Jonass Skrevet August 8, 2006 Skrevet August 8, 2006 ja, du har jo lasermålingen som du har rett til å se umiddelbart etterpå... Men du kan vel trekke underskrifta di? Elller er det bare når du har kjørt over lappen grensa? Her i lofoten så er det som regel en mann som tar laserkontroller og han ligger gjerne igrøfta kamuflert for å ta deg! han er en syk syk mann det mener de visst nok internt også.
maxmix Skrevet August 8, 2006 Skrevet August 8, 2006 ja, du har jo lasermålingen som du har rett til å se umiddelbart etterpå... end mere synsning og tullprat......
Ågedal Skrevet August 8, 2006 Skrevet August 8, 2006 ja, du har jo lasermålingen som du har rett til å se umiddelbart etterpå... end mere synsning og tullprat...... Det er vel faen med lang ifra synsing og tullprat! Hva er det du fabler om igrunn?? Kamerat av meg kjørte forbi en sivil bil i 160, da kjørte de bak han litt. Så stoppet de han. Da ville de ha lappen hans,men da nektet han å gi den og skrive under før han hadde sett målingen/filmen..Og Politiet ssa at han ikke hadde krav til det, men han nektet..Så til slutt innrømte Politiet at de ikke hadde noe måling eller film i det hele tatt,og at de enkli hadde krav til å vise det.. Så der kan man se hvor sleipe å jævlie de er i enkelte tilfeller!
maxmix Skrevet August 8, 2006 Skrevet August 8, 2006 ja, du har jo lasermålingen som du har rett til å se umiddelbart etterpå... end mere synsning og tullprat...... Det er vel faen med lang ifra synsing og tullprat! Hva er det du fabler om igrunn?? ro deg ned gutt utdrag av forskriftene for politiet ang. fartskontroll.. (merk deg det røde feltet) INSTRUKS FOR BRUK AV LASER FARTSMÅLER1. Generelt Laser fartsmåler som benyttes av politiet til fartskontroll skal være godkjent av Justisdepartementet/Politidirektoratet og skal betjenes av personell innehar særskilt brukergodkjenning for apparat-/kontrolltypen. Se for øvrig instruks 02.3 om organisering av kontrollsteder/poster. 2. Kontrollplass Lokalisering av kontrollplass skal beskrives i loggskjema. 3. Klargjøring og bruk 3.1. Måleren klargjøres og brukes i samsvar med denne instruks og brukerveiledning for vedkommende apparattype. Før, under og etter bruk skal apparatkontroll utføres i henhold til loggskjema. Resultatet av utført kontroll skal nedtegnes umiddelbart. Måleren skal ikke brukes dersom påbudte kontrolltiltak ikke gir klarsignal om at apparatet fungerer normalt. Viser apparatkontrollene foretatt under eller etter bruk at det foreligger feil, skal alle målinger etter siste godkjente kontroll annulleres. 3.2 Under måling skal apparatet holdes i ro. Apparatets skulderstøtte, eller 3- benstativ, skal benyttes. Måling skal normalt foretas ved å sikte mot kjennemerke, tilnærmet rett foran eller bakfra. Måling mot motorsykkel eller moped forfra, utføres ved å sikte mot hovedlykten. Dersom måleobjektet ikke har kjennemerke, og/eller måling av særskilt grunn er foretatt mot annen egnet flate, skal dette anføres i loggen. Måling må bare utføres på avstander innen 20-400 meter, og der hvor operatøren har full kontroll med målesituasjonen. 3.3. Den fart som apparatet viser skal benyttes som måleresultat. Sikkerhetsmargin på 3 km/t er automatisk fratrukket før visning i displayet. 4. Gjennomføring av kontroll Ved fartskontroll kan den praktiske kontrollen utføres av èn tjenestemann eller i samarbeid med stoppost(er). I oppsetting med stoppost ledes kontrollen normalt av kontrollposten. Måleresultat som fører til reaksjon, skal straks skrives på loggskjema før ny måling blir foretatt. I den grad det er praktisk mulig, bør måleresultatet i displayet forevises til den kontrollerte. Dersom trafikanten er blitt vist måleresultatet, avmerkes dette på loggskjema og anføres i eventuell anmeldelse. Har apparatet utstyr som gir utskrift av måleresultatet, skal utskriften vedlegges loggen. 5. Godkjenning og opplæring Sjefen for Utrykningspolitiet fastsetter fagplaner for opplæring og utarbeider og ajourfører undervisningsmateriell for instruktører og brukere av fartsmåleren. av brukere av fartsmåleren. Sjefen for Utrykningspolitiet foreslår godkjenning av den enkelte instruktør. Politimesteren/Sjefen for Utrykningspolitiet sørger for at nødvendig opplæring blir gitt og forestår godkjenning av den enkelte bruker. Politimesteren/Sjefen for Utrykningspolitiet fører oversikt over de respektive instruktører/brukere samt godkjenningens varighet. 6. Kontroll og ettersyn Kontroll og ettersyn av apparatene skal foretas etter retningslinjer fastsatt av Politiets materielltjeneste . 7. Ikrafttreden Denne instruks trer i kraft straks. så les politiets GP-4027 instrukshefte for politiet før du begynner og "tro at du vet" ....
Hakon Skrevet August 9, 2006 Skrevet August 9, 2006 syns du var heldig som slapp unna med 113 km/h jeg... betal de 7800 og være lykkelig over å slippe å miste lappen... jeg hadde heller betalt en bot på 100.000 enn å miste lappen.. but hey.. that's me...
Kevin=) Skrevet August 9, 2006 Skrevet August 9, 2006 en politi mann som har fulgt etter deg og er alene i bilen og ikke har noen form for måling på deg har ikke noe bevis på hva du har gjort og da er det bare dere to mot hverandre.. derfor må det være to stykker i bilen hvis dette er tilfelle, ved en lasermåling så er vel selve lasermålingen et bevis i seg selv, selv om de flere ganger har tatt feil.!!! en politi mann i norge har ikke akkurat som veldig mange rettigheter i forhold til en politi mann i usa ass... ikke bærer de våpen hele tiden og ikke cruiser de rundt alene i politi bilene sine .. hehe
BreitBau Skrevet August 9, 2006 Skrevet August 9, 2006 ikke glem at i en rettsak så teller politimannens stemme som 2. Så det blir usselt mot din ensomme stemme. Om de gidder å bruke ressurser på å straffeforfølge deg er noe annet. Om De ikke virkelig VIL ta fra deg lappen henlegger de saken. Men det er klart, er du 18 og har blitt anmeldt før kan du banne på de ta deg. En 40 åring som har kjørt prikkfritt og kun har vært "uheldig" derimot, har bedre sjanser..
Hakon Skrevet August 9, 2006 Skrevet August 9, 2006 hva med sivil-politi-biler og sivil-politi-motorsykler da? MÅ de være 2 ? eller kan de være 1 pga at man bruker kamera, og ikke laser ? Sant som du sier Kevin, men er det ikke like greit at politiet ikke bærer våpen på seg til en hver tid da? De har jo uansett våpen med seg i bilen... bør kanskje ikke dra i gang den diskusjonen i denne tråden.. hehe.. Går det ikke å ringe NAF og rådføre seg ( om man er medlem vel å merke) når man blir stoppet slik og er i tvil ?
Dr_S Skrevet August 9, 2006 Skrevet August 9, 2006 Laserkontroll kan godt foretas av politimann alene. Samme med måling fra kjøretøy. Det er sjelden UP er to i bilen faktisk.
haakon Skrevet August 9, 2006 Skrevet August 9, 2006 7800kr... er det bare jeg som synes bøtenivået er sykt? at straff skal stå i forhold til forbrytelsen er visst ikke regelen i norge. så lenge det er faste takster og ikke prosent av inntekt/formue det går på så er dette også dønn urettferdig.
Dr_S Skrevet August 9, 2006 Skrevet August 9, 2006 Etter at trafikkbøter havnet innenfor statsbudsjettet her til lands, steg satsene sinnsykt oppover
haakon Skrevet August 9, 2006 Skrevet August 9, 2006 ja,men det som er ufint er at man forsvarer satsene med å bløffe og si at det er pga trafikksikkerheten mens det i virkeligheten er pengeinnkreving/landeveisrøveri...
Hakon Skrevet August 9, 2006 Skrevet August 9, 2006 ja,men det som er ufint er at man forsvarer satsene med å bløffe og si at det er pga trafikksikkerheten mens det i virkeligheten er pengeinnkreving/landeveisrøveri... det er sant, men hadde satsene vært enda lavere hadde i alle fall jeg kjørt mye fortere.. hehe
haakon Skrevet August 9, 2006 Skrevet August 9, 2006 leste et sted at norge har flest dollarmillionærer sett i forhold til innbyggertallet så det er klart at politikerne gjerne vil ha litt av kronene uten å kalle det skatt,men desverre for oss som ikke tilhører pengefolket så river det for hardt. 7800kr hadde skapt vansker for meg en lang stund,og når det er 80km på motorveiene så er det lett å kjøre litt over... håkon:hadde satsene vært % av lønna di så hadde du fortsatt bare kjørt litt for fort. da hadde jo de med halv milliard på konto og 0 lønn sluppet unna,men det gjør de jo alltid alikevel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå