Gå til innhold

Arbeidstempen til olje?


Sunspec
 Share

Anbefalte innlegg

Som topic sier, hva er normal arbeidstemp for olje for:

standard gatebiler

Heftig trimma gatebiler

Løp/racebiler

Jeg tenker på på en konkret spekter f.eks 100-120. Ta gjerne med "overheat" verdier, eller "cold" verdier. Ta også med "bør ikke ligge på" verdier.

Er det lik temp i alle 3 forskjellige klassene så er det greit.

En annen ting jeg vil få med meg er hvilken viskositet som burkes mest i de forskjellige klassene.

Dette ble mye på en gang, men takker for alle svarene:) Håper at det ikke bare jeg som blir smartere av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for min egen bil,kjører på 20-50 racing olje.

På vanlig kjøring om sommeren ligger driftstemp. på mellom 90-95 gr.Men det varierer selvsagt alt etter utetemperaturen.

På Rudskogen i helgen med banekjøring var oljetemp. på mellom 110-115 gr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driftstemperatur på oljen varierer fra bilprodusent til bilprodusent.

De aller fleste ønsker å ha en harmonisk temperatur på oljen og derfor er det ofte varmevekslere etc etc for å utligne forskjeller.

Motoroljen holder alt fra rundt 40 grader ved driftstemperatur som i mine øyne er for kaldt til mer normale 60-70 grader.

noen kan kjøre hardere og da stiger den mer, feks opp mot 120-160 grader. problemet er at ved så høye temperaturer må etter hvert oljen ha gode egenskaoper for å ikke ta skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tildels store forskjeller på 10W-60 oljer, men som hovedregel akn du vel si at Rødt fra -40--30, blått er fra -30-+60 grader, grønt er fra +60-+150 grader, og rødt er fra +150-200

mulig det røde feltet kan yankes opp en del, men det er nok maneg her som vet mer om dette enn meg, men jeg vil tro at om tempen er i dette området så begynner det å bli fare for koksing på de varmeste stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...