Gå til innhold

Tror jeg har lite olje på girkassen. Men hvordan sjekke?


Wazu
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann.

I det siste har jeg merket at når jeg girer, føles det liksom litt "kantete" når jeg flytter spaken i gir. Vet det ikke var sånn for noen uker siden. Mener å ha hørt at dette muligens skyldes lite olje på girkassen, kan det stemme? i såfall, hvordan sjekker jeg oljen, evt etterfyller hvis jeg må?

Har også merket at motoren høres litt, hvordan skal jeg forklare det, "grovere" ut på tomgang. "takktakktaktakktakk", hvis noen skjønner hva jeg mener. Forrige bilen jeg kjøre hørtes også sånn ut, og da gikk det på noen liter med girolje, så ble det litt bede lydmessig.

92 modell E36 316 forresten, rullet rett over 250K km.

På forhand takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mener girkassa. Den har 2 skruer der den eine er til å fylle på olje og den andre til å tappe av olje. Den skruen som sitter i hullet der du skal fylle på ny olje sitter i trolig i bakkant av girkassa og dersom du skrur ut denne skruen så skal du kjenne oljen dersom du putter den ene fingeren inn i hullet. Oljen skal ligge helt opp til skruhullet, dersom du ikkje får noe olje på fingeren er det for lite olje på girkassa. Dersom du ikkje vet når olje nivået kan sist var sjekket/skiftet kan det være greit å tappe av oljen og fylle på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du løfter opp bilen så kommed du ganske greit til skruen. mener den er en 17mm. husk å ikke løfte opp bilen kun foran eller bak, bilen bør henge ca rett i lufta. ellers vil oljen kunne renne fram eller bak i kassa. da vil oljenivået bli feil... du kan kjøre innom bensinstasjonen å låne smøregrava i verkstedhallen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...