Gå til innhold

Bilen koker


dementiz
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor sitter termostaten og føleren? Det er snakk om en 91mod e36 318i. Vifterem og radiator er ok, men temp.måleren i bilen lever sitt eget liv. Plages med at bilen koker etter en 5-10 min vanlig kjøring. Har misstanke om defekt termostat eller føler. Men er usikker på hvor disse er under panseret. Er det en og samme "dings" eller sitter føler og termostat forskjellige steder? takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten sitter ihvertfall i fronten av motoren, under et deksel, tror det er tre skruer som holder det på. Du ser en stor slange gå inn i dekslet.

Bilde: pic2.jpg

Prøv å ta ut termostaten og kok den, se om den åpner på ca. 92 grader

Men det kan jo hende at du har luft i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for info! MEN... i sted skulle jeg kjøre meg en snartur, og det høres ut som at den har begynt å gå på 3. Kan det være tennpluggene som skal skiftes, eller er det noe annet galt som har skjedd i forbindelse med at bilen har vært for varm? Hvordan ser man om topp-pakning /toppen er gåen på motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for info! MEN... i sted skulle jeg kjøre meg en snartur, og det høres ut som at den har begynt å gå på 3. Kan det være tennpluggene som skal skiftes, eller er det noe annet galt som har skjedd i forbindelse med at bilen har vært for varm? Hvordan ser man om topp-pakning /toppen er gåen på motoren?

Åpne korka til ekspansjonstanken og kjenn om det lukter eksos. En annen måte og finne det ut på er å sjekke tennplugger for missfarging. Hvit eksosrøyk, vann på peilepinne for olje.

Om du kjører motoren driftsvarm og så stopper den, så går du frem og hører etter om det siver ut luft fra korka. Om det gjør det har du overtrykk i kjølesystem som følge av gåen topp eller gåen toppaktning ;) Et av de sikreste tegna på gåen toppaktning.

Kan også tilføye at jeg har gått gjennom det samme som deg med min 318is, og skal begynne og skru :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg har vært heldig, at det fortsatt er bare termostat, føler og tennplugger som skal skiftes. Skal skifte dette, så får jeg se om ting ordner seg. Men.... kan man høre at toppen er er gåen ved at du f.eks ruser motoren på tomgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo enkelt å sjekke. Er slangene fra varmeregister og fram til blokk varme?

Hvis du har en lekasje et sted, eller nylig fylt på ny frostvæske så er det mest sansynlig luft i kjølesystemet ditt. Dette er et problem på M40 motorer. Hvis du ikke har luftet, så gjør det. Bare søk her på forumet så finner du masse tråder om lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temp.følaren kan i allfall ikkje få bilen til å koke...den viser berre temperaturen på dashbordet. Vil tru det er termostaten din som er kaputt...det går vel to slangar inn til denne? Viss ein er kald og ein er varm når bilen kokar tyder dette på at den ikkje opnar lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...