Gå til innhold

Feil i forstilling!


Jørgen Andre Sandvoll
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en BMW e-36 318i!

Når jeg svinger til venstre rister det i rattet, og man hører klunke/vibrasjonslyder på høyre framhjul.

Det er værre når det er bløtt ute, eller det har regnet.

Kan dette være foringer eller endeledd som har gått til hælvette, eller er det noe dyrere som har gått?

Takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er ytre bærekule på bærearmen som er gåen.

Jekk opp bilen på høyre side og prøv å beveg hjulet. Se etter om det er noe som beveger seg. Kulene kan byttes, men du får også nye bærearmer til litt over 700 kr. hos Schmiedmann med nye bærekuler.

Er en del som anbefaler å bytte til E30 bærearmer da det er mer solide kuler på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det, vet iallefall det er en foring som er gåen, klunk iallefall godt hvis man sparker i dekket, og ja, det beveger seg når jeg har jekka den opp;)

Men kan dette forårsake ristinga mens jeg svinger?

Henger meg på denne teorien (mener da selvfølgelig inlegget til Mr_Sunde, lov og bomme på knappen :) )... Hadde tilsvarende på min 94mod.

Jekk opp og beveg hjulet ut og inn i bunn, da skal du kunne se om det er slakk i yttre bærekule... Sjekk oxo foringen til bærearmen der den er festet til bilen.

Kjøpte komplette bærearmer til E30 til min da kuler er bedre på disse. Passer rett på E36. Bestillte fra KOED i Danmark, de tar ca 390,- danske for bærearm med kuler... Beregn norsk MVA og frakt på dette og se hva du kommer billigst ut med. Jeg kjøpte mer og sparte på det.

Powerflex eller tilsvarende foringer anbefales om du først bytter (~150,- stk) Selve jobben er helt grei om du kan løfte en skralle, vannskeligste var og få løsnet yttre bærekule fra festet :)

Håper det ikke er noe mer alvorlig en dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ytre bærekula på e36 skal i grunnen vere den enkleste å få ut.

du tar bare ett flattstål å legger på oppsiden av bolten og mellom støtdemper. da er det i grunnen bare å skrue opp mutteren og mutteren vil gjøre slik at den presser konen rett ut. virket hvertfall hos meg. bare pass på at du har tykt nok flattstål. minst mulig klaring. gjengene på bolten kan ryke under så sterke belastinger.

ellers kan du kjøpe ett verktøy som brukes akkuratt til dette. en slags gaffel du slår inn på undersiden av kula. håper dette kan vere til noe hjelp av skifting av bærearmer og diverse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager maset, men dere mente å bytte øvre og nedre kule, ytterst?

Er ikke noe øvre og nedre kule på bærearmen fremme.

Det er 1 kule ut med spindelen og 1 kule som er skrudd i traversen.

Kan jo vere at tårnlageret til demperene fremme er gåent. Sjekk disse for slakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først skal bytte ville jeg byttet hele bærearmen, ikke presset ut kulene, og gått for bærearm til E30 som jeg nevnte tidligere...

Ikke så stor forskjell i pris og bedre varighet på E30 kulene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...