Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde bilen på EU-kontroll i går. Siden den var på service for et par måneder siden og er såpass ny, skulle dette gå knirkefritt tenkte vi. Men neida, her må det byttes dempere fremme, bremseskiver bak og stabilisatorstag bak.

Er dette tull fra verkstedet sin side, som ser muligheten til å tjene litt ekstra penger? Eller er dette vanlige deler å bytte etter 70000 km på BMW'er? Eventuelt, er dette deler som er ment å vare lenger, og sådan er en garantisak?

Kan også legge til at det er litt rust, og om dette er verdt å nevne for BMW som reklamasjon.

Takk for svar!

Skrevet

Rust kommer an på hvor det er hen på bilen.

Stabilisatorstaget må neppe byttes, men kanskje "bikkjebeina" i enden av staget.

Bremseskiver bak kan være pga rust på skivene hvis du ikke bremser litt hardt innimellom. Du får nok neppe demperne og bremsene på garantien, stab-stag kommer an på hva som er galt. Men hvis det ikke har knekt tvert av, så tviler jeg!

Jeg tror jeg ville fått et annet verksted til å sjekke demperne hvertfall. Var det på et BMW-verksted du hadde den?

Skrevet

Det viser seg som du sier, at det er noen ledd på stagene som må byttes ja. Bremseskivene må byttes pga rust (noe som ikke hadde forekommet dersom jeg fikk bruke bilen mer :wink: ) Demperene har lekkasje.

Bilen var ikke på merkeverksted.

Takk for svar Kjetil.

Skrevet

Ta den til et Merke-verksted og hør hva de sier der. Jeg opplever at Stenshagen er flinke og redelige, selv om de tar seg godt betalt. Men når du har en så ny og dyr bil skulle vel ikke det være noe kjempe-problem..

Send en mail til BMW Norge ang rust.. de svarer vel på slikt..

Skrevet

du ser jo att skivene har rust, det sier du selv, og demperen har lekkasje sier du.. Og de stabstag-"lenkene" er ikke akuratt sjeldent att er dårlig, så tror ikke verkstedet er ute etter penger her, om du selv har sett att det lekker fra dempere..

en mulighet er jo å prøve ett annet verksted men, eller få en bekjent med peiling til å se på det?

Skrevet

Hvor er det rust hen på bilen?

Hvis demperne lekker er det bare å bytte, de blir ikke bedre. Rust på bremseskivene er normalt fordi folk ikke bremser hardt nok, brems gjerne maks ned fra 50 km/t så ABS'n slår inn en gang i uka. Eller brems hardt mens du rygger litt fort (da bruker du bakbremsene effektivt). Bytt også klosser bak i samme slengen, det er fornuftig siden du får nye skiver. Sjekk også opp at brekket bak er fritt for rustne eller trege deler (ikke uvanlig).

Leddene til stab-stag er jo en vanlig ting, men de er kjappe og enkle og bytte.

Du kan jo forhøre deg med folk i nærområdet ditt her på bimmers om noen kan jobben for deg. Bytte av bremseskiver og klosser, samt leddene til stab-stag er jo en "2-skiftenøklers" jobb på Haynes-skalaen :D

Skrevet
du ser jo att skivene har rust, det sier du selv, og demperen har lekkasje sier du..

Jeg ser ikke at det er rust, siden det tydligvis er på innsiden.

Send en mail til BMW Norge ang rust.. de svarer vel på slikt..

OK, skal gjøre det med det samme.

brems hardt mens du rygger litt fort (da bruker du bakbremsene effektivt). Bytt også klosser bak i samme slengen, det er fornuftig siden du får nye skiver. Sjekk også opp at brekket bak er fritt for rustne eller trege deler (ikke uvanlig).

Takk for tips. Haynes guidene er geniale :wink:

Skrevet

Hehe, kanskje ikke geniale, men jeg og en kompis har mekket litt på en veteran Granada, og fikk stor hjelp i guiden. Har derfor et godt intrykk av Haynes!

• 3 weeks later...
Skrevet

Til dere som lurer, så var det ingen problemer når det gjaldt rusten. Får nytt panser og ny bakluke av BMW. Når det gjelder dempere og hundeben så har vi ikke fått svar enda.

God kundebehandling fra Brages og BMW hittil :D

Skrevet

De ba oss gå via forhandler, så vi gjorde det. Der fikk vi nytt panser og bakluke med det samme, mens ang dempere og "hundeben" måtte BMW Norge vurdere saken først. Ringte dem etter et par uker ca, og så tok de kontakt dagen etterpå for å formidle den gode nyheten. Veldig bra service!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...