Gå til innhold

Verksted jobb


SteffenK
 Share

Anbefalte innlegg

"Rep hjulloppheng bak bytte stag vs og aksling, nedmontering av hjuloppheng bak, sveising av innfeste av traversfester bak, justering av hjulstilling bak."

Det er beskrivelsen fra verkstedet. Hvor mange timer bør ett godkjent verksted greie å gjøre dette på?, sånn ca ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å si en ting, et godkjent verksted finner sjeldent på en tid, de har som regel fastsatte tider fra fabrikk.

La meg forklare, vis du leverer bilen for å bytte clutch f.eks. så har fabrikken satt at de regner med at mekanikerene bruker 5 timer, ja så betaler du for 5 timers arbeid hvorvidt mekanikeren bruker 2 eller 10 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rep hjulloppheng bak bytte stag vs og aksling, nedmontering av hjuloppheng bak, sveising av innfeste av traversfester bak, justering av hjulstilling bak."

Det er beskrivelsen fra verkstedet. Hvor mange timer bør ett godkjent verksted greie å gjøre dette på?, sånn ca ca?

er jo ikke akkurat noe puslejobb da.. jeg vet ik helt om jeg synes d var _så_ lang tid..

mye kosta moroa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rep hjulloppheng bak bytte stag vs og aksling, nedmontering av hjuloppheng bak, sveising av innfeste av traversfester bak, justering av hjulstilling bak."

Det er beskrivelsen fra verkstedet. Hvor mange timer bør ett godkjent verksted greie å gjøre dette på?, sånn ca ca?

Her er utdrag fra norskbildelkatalog (webkat):

-1K06100000 Ut-/innmontering av stang stabilisator bak 0,33

-1K00500000 Komplett ut-/innmontering av bakaksel 3,75

-1K10010000 Ut-/innmontering av drivaksel bak på venstre side 1,00

-1L06000000 Komplett måling og justering av kjøretøy 2,00 (1,42 hvis kun kontroll)

Tilsammen 7,08 timer

Så kommer sveising av traversfester i tillegg. Her ville jeg tippe 1,5 for en side, 2 timer for 2 sider (lakk skal tørke litt osv). Mulig mer hvis det var VELDIG rustent. Måtte de kjøpe nytt platemetall fra BMW?

Jeg tror 10 timer er mer enn nok for denne jobben, men det avhenger av rustnivå bak, samt at beskrivelsen er korrekt (at du ikke har utelatt noe og at verkstedet faktisk har skrevet ned alt de har brukt tid på).

Jeg har selv utført arbeid i garasjen min uten løftebukk og spesialverktøy, og bruker som regel samme tid som i denne oversikten, og i noen tilfeller ned mot 75% av tiden. Dette også på franske (les: sære) biler, ikke bare BMW som jeg kjenner godt. Og jeg er heller ikke utdannet bilmekaniker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prisen jeg har fått er 13500,-

Men det er ikke aktuellt, jeg NEKTER og betale den summen der.

I tilegg til dette så stod bilen min på verkstedet i 2 måneder uten at de gjorde en dritt. Hver uke når jeg ringte så sa de, "Ja, skal ta det til uka, lover", men neida..

Så den prisen nekter jeg og betale. Kan man klage til noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening så er det kun Kjetil Somme som er i nærheten av en riktig pris her. Eneste som jeg kan kanskje være litt uenig i, er de 2 timene på sveisejobben. SteffenK har jo ikke beskrevet hvor mye rust det var, ei heller om verkstedet måtte ut med interiør for å komme til fra innsiden etc...

Jeg er enig i at 13 lapper kan synes å være mye peng på en gammel bil, men slik er det nå bare - at kan du ikke skru selv, så er det dyrt å ha en gammel bil.

Jeg tviler (og håper for din del) på at de har lurt deg- og håper at det gjerne var litt rust, slik at prisen står litt i stil med arbeidet som er utført. Det som jeg også innbiller meg, er at de nok gjerne er litt ukjent med den type bil, og at de da har jobbet på timen - istedenfor "fast-tid" på de forskjellige jobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har ikke blitt kjøpt inn noe plater fra BMW osv.

Jeg har ikke noe bilde. Det som skjedde var iallefall at 2 av opphenga til bakhjulsstillinga løsnet fra karosseriet, så bakhjula på bilen stod liksom slik som dette: / \ Så de måtte sveises fast i karosseriet igjen. Det er egentlig det jeg vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis hele opphenget er løsna fra karosseriet så er det vel ikke bare litt rust det er snakk om, husk at allt må være riktig innstillt etter sveisejobben, det er tross allt ikke bare å sveise inn hjulopphenget sånn ca der du tror at festene satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...