Gå til innhold

dyrt å bytte ventilløftere ?? ( tikking)

Anbefalte innlegg

Skrevet

er den uheldige eier av en m40 motor som har begynt å tikke igjen, synes nesten det tikker mest når motoren er varm...... Forrige eieren overhalte toppen og byttet kammen, ventilløfterne tror jeg ikke han byttet... hva koster dette, og er det vansklig å gjøre dette selv ??

Vurderer å prøve å bytte til mobil1 5w50 da denne er litt tykkere enn 5w40 olja jeg kjører på nå, men har liten tro på dette.... el ??

Skrevet

Hmm... hvorfor ikke heller kjøpe en M43 motor eller M42 motor som har... mellom 100 000km og 150 000km på arket? De koster da... 5-6000,- bare (billigere eller flere å velge blandt i sverige).

Tror du vil tjene mer på dette, enn å vedlikeholde en såpass dårlig motor.

(ja, en motor er dårlig når den kommer ut fra fabrikk med en elementær designfeil..)

Skrevet

Hva koster eventuelt dette i avgifter?

Trenger enn oppgradere noe annet f,eks bremser?

Hva trengs av evnteult godkjenning?

Å som spurt først i tråden hva trengs av deler for å gjøre slik operasjon? (kan sjekke priser selv).

Skrevet

Både M40 og M43 motoren har så vidt jeg vet samme effekt (?) 115hk.

Sjekket kjapt på GS: Ca 1500kr for 8 hydrauliske vetilløftere til M40.

Vil påstå det var dumskap av forrige eier å ikke skifte løfterne, siden dette er det som ofte forårsaker tikkelyden.

Skrevet

ingen avgifter for å hente motor fra sverige hvis: -du har oppholdt deg i sverige mer enn 24 timer, da kan du ha med deg varer for inntil 6000kr uten å fortolle varene.

og i forhold til å sette inn motor fra utlandet blir du fritatt fra alle avgifter hvis motoren er over ti år gammel! er motoren mindre enn ti år må du betale mellomlegget i forhold til hk og slagvolum.

Skrevet

Det er ikke toll på bildeler, men moms derimot ( 25% av kjøpesum).

og i forhold til å sette inn motor fra utlandet blir du fritatt fra alle avgifter hvis motoren er over ti år gammel! er motoren mindre enn ti år må du betale mellomlegget i forhold til hk og slagvolum.

Aldri hørt om denne før. Kilde? At karosseri må være 10år i Norge er greit nok, men motor?

Ingen vil merke at du har skiftet ut en M40 med en M43 da kun få spesielt interesserte BMW entusiaster legger merke til sånn. 4 syl er 4 syl, så lenge det ikke står "BMW M-Power" på toppdekselet ;)

Skrevet

ring tollvesenet du! har netopp byttet motor selv! eller gå inn på toll.no og sjekk på Avgiftsmessig statusendring av kjøretøy. du finner også kalkulator der for å regne ut hva den eventuelle avgiften blir. kalkulatoren finner du under avgifter og gebyrer. "Kalkulator -statusendring av kjøretøy"

Skrevet

siterer: Ingen vil merke at du har skiftet ut en M40 med en M43 da kun få spesielt interesserte BMW entusiaster legger merke til sånn. 4 syl er 4 syl, så lenge det ikke står "BMW M-Power" på toppdekselet

- det er stor foskjell på en vanlig 318 og en 318 is, hele utseende er jo helt forskjellig.. menmen.. :roll:

og desuten en m43 er den nyere utgaven av m42. m42 er doch motor og m43 er en soch motor. var det noe mer du lurte på??

Skrevet

ja, kanskje det er like greit å kjøpe ny motor, hvor er det man får tak i dette ?? På vrakplasser ? Ossen er det å montere en m43 motor, bare plug and play ??

Skrevet
ring tollvesenet du! har netopp byttet motor selv! eller gå inn på toll.no og sjekk på Avgiftsmessig statusendring av kjøretøy. du finner også kalkulator der for å regne ut hva den eventuelle avgiften blir. kalkulatoren finner du under avgifter og gebyrer. "Kalkulator -statusendring av kjøretøy"

Du skrev:

Kan du finne hvor dette står hen? Jeg fant det ikke.. Aldri hørt om denne paragarafen før. At MOTOR skal være 10 år altså.

- det er stor foskjell på en vanlig 318 og en 318 is, hele utseende er jo helt forskjellig.. menmen..

Ja, IS motoren er 16v. Men det er heller ikke denne jeg snakker om. Jeg snakker om M43 8v som bytte for en M40 8v. De er temmlig like i konstruksjon bortsett fra annet innsugsplenum og innekapslet registerkjedesats.

og desuten en m43 er den nyere utgaven av m42. m42 er doch motor og m43 er en soch motor. var det noe mer du lurte på??

Er den? Det viste jeg ikke.

Jeg søkte litt på disse motorene, M40, M42 og M43.

Følgende fakta fant jeg:

M40: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M40

M42: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M42

M43: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M43

Jeg kan hverken finne at M43 var en nyere utgave av M42 eller at M43 noensinne kom ut som 16v (DOCH). Og 140 hk M43 maskinen fant jeg ingenting om?

Kan du gi meg litt info omkring M43 16v, fordi dette er noe jeg åpenbart har gått glipp av?

Skrevet

Til ham som faktisk la ut dette tema: det jeg skulle fram til var at jeg tror det vil lønne seg å bytte motor istedenfor å begynne å reparere for flere tusen kroner. vil tro du finner mange motorer,m40, m42 og m43 i sverige for langt under den prisen det vil koste deg å overhale den motoren du har fra før. men da bør du jo selvfølgelig ha noen som kan bytte motorene for deg billig. altså ikke på et verksted! :shock: bmw verkstedet (i steinkjer) for eksempel tar times betalig og regnet 12-13timer. det koster 850kr timen. altså 10200-11050kr! alt for dyrt!!

og til ham som f... ikke gir seg på en dritt av det jeg sier: for det første så snakker jeg om m42 og m43 BMW 318IS utgavene og som sagt så har begge motorene 140hk, 175Nm. m42 er en DOCH 16 VENTILERT og m43 er en SOCH 8 VENTILERT MED 140HK OG 175Nm. har m42 318is motoren selv, og kompisen min har m43 motoren. og tenk det at BEGGE har nøyaktig samme bil foruten av m42 ISèn er en 1992 modell og m43 ISèn er en 1995 modell! rart ikke sant? men om det er flere typer m43 motorer har jeg ikke peiling på. :idea: og for det andre så følger selvfølgelig motoren også chassinummeret på bilen. og siden motoren er en del av bilen vil da også motoren ikke kunne overstige 10 år. jeg tror du skal ringe til tolldirektoratet avd midt-norge på tlf. 73 88 43 00.

Skrevet

E30 318is ble levert med M42 motor.

E36 318is ble levert med M42 motor med 2-stegs innsug. Senere (02/1995) ble en videreutviklet motor på 1,9 liter til E36 318is, nemlig M44.

http://www.realoem.com/bmw/select.do?vi ... g=L&arch=0

M44 har samme effekt, men litt mer dreiemoment. Den har som M42 16 ventiler og to overliggende kamakslinger.

M43 er en videreutvikling av M40 motoren, hvor man også fikk rullende vippearmer og dermed fjernet problemet med den store belastningen mellom vippearmene og kamakslingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...