Gå til innhold

Fotoboks! En som har lånt bil.

jimc
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan å gå frem i en fotoboks sak.

Bileier har lånt ut bilen til en kompis, han blir tatt i fotoboks. Hvordan beviser man at kompis virkelig har kjørt bilen? Går boten til bileier uansett?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Aller først håper jg ike at du har gjort noe dumt nå :D ?

Eieren av bilen vil få brev fra politiet om at bilen hans ble målt md den farten på den strekningen. Da må eieren skrive under og bekrefte at han er føreren for å kunne motta boten.. dersom du sier at dt ikke er var deg.. Krever de information av deg om den personen.

(NB! som regel tar de og printer bildet av vedkommende og finner han fort!)

mvh

Hav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar: Vi har en liten diskusjon på gang skjøner du..

Hva om den jeg lånte bilen til har lånt den videre til en annen, og det ikke finnes noe bilde av den personen som kjører bilen? Og vedkommende nekter for å ha kjørt bilen, hva gjør onkel politi i slike saker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt vil lure deg unna, kan du prøve deg med å si at du hadde fest. Sovnet, og når du våknet oppdaget du at noen hadde vært ute og luftet bilen din. Du aner selvfølgelig ikke hvem det var siden det var ukjente mennesker der og bilnøklene lå fremme. Men det beste er vel egentlig å gjøre opp for seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har betalt for å gjøre jobben sin,så da ser jeg ingen vits i å hjelpe dem,og ihvertfall ikke ved å angi en kamerat.Dem er jo ikke akkurat til mye hjelp tilbake.Er flinkest til å skape kvalme.

Hvis en kamerat av meg hadde angitt meg for noe,så hadde han blitt omtalt som han som VAR kamerat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg trengt å måtte angitt "kamerat" min fordi han ikke ville gjøre opp for boten sin hadde jeg omtalt han som at han var en kamerat.

Er ikke noe kjempe politi fan selv, men bryter man ikke loven så lar de deg også være fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekt, nekt og atter nekt. Har de ikke bilde av trynet ditt, kommer de ikke fryktelig langt. Det var iaf slik før, at de sendte ikke ut hvis ansiktet ikke syntes. (vi testa med finlandshetter engang i bilen til kompis, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig norsk rettsprinsipp er at man ikke skal måtte bevise sin uskyld. Man plikter dog å samarbeide med politiet (med unntak av at man ikke kan straffes for å vitne falskt ifm nærmeste familie).

Når bilen blir tatt i fotoboks blir bildet behandlet av Statens Veg(u)vesen og sendt videre til politiet etter at bildet av passasjerer er sladdet (siden de er uskyldige). Så vil politiet se om bildet av bilfører er skarpt nok til identifisering, men ofte vil de prøve seg med å sende brev til bileier for å se om denne innrømmer skyld (eller sier hvem som kjørte bilen). Så første bud er UANSETT å be om å få se bilde (hvem husker hvor de kjørte klokken 13:47 for 26 dager siden?). Allerede her henlegger politiet en del saker fordi de da ikke kan fremlegge bevis på hvem som har begått handlingen. Hvis politiet derimot har et bilde, så blir man ofte bedt om å møte opp på politistasjonen i nærområdet for identifisering av personen på bildet. Hvis bildet ikke er av bileier (den som møter opp), så blir man spurt om hvem føreren er eller hvem det kan være. Husk at man ikke plikter å angi nærmeste familie! Politiet kan egentlig sjekke opp samtalelister fra teleselskap og sammenlikne disse med bilder fra førerkortdatabasen for å se om de finner en person som likner, men dette krever rettens kjennelse til uthenting av nevnte data, samt en hel haug med arbeid. Derfor velger de den lette veien ved ofte å presse bileier til å få et navn de kan knytte mot fartsovertredelsen, hvis ikke må man ta boten og prikker selv. Her begår politiet et overtramp da man ikke er pliktig til å vite hvem som har kjørt bilen til enhver tid (kun et vedkommende har gyldig førerkort, ikke er beruset og at bilen er i forskriftsmessig stand). Og politiet kan ikke dømme bileier for et lovbrudd/forseelse som de har bevist at bileier IKKE har begått (siden det ikke er bileier på bildet). men folk blir såpass redde at de som regel plaprer ivei.

Hvis man har hatt en "tilsalgs" lapp i ruta på bilen og man kommer i prat med en mulig kjøper på en bensinstasjon langs veien/hjemme etc. og man beholder dennes bilnøkler og førerkort som pant mens vedkommende raser forbi en fotoboks, hva gjør politiet da? Hvis den potensielle kjøperen sier at bilen var interessant og at han skal ringe hvis et kjøp blir aktuellt, så har bileier ingen forutsetning for å vite hvem som kjørte bilen med mindre han har pugget eller skrevet ned hvem som kjørte bilen. Og hvem har skrevet ned navnet på alle som har vært innom for prøvekjøring av en bil de har prøvd å selge?

Det er politiets oppgave å etterforske lovbrudd, samt å fremskaffe nok bevis mot en gjerningsmann både med tanke på bøter, men også i forhold til en evt straffesak.

Jeg kjører alltid med solskjermen nede når jeg passerer en fotoboks (selv i lovlig hastighet), og hvis jeg får et brev i postkassa noen gang, så printer jeg ut en "tilsalgs" lapp, klistrer opp denne og kjører ned til politistasjonen. ;)

Når politiet ikke engang gidder å få biltyven til Joar'n fremstilt for retten når tyven tilogmed har inrømmet forholdet, da tviler jeg såpass på rettstaten at jeg ikke gir noe ved dørene når jeg blir beskyldt for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...