Gå til innhold

Forskjell på 1.gang reg og modell!?!?


Mack10
 Share

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på bil nå og ser at bilen er 1.gang reg i slutten av 98 men modellen er 99..

Når jeg skal ha lån i banken så må lånet være nedbetalt når bilen er 10. år gammel..

Hvilket år teller denne bilen fra da??

Takker for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på det samme selv. Sjekka VIN-nr under panseret, og fant ut at IS'en var lagd 11/92, november 1992 med andre ord.

Sto som 93 mod. i annonsen, MEN biltrangsynet mente på at det var en 92 mod, så jeg hadde EU i april. Trodde jeg skulle vist den i 2007, oddetallsår, men neida.

Men mener at biler fra september t.o.m desember er neste års modell.

Det er det jeg er blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjonsår og modellspesifikasjonsår blir to forskjellige ting. Biler fra september og ut pleier normalt ha neste års spesifikasjoner hos BMW. Men bilen er jo fortsatt produsert året før..

Den der 10-årsregelen brydde ikke Elcon seg om i det hele tatt når det var BMW eller Mercedes.. så du kan jo høre med de i stedet hvis banken din gjør seg vanskelig. Det er jo "litt" forskjell på om det er en Lada eller en BMW.. sånn prismessig etter 10 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som agent for Elcon og alders greia er en ting man KAN bruke om man ikke ønsker å ha det lånet.

Det er dessuten en fast regel på de aller fleste biler, men biler som av en eller annen grunn faller i kategorien dette kan leve lenger blir ofte individuelt vurdert.

Når det gjelder modellår, jeg pleier å oppgi modellåret bilen er laget som som bilens årsmodell, når den er registrert er vel egentlig knekkende likegyldig for eiere av bilene.

Om det er en 1985 eller en 1986 er en dritt, bare bilen er det den er.

Når man ser på en bil er det derfor viktig at man er nøye med å se hva man kjøper.

Har en bil modellspesifikasjonene til en 1998 modell er det en 1998 modell selv om den er første gangsregistrert i slutten av 97,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en interesang artikkel i nyeste (tror jeg) Motor om dette med årsmodell og produksjons måned. Dette blir jo tildels utnyttet av bruktbilselgere som gjerne tar inn en bil som feks 97 mod til en lav inbyttepris, men selger den videre som 98 mod til en høyere pris, fordi feks bilen er produsert november 97 og dermed regnes som 98 mod.

Denne artikkelen tok også opp nybilsalg av "overliggere" dvs biler som er rene 05 modeller men selges ny i 06...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjett om dette blir utnyttet av bilselgere...

Kjøpte for noen år siden en Peugeot 406 Coupe, 2001modell, men registrert oktober 2000!

Betalte jo for 2001årsmodell, så jeg spurde om at ved et eventuellt salg så fikk jeg vel igjen pris som 2001modell...

Jaja klart, det er jo chassinummeret som forteller hvilken årsmodell det er, sa selgeren!

Når jeg noen år senere skulle høre på innbytte, ved forskjellige bilbutikker i Bergen, var absolutt samtlige innbyttepriser jeg fikk, beregnet ut ifra som 2000modell :x

Så for meg blir det kun kjøpt biler som er registrert samme år som årsmodell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...