Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en gammel corolla som jeg har litt problemer med.

Jeg spør også dette spørsmålet på Toyota sportsbil-forumet, men av erfaring så er de ikke i nærheten så hjelsome som dere.

Problemet er at bilen sliter med å starte og elektriske ting i bilen skrur seg av og på. Det kan virke som om batteriet er fucked, men jeg har målt spenningen på batteriet og den er mellom 12 og 14V.

Kan det være et problem med overføringer av noe slag?

MVH

Aavar

Skrevet

Når motoren ikke går så ligger den på ca. 12 V, og når den lader så ligger den litt over (13-14V). Tror ikke det er dynamoen, for den lader jo + at dynamoen ble skiftet for 3 år siden (skiftet på merkeverksted).

Skrevet

Jeg har skrapt av polene på batteriet, men hvis det var på disse kablene det var et problem så ville jeg vel ikke målt såpass høy spenning når bilen ladet? (kablene ser forresten ut til å være i ok stand).

Skrevet

Jeg har skrapt av polene på batteriet, men hvis det var på disse kablene det var et problem så ville jeg vel ikke målt såpass høy spenning når bilen ladet? (kablene ser forresten ut til å være i ok stand).

Skrevet

Det var det jeg også fant ut (altså, ikke det med cellene, men at jeg satser på å skifte det). Prøver med nytt batteri på mandag jeg så ser jeg. Sikkert ikke en dum idé uansett :)

Skrevet

Sett på hovedlysene med motoren av i ca 10 minutter mål så spening på batteriet, er det nå blitt veldig lavt så kan du regne med at batteriet er gåent, et fulladet battteri sakl ha rett over 12V, er det ikke 2,1V pr celle??? noe som betyr 12,6V oi, pokker da husker ike, men altså skal det være over 12V på batteriet, det sakl ikke synke markent i spenning etter bare 10 minutter med lysene på, mao bør batteriet likevel ligge på rundt 12V

Ladespenning bør være rundt 14,4V for over 14,4V begynner batteriet å koke ved 20 grader temperatur, mens ladespenningen under 13,6 så vil man omtrent aldri klare å lade batteriet opp.

Nå har vel Toyota termoregulert laderegulator om jeg ikke husker feil, noe som bidrar til å jevne ut dette men sjell likevel at ladespenningen er over 13,6 og under 14,4.

Sjekk jordinspledningen om jeg ikke husker feil går det to ledninger en til karroseriet og en til motoren, den som går til motoren er festet på starteren, pga den noe odde motorplasseringen (på tvers) så er det noen ganger litt vibrasjoner som fører til at denne slites eller blir dårlig med årene.

  • 2 weeks later...
Skrevet

Det virker som det var noe så enkelt som batteriet. Fungerer som faen nå!

Litt kjipt at jeg helte olje utover hele garasjen når jeg skulle skifte olje. Tok hele dagen det. Litt lengre enn planlagte :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...