oyvin Skrevet August 13, 2006 Skrevet August 13, 2006 Har en 96 modell 520 med manuell kasse. var ute å kjørte en liten tur forrige onsdag, da girkassa fikk en stygg skrapelyd i 2,3 og 4... Hører ikke noe til lyden i 1. og 5. Lyden kom mer og mer over ca 10 mil, etter det har den ikke blitt verre. Er iallefall rimelig sikker på at det er girkassa som lager lyden, lyden kommer ved pådrag. Kjenner at girspaken rister ekstra når lyden er der. Har prøvd å bytte girolje, uten at det førte til noen stor forbedring. Noen som har peiling på hva som kan gjøre dette? Er redd det kan være et lager eller lignende i girkassa som er gåen? Har ikke kjørt såpass at girkassa skulle blitt ødelagt.. Eneste kan være litt "mye" bremsing på gir ved aktiv kjøring, men det skal den vel tåle? Har ikke vært noe spinning eller lignende..
oddis Skrevet August 13, 2006 Skrevet August 13, 2006 Det jeg ville gjort; Jekket opp og tappet av girkasseolja. Sett etter spon/deler ol. Også sjekket alle foringer rundt kassa som opphengsfester, giroverføring, hardyskive, mellomakseloppheng osv. Hvis alt hadde vært i skjønneste orden hadde jeg demontert kassa og tatt av baklokket å sett visuelt inni kassa.(Litt jobb). Jeg kan nevne at jeg hadde et lignende problem på min 318 motor/kasse; Den hvinet og skreik/klonket i 2 og 3 gir ved lav gange. Det viste seg at det var girkassetraversen som hadde løsna (!) og pga av vibrering hadde kasse/mellomaksel/eksos vibrert i karosset. Tviler litt på at dette er problemet hos deg, men prøver bare å slenge ut noen mulige teorier..
oyvin Skrevet August 13, 2006 Forfatter Skrevet August 13, 2006 tappa av olja, så ikke noen rester av spon eller lignende, så regner med at det ikke var det som gjorde det. skal sjekke litt mer imorra. takk for tips.
oyvin Skrevet August 14, 2006 Forfatter Skrevet August 14, 2006 Da tror jeg jeg har fått bekrefta det, fikk en ganske dreven altmuligmekaniker til å være med en tur i kveld, han syns det hørtes ut som et lager eller drev som var gåent, mest trolig et lager. Noen som vet om noen som driver med gearkasseoverhaling og kan sine saker i molde og omegn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå