Gå til innhold

Problem med kjølesystem


arch
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,har hatt mye problemer med bilen i det siste. Bilen er en Bmw 316i 93'.

Det beggynte med at den sto lenge på tomgang og det drypte vann fra kjølesystemet som gjorde at den kokte da jeg startet å kjøre.Dagen etter var alt fint (tok den på verksted og fikk de til å sette trykk på,slik at jeg så at det ikke lakk), det gikk rundt 2 måneder før det skjedde noe mer, da kokte den igjen. Usikker på om det lakk vann av den den gangen. Fant ut at jeg skulle skifte ekspansjontanken. Da dette ikke ble tett, limte jeg det hele med poxy.

Nå virker alt til å være greit, jeg fylte på vann, fikk ut det meste av luft (tror jeg) den sto og svev fint, jeg kunne skru på lokket på ekspansjontanken. Men det renner vann fra lufteskruen så lenge den står oppe.Da jeg stoppet bilen, så rant det over med vann ifra ekspansjontanken.

Hva er det som gjør at det lekker konstant i fra lufteskruen? Og hvorfor kom det så mye vann ut fra ekspansjonstanken når jeg stoppet bilen? (Tømte hele ekspanjonstanken...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med en ny lufteskrue, den gamle er sikkert sliten. Se også til at lokket som sitter på ekspansjonstanken fungerer skikkelig, dvs at det fungerer som en avlastingsventil. Slipper ut trykk når det blir for høyt slaik at ikke noe annet på kjølesystemet skal ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med en ny lufteskrue, den gamle er sikkert sliten. Se også til at lokket som sitter på ekspansjonstanken fungerer skikkelig, dvs at det fungerer som en avlastingsventil. Slipper ut trykk når det blir for høyt slaik at ikke noe annet på kjølesystemet skal ryke.

Jeg torde aldri ha lokket på ekspansjonstanken skrudd til helt utenom 5 min. bare for å prøve. Og skal det lekke fra lufteskruen bare fordi den er slit? Jeg trodde det var fordi det var galt med noe trykk en eller annen plass... :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke lekke fra lufteskruen så lenge den er igjenskrudd, men står den åpen eller det er sprekker i selve skruen så lekker det.

Forstår nå at jeg har vært litt uklar, det lekker ikke fra skruen uten at jeg skrur den opp, men jeg trodde nå ikke den skulle renne vann ut der når motor står på tomgang..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke lekke fra lufteskruen så lenge den er igjenskrudd, men står den åpen eller det er sprekker i selve skruen så lekker det.

Forstår nå at jeg har vært litt uklar, det lekker ikke fra skruen uten at jeg skrur den opp, men jeg trodde nå ikke den skulle renne vann ut der når motor står på tomgang..?

Det vil nok lekke vann med åpen skrue så lenge det er gjennomstrømming i radiatoren.

Fungerer viskosekoblingen på viften? Det kan jo vere en grunn til at den ble varm og kokte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...