Gå til innhold

318is > 320/325 hva må til?


najtrox
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har nå i lang tid hatt problemer med en fæl ulyd jeg rett og slett ikke får bort. Har da lekt litt med tanken på hvilke muligheter det er med å sette inn en sekser motor på isbilen?

Vet at motorfester etc ikke er like, men hva eksakt må skiftes for å få dette godkjent? Hvis jeg får tak i en m50b25 f.eks!

Evt. hvis noen har en komplett b25 til salgs? :)

Hva med bremser og slikt? Is'n har vel samme bremser som 320 og 325 eller tar jeg feil? Rett og slett hva må jeg gjøre for å få dette godkjent?

Har søkt endel, men fant ikke noe fra is til 325. Bare 316 318 etc.

Mvh Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)Evt. hvis noen har en komplett b25 til salgs? :)

Bare lurer: bilen din er ikke importert? Isåfall, hvis den er det, når er den det? Hvis den er importert etter 1996, så vil det koste deg halvveis dyrt å oppgradere dette. Dvs, penger til staten for å få det godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre er å sende en søknad om ombygging til biltilsynet.

Det som må byttes er:

Fremre stabstag

Girkasse

Sannsynligvis mellomaksling

Diff+drivaksler(Gjelder kun ved bytte til M50B25)

Fjørbein fremme

Fjører

Eksosanlegg

++ div annet som jeg sikkert har glemt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel kassa regna jeg jo med og også eksosanlegg naturlig nok. 325 diff er vel ikke så billig å få tak i? Hvis man sender en søknad kan biltilsynet lage en liste med hva som må byttes? Trodde kanskje 318is hadde endel som 320 og 325 hadde. Mye jobb å få det godkjent?

Evt. noen som kan tenke seg en ca. pris for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)Evt. hvis noen har en komplett b25 til salgs? :)

Bare lurer: bilen din er ikke importert? Isåfall, hvis den er det, når er den det? Hvis den er importert etter 1996, så vil det koste deg halvveis dyrt å oppgradere dette. Dvs, penger til staten for å få det godkjent.

Dette pga bilen ikke er eldre enn 10 år i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

320 har samme diff, drivaksler og bremser som en 318is.

325 har har ikke samme diff og drivakslinger.

Biltilsynet lager ingen liste på hva som må byttes.

Det er du som må finne ut hva som må byttes og få kontrollert på et BMW verksted at det som er nødvendig er byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du godkjenne ombyggingen så er det greiest med M50B20 motor. Viss ikke så er det bare å hive i en M50B25 motor og bytte diff, drivakslinger og mellomaksling når du har kjørt i stykker orginaldiffen:)

Det er avgift viss det er under 10 år siden førstegangsregistrering i norge. Dette går på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Mr_Sunde skriver, så tilkommer det en avgift. Dette varierer på hvor stor motor man setter i i forhold til den originale, samt hvor lenge siden den er importert. Hvis den er ni år, så er det billigere enn hvis den var 5 år.

Min 1991 318i E36 ble importet i 2004, så... hvis jeg skal sette i en stusselig 320-motor, så må jeg bla opp ca 30 000,- i avgifter. Så da har du et eksempel på avgiftsnivået ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor jo i Norge gjør vi ikke. Vel er veldig tent på å få den godkjent med en b25 motor, ingen som kjenner noen som har gjort det fra en is? Evt. en vanlig 318 og som har litt mer detaljert info om det og gangen i det?

Evt. hva man kan regne med av kostnader før avgifter etc

Mvh Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å konvertere min 318 til 320.

Gir foreløpig f.... i godkjenning, da jeg har en motor som er gamlere enn bilen og dermed ikke får godkjent ombygging.

1- Skriv en søknad til biltilsynet

2- Ved aksept av søknad så er det bare å begynne.

3- Skaff deg delenummerliste fra feks. RealOEM til både 318is og 325 sånn at du ser hvilke deler som skal byttes.

4- Få en verkstedtime på et BMW verksted og få de til å bekrefte at delene er byttet.

5- Få deg en time hos biltilsynet for godkjenning.

Når det gjelder kostnader så kan jo det variere mye. Kommer jo an på prisene du får taki deler for.

Bremser på 318is er jo samme som på 325 så ingen problem der.

Prøv å skaff en motor fra en E36 som er like ny eller nyere enn bilen. Må også få taki motorfester.

Skaffer du motor fra en E34 så må du bytte bunnpanne og peilerør. I tillegg må få taki et skvalpedeksel som monteres under veiva. Du må også skaffe motorfester til E36.

Girkasse må byttes.(tror det er samme kasse på 320 og 325)

Mellomaksling fra 325 må skaffes. Samme med diff og drivakslinger.

Bak så må du bytte fjører. Demperen fr is kan fortsatt brukes.

Fremme så må du bytte fjørbein og fjører.

Må også bytte stabstaget fremme. Er forskjell på 4 og 6 sylindret motor.

Mulig du kan bruke radiatoren, men det er ikke samme delenummer på 325 og 318 is.

Du må ha ny viftetunnel.

Det var det jeg kom på i farten.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...