg finne ut om det er luft i systemet? Mekke-kunnskapene er ikke helt på topp. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status:

Termostat er byttet uten hell.

Bilen blir varm etter kort tids kjøring. Kan toppakningen være defekt? Etter det vi kan se er oljen fin, og det lukter ikke eksos av kjølevannet.

Noen som har peiling på om det er en grei jobb å bytte vannpumpa på disse? Hvor sånn ca sitter den lokalisert?

Noen som har tips på hvordan man lufter kjølesystemet? Holder det å starte bilen med lokket til ekspansjonstanken oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ lufte kjølesystemet ditt på en M40 motor, ellers vil den koke UANSETT.

Det er lufteskrue på radiator. Kjør motor varm (nok med en stund på tomgang). Da vil du etterhvert også måtte fylle på mer frostvæske.

Søk på forumet på "lufing" av kjølesystem så finner du mye nyttig info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi takker for alle svar. Det ente opp med at vi byttet termostat + vannpumpe og fikk luftet systemet skikkelig. Dessverre fant vi ut senere at toppakningen er gåen og at den sannsynligvis drar vann inn i en sylinder eller flere...

Og ja, klarer fint å bruke realoem.com ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...