thomasf Skrevet August 13, 2006 Skrevet August 13, 2006 Batteri på vår bil nr 2 var idag flatt, så jeg kjørte frem bimmeren. Koblet opp + mot pluss. Minus mot chassis. Alt så bra ut. Deretter starter jeg bimmeren opp, det begynner da og røyke av minus på chassis og minus på mitt batteri. ( røyk opp fra selve gummihåndtaket på startkabelen) Løper deretter ut og kobler fra i en helvetes fart. Virker ikke som bimmeren har tatt noen skade(heldigvis), men lurer på hva som var årsaken til dette. Var jordingen for dårlig, eller er det kanskje kablene som er gamle? Noen som har noen tips til meg her?
Turbo-Knut Skrevet August 13, 2006 Skrevet August 13, 2006 Utrolig nok produseres og selges det forferdelig mye dritt! Det værste av alt er at folk blir lurt til å kjøpe all denna dritten. Startkabler er et bra eksempel.. Du kjøper billige startkabler, og føler deg trygg når du har dem med deg i bagasjerommet.. Så kommer dagen da du får bruk for dem, og dem smelter så snart det går noe strøm gjennom dem. Det går mer strøm gjennom dem, enn kablene er dimensjonert for, og da blir det varmt. Problemet er at den strømførende kabelen er altfor tynn! Det du gjør for å sjekke ut om kablene er verdt noe, er å ta av polstringa på klemma der kabelen er festet, og ser hvor mye tråd det er i selve kabelen. At kablene ser tykke og solide ut utenpå, er ikke noe å stole på, det er masse isolasjon uttapå nemlig. Jeg blir rett og slett oppgitt når jeg ser slike jalla produkter man får kjøpt, er ikke alltid det er billig heller. Hvorfor produsere noe som er ubrukelig lissom P.S. Til nyere biler med masse elektronikk, bør man kjøpe skjerma startkabler, dette er for å unngå spenningstopper ved til- og frakopling (altså gnist), som kan ødelegge dagens følsome elektronikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå