Gå til innhold

Problemer med 'Din Bil' Trondheim.


rolfi
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo.

Lurte på om noen har noen erfaringer med Din Bil i Trondheim?

En kamerat av meg kjøpte en E12 i mars som ble EU-godkjent i april.

Når han kjøpte den var det 3 1er-feil fra EU kontrollen. Ryggelys, høyt bremselys og at et lokk over kontakten på hengerfestet manglet.

Det sto ingenting som helst om de seriøse rustskadene som var på bilen.

Han skulle selge den og i går kom det noen og skulle kjøpe den. De sjekka over den og fant alvorlige mengder rust og hull i bærende konstruksjoner. F.eks store hull i kanalene, hull i støtdempertårn, alvorlig rust rundt traversfeste (eller noe sånt) og råttent gulv. Det ble til at bilen ble solgt for 1500,-

Han har ringt til både Din Bil og biltilsynet for å rapportere dette, for det var ganske åpenbare feil som hadde lett blitt oppdaget på en EU kontroll!

Han kjøpte bilen for 12 000 og har med andre ord tapt 10 500,- på bilen.

Går det an på noen måte at han får igjen pengene for det?

Han stolte jo selvfølgelig på at bilen var så og si rustfri når den var EU kontrollert bare etpar uker i forveien.

Noe som var faktisk ganske feil!

Blir EU-kontrollene på Din Bil Trondheim stoppet i en stund siden har har rapportert dette?

Vi tok flere bilder av hullene og rusten i går som også skal sendes biltilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det veldig lett å få EU-godkjent en bil som ikke skulle vært det.

Hvis selgeren annonserte bilen som rustfri/lite rust, så har man vel en god sak. Eller om bilen var i vesentlig dårligere forfatning enn prisen skulle tilsi, så kan man vel slå forbrukerkjøpsloven i bordet. Om man kommer noen vei er helt avhengig av hvor seriøs selgeren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble forresten solgt av en privatperson. Og en av de som var og så på bilen nå, (bl.a. en mekaniker) sa at han hadde uten tvil gitt mye av rusta 3er feil.

Rusthull i bærende konstruksjoner kan vel uansett ikke gå igjennom en EU kontroll?

Bilen har også uten at selger har informert om det, blitt bygget oppigjen etter en kollisjon e.l. Hele bakdelen på bilen er ihvertfall byttet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble forresten solgt av en privatperson. Og en av de som var og så på bilen nå, (bl.a. en mekaniker) sa at han hadde uten tvil gitt mye av rusta 3er feil.

Rusthull i bærende konstruksjoner kan vel uansett ikke gå igjennom en EU kontroll?

Bilen har også uten at selger har informert om det, blitt bygget oppigjen etter en kollisjon e.l. Hele bakdelen på bilen er ihvertfall byttet!

Blir litt verre for en vanlig bilmekaniker å gi 3'er-feil vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble forresten solgt av en privatperson. Og en av de som var og så på bilen nå, (bl.a. en mekaniker) sa at han hadde uten tvil gitt mye av rusta 3er feil.

Rusthull i bærende konstruksjoner kan vel uansett ikke gå igjennom en EU kontroll?

Bilen har også uten at selger har informert om det, blitt bygget oppigjen etter en kollisjon e.l. Hele bakdelen på bilen er ihvertfall byttet!

Blir litt verre for en vanlig bilmekaniker å gi 3'er-feil vel?

Hehe, sant det. Men altså, han mente det kvalifiserte til 3er feil. Skal ikke si sikkert om det var bare mekaniker han var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble forresten solgt av en privatperson. Og en av de som var og så på bilen nå, (bl.a. en mekaniker) sa at han hadde uten tvil gitt mye av rusta 3er feil.

Rusthull i bærende konstruksjoner kan vel uansett ikke gå igjennom en EU kontroll?

Bilen har også uten at selger har informert om det, blitt bygget oppigjen etter en kollisjon e.l. Hele bakdelen på bilen er ihvertfall byttet!

Der er vel ganske klassisk at kjøper forsøker å rakke ned mest mulig på bilen man skal kjøpe slik at selger blir usikker og dermed senker prisen...? :idea:

Dette gjelder jo forøvrig det meste innen kjøp og salg...

Ekstra gunstig er det jo også for kjøper dersom han i tillegg med faglig bakgrunn kan slå i bordet med at dette her er dårlige greier (altså at rusten i dette tilfellet dreier seg om 3-er feil og at bilen helst burde vært avskiltet og kastet på søpla osv...).

Litt til ettertanke så hadde de vel ikke kjøpt den dersom den er så dårlig som kjøper ville ha det til, -hadde de vel? :roll:

Hvorvidt det skal opplyses om at bilen er bygget opp igjen etter skade er det såvidt jeg vet ingen opplysningsplikt om (selv om det er kjekt for kjøper å vite) så lenge arbeidet er godt utført og godkjent av verksted (avhengig av omfanget). Hvis det gjelder rammebytte mener jeg derimot det skal stå i vognkortet.

Tror nok dere kan se langt etter å få refundert noe som helst ifra bilfirmaet som solgte bilen til kameraten din, men ved å rapportere dette til Biltilsynet så kan jo iallefall de sørge for at firmaet eventuellt får en oppstramming og at terskelen dermed settes høyere før de "lurer" noen neste gang...

- Også kan det jo være greit for kameraten din å benytte et annet firma og sjekke bilen litt mer nøye neste gang han kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble forresten solgt av en privatperson. Og en av de som var og så på bilen nå, (bl.a. en mekaniker) sa at han hadde uten tvil gitt mye av rusta 3er feil.

Rusthull i bærende konstruksjoner kan vel uansett ikke gå igjennom en EU kontroll?

Bilen har også uten at selger har informert om det, blitt bygget oppigjen etter en kollisjon e.l. Hele bakdelen på bilen er ihvertfall byttet!

Blir litt verre for en vanlig bilmekaniker å gi 3'er-feil vel?

Hehe, sant det. Men altså, han mente det kvalifiserte til 3er feil. Skal ikke si sikkert om det var bare mekaniker han var!

er kart han sier det. han vil jo ha bilen billigs mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen ble forresten solgt av en privatperson. Og en av de som var og så på bilen nå, (bl.a. en mekaniker) sa at han hadde uten tvil gitt mye av rusta 3er feil.

Rusthull i bærende konstruksjoner kan vel uansett ikke gå igjennom en EU kontroll?

Bilen har også uten at selger har informert om det, blitt bygget oppigjen etter en kollisjon e.l. Hele bakdelen på bilen er ihvertfall byttet!

Blir litt verre for en vanlig bilmekaniker å gi 3'er-feil vel?

Hehe, sant det. Men altså, han mente det kvalifiserte til 3er feil. Skal ikke si sikkert om det var bare mekaniker han var!

er kart han sier det. han vil jo ha bilen billigs mulig ;)

Ja det fikk han jo faktisk også :lol:

----

Takk for alle innspill og kommentarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...