Gå til innhold

Tenningsproblem på E30 325i


wanvik
 Share

Anbefalte innlegg

Først og fremst så vil jeg beklage at min første post på dette forumet blir et spørsmål relatert til problemer med bilen, men slik blir det vel gjerne...

Kjøpte meg en '86 325i for snart to uker siden, og bilen var ok. (Ikke noe prakteksemplar, men stort sett greit.) Selger nevnte noe om problemer med en pluggkabel, men dette merket jeg ca ingen ting til da jeg prøvekjørte bilen, og den var helt grei etter kjøpet også.

Av og til kunne det minne litt om noe fjusking på lavt turtall, men ikke noe nevneverdig.

I helga regnet det ganske ekstremt her, jeg var selvfølgelig ute å kjørte når det sto på som verst, og etter det har jeg hatt litt problemer. Starta med litt fjusking av og til, kun på høye turtall.

Nå i kveld var den igrunnen helt håpløs, går reint og greit på tomgang og lave turtall uten noe nevneverdig belastning, men tvert jeg gir litt turtalll, eller godt med gass jukser den bare. Går urent på 5 sylindre..

Det første som slo meg her var fukt i fordelerlokket, så jeg skrudde av det i går, og det var strøkent! Så nesten helt nytt ut, ikke antydning til fukt, og ellers meget meget bra. Rotoren var også fin.

Så sjekket jeg pluggene, og de vet jeg ikke helt hva jeg skal si om.. Det var/er Denso Iridium på den, noe jeg aldri har prøvd før, så jeg vet ikke hvordan de skal se ut. Elektroden på de var vel litt over en millimeter i diameter tenker jeg, men var flat og fin på enden. Igrunnen så ligna det veldig på en ventil sett ovenifra, da diameteren økte bra når det kom opp mot porselenet. Noe som vet om det skal være slik?

Skrudde ut bare 1 plugg, (syl. 1), den var ganske brun, og det så nesten ut som det var noe som hadde kortslutta eller detonert :shock:

Åpningen syntes for meg å være unormalt stor også, men igjen, jeg kjenner ikke denne motoren eller systemet rundt den så jeg vet ikke.

Det neste jeg stussa veldig på var at pluggkablene ikke satt ordentlig fast i pluggene. (Jeg er veldig dårlig på navnene på de forskjellige delene på en plugg). Den saken som er skrudd på toppen av pluggene var skrudd av, så det var bare den gjengede tuppen som stakk inn i kablene, men jeg fant jo etterhvert ut at hvis jeg skrudde på noe der (henta fra noen andre plugger), så var det jo ikke sjans om å få på pluggkabelen/hetta.

Er dette normalt? -finnes det evnt. noen spesielle plugger som skal brukes her, eller er det noen merkelige kabler jeg har?

Det var forøvrig syl. 1 som var verst her også, det virka til å sitte "greit nok" på de andre sylindrene, selv om jeg må si jeg er skeptisk til den patenten der.

Prøvde å lirke til kabelen på syl. 1 så godt som mulig, og starta opp. Motoren starta mye lettere enn vanlig, og gikk fint, men etter et lite pådrag på veien var det tilbake til juksinga igjen..

Skulle bytte ut kabelen på syl. 1 idag, samt bytte plugger, men hadde ikke riktig forlenger til å komme til med pluggpipa mi, og kabelen jeg fikk tak i passa ikke, så det ble med bytte av plugg på syl. 1.

Det ble forøvrig en Equyem RC62 ett eller annet tror jeg.

Det store spørsmålet er da: skyldes problemene mine at pluggkablene inne sitter veldig godt i pluggene (det virker til å være kun syl. 1 som er problemet), eller skyldes det noe annet siden problemene oppstod etter at jeg kjørte i et skikkelig regnvær?

Kan forøvrig nevne at venstre langlys er fjerna, og erstatta med en Aeroport for å gi god tilgang på luft til filteret (ettermontert et konfilter av ukjent merke).

Problemene virker for meg til å være relatert til tenning, men siden jeg ikke har noe erfaring med denne bilen/motoren prøver jeg meg her, hvor jeg går ut ifra at det er masse erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som overslag ja som du antyder selv.

Bytt alle kablene og sett i riktige plugger,alle motorer liker riktige plugger.

Kjøp NGK/bosch i riktig verdi,de fleste sjapper har tabeller etc for riktig plugg til riktig motor.

De kablene og pluggene dine skal være uten det ekstra hodet på pluggen som mange andre merker bruker.

Og såvidt jeg husker skal pluggene være brunlige hvis motoren brenner riktig ;)

Som sagt-kjøp nye kabler(alle 7) og plugger så er nok problemet vekk.

Velkommen til forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! :)

Kan nevne at det er "riktige" plugger, altså kjøpte ett sett med plugger for M20B25 idag, men det er da Equyem (eller hvordan det nå staves.)

Den gamle pluggen var forøvrig mye mer enn brunlig, skikkelig brun, noe som tyder på høy tenning, men det er vel helt normalt sikkert. (Den er chippa, og en chip til en sugemotor gjør vel ikke så veldig mye mer enn å øke tenninga så..)

Får se om jeg får tak i nye kabler i morgen da, så blir det vel ordning tenker jeg.

PS: Er det noen steder jeg kan finne info om denne motoren? -det kan være så tungt det bare vil, det gjør ikke meg noe,men må/bør være på norsk eller engelsk, tysken min er ikke all verden lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo prøve og søke litt på forumet..står evig med info om m20b25 motoeren her.. ellers så har du også en grei side her som du finner verkstedmanualer elektriske tegninger osv..kansje litt rotete og finne fram men er mye interessant der..

du må foresten trykke på 1987 for og finne 325i. på 1986 er det kun 325E oppført.

http://search.epnet.com/

username= fl2823

password= horn

du har jo også haynes manualen som det står mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for linken :)

Nå har jeg bytta tenningskabler og plugger, men problemet er akkurat likens :(

Sjekka ett par andre ting også, luftfilteret f.eks var ganske tett, så tok av det for vask, da virka den greiere når jeg rusa opp, men var omtrent like ille under kjøring..

Neste punkt på lista var kondens, evnt. treg/tett dyse, så har akkurat fyllt på kondensfjerner, dyserens, og fyllt opp tanken med bensin. Merka ikke noe med en gang ihvertfall, men har bare kjørt 5-6 kilometer.

Jeg er rimelig sikker på at dette ikke er noe mekanisk, da det først og fremst er turtall og belastning som virker inn her (altså den kan være helt grei på 2000rpm og lite gass, men skikkelig ille til og med i 1. gir på 2000rpm hvis jeg gir mye gass.) På "høyt" turtall, dvs. 3-4000 og opp, er den uansett pådrag så lenge det ikke er motorbrems.

Går ut ifra at det er en trigger/veivføler på denne siden det er Motronic, men har den noe flere følere som påvirker tenninga?

Har hørt om enkelte motorer hvor triggeren kan gå ut av posisjon og medføre problemer, går det an på denne, eller sitter den dønn fast i en posisjon? (Og hvor sitter den? :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har akkurat likt problem som deg, bare at jeg bar b23 me kjetronic eller hva det heter. jeg kom frem til at det måtte være bensintilførselen. 2 av dysene mine tikket myye mer en de andre, så jeg skal prøve å bytte de i løpet av helgen. håper det gjør susen.

86 modellene har også 2 følere på girkassen. den ene måler øvre dødpunkt på tenninga, mens den andre måler ett eller annet med farten.

tror ikke det er føleren som har gått ut av posisjonen sin, i og med at den går fint på samme turtall bare i fri, men man vet aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta en rask sjekk av dysene også da, men innerst inne er jeg rimelig sikker på at dette er tenning, men kan jo aldri vite.

Du vet at dysene SKAL tikke? -jeg vil kanskje tro at det er de fire andre dysene dine som er problemet jeg, med mindre du ser på pluggene at den går magert på de to sylindrene da..

(På den andre bilen min har jeg helt nye 630ccm-dyser, og de tikker noe sykt når jeg slår på tenninga. -priming som jeg har satt opp med datasprutet det da, men tikker endel på tomgang også, og de er jo dønn strøkne..)

Lurer litt på om jeg skal kjøpe med noen andre plugger på vei til garasjen, hakket kaldere pluggger tror jeg kanskje kunne hjulpet litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, er klar over at dysene skal tikke. men dysene på syl 3 og 4 tikket så mye at det var sikkert rett før de hoppte ut selv.

grunnen til at jeg tror det er bensintilførselen (iallefall hos meg) er fordi om det hadde vært tenninga så skulle den vell være lik når motoren blir ruset opp i fri eller når man kjører. når man ruser en motor i fri så jobber motoren lett og den trenger ikke så mye bensin for å få opp turtallet, mens når man kjører så får motoren motstand, så pumper, dyser osv må gi mer. håper bare jeg har rett :P må oppdatere om du finner ut noe nytt! kanskje det kan hjelpe meg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet feilen :)

Starta med å ta ut bensinfilteret, noe som ikke var så dumt, for det som rant ut til å begynne med var brunt.. -desverre var ikke feilen så enkel da.

Fikk tak i en Haynesbok i går, så fant ut hvordan jeg kunne feilsøke luftmengdemåleren, men bestemte meg for å ta en liten råsjans først, og monterte luftmengdemåler fra en '95 Opel Vectra 2.0i 8v jeg har stående.

Kontakten var "riktig", så den passa, men det var 5 pinner i den fra Vectra'n, og 4 i den originale, så jeg var naturlig nok veldig skeptisk til om den i det hele tatt ville starte.. Starta opp, og den virka ikke helt bra, men så gikk det et lite halvminutt, så var den mye bedre. Kjørte en liten tur på veien, og problemene var omtrent borte. På høyt turtall og full gass jukser den selvfølgelig, og tomgangen jager litt, men hva kan en vente når en monterer en luftmengdemåler fra en 10 år nyere bil (sprutet på den ble forøvrig introdusert i 93, så det er en motronic av atskillig nyere dato), med feil kontakter osv.

Fikk tak i en lmm fra E-21 323 etterpå, men den ville ikke virke i det hele tatt, så nå må jeg bare få tak i en brukt/ny LMM som passer motoren, så blir det nok bra tenker jeg :)

Kan vel nevne at jeg ble rimelig overaska når jeg fant ut at dette var feilen.. Jeg har skrudd ganske mye bil, og vært borti mye problemer med både luftmengde og luftmassemålere, men de har aldri oppført seg slik. At dette faktisk sto oppført høyt opp på lista over sjekkpunkter ved problemer ved belastning og akselerasjon i Haynes-boka tyder vel på at dette kanskje er en svakhet på disse da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke funnet ut problemet mitt:S har montert nye dyser, men den vil alikevell ikke gå. når jeg kobler vekk lmmen så starter den og går i et slags nødprogram. har prøvd andre lmmer uten hell. forslag til hva som kan være galt? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktige luftmengdemålere du har prøvd da? -jeg kjører som sagt med en feil måler nå, og problemet er jo ikke helt borte med den, men på "cruise-området", altså opptil 2500-3000rpm og delgass går den reint og greit. -min ble igrunnen bare værre og værre før jeg fant ut det med LMM, så til slutt ville den bare såvidt gå rent på tomgang.

Hva har du gjort hittil da? -du har gått over (og bytta evnt. føler deg trygg på tilstand) hele tenningssystemet?

Du kunne f.eks sjekka spenning inn til coil, prøvd å bytta coil og tenningsmodul (er vel det på den der?), evnt. prøvd med annen åpning på pluggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gått igjennom hele bensinsystemet. ingenting feil der. Jeg var på tur med bilen, og rett før det byttet jeg til noen tennkabler jeg fant på skroten. er ganske sikker på at de er ok. Kan jeg måle disse for å være sikker? har ikke råd til nytt tennkabelsett nå. har byttet tenningsmodul, er framdeles samme problem. vet du hvilke verdier spenningen inn til coilen, og evnt fra coil til fordeler skal ha? har sjekket fordelerlokket og det ser helt fint ut. ingen sprekker osv. litt sot.

pluggene er ikke mer enn ca 2 mnd gamle, så de burde være ok. har åpningen på pluggene såpass mye å si at den ikke vil gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...