Gå til innhold

En historie; DEFECT TYRE


mhane
 Share

Anbefalte innlegg

Før sommeren tok til oppdaget jeg at trykket i vinterdekkene langt i fra var stabilt. Lekasjen ble lokalisert til ventilene. Ventilene er etter hva jeg har forstått en del av tyrecontrol systemet.

Greit nok tenkte jeg, og bestemte meg i går for å skifte ut til vanlige ventiler til vinteren ettersom disse RDC ventilene koster noen tusenlapper.

Reiste til nærmeste dekksjappe og fikk tatt av dekkene. Trodde at det bare var å fjerne de gamle ventilen og tut å kjør igjen.

Ventilene så immidlertid nærmest ut til å være loddet på felgen. Makan til begredelig syn skal en lete lenge etter. Irr hadde fått hele konstruksjonen til å falle sammen, og den lot seg ikke skru ut igjen. Så ut som ventilene var skrudd i med mutter på utsiden. Mutteren lignet for så vidt på en mutter, men knakk bare sammen i biter når en forsøkte å skru den av.

Her var det bare å ta med seg felgene hjem igjen mens dekksjappa tok vare på dekkene.

Bilde av ventilen (tatt med mobil og ble heller dårlig)

060829185958mf9.jpg

Her var det bare å ta harde virkemiddel i bruk. Fikk fjernet bakdelen av ventilen, etter først å ha skrudd av selve sensordelen som var skrudd fast til baksiden av ventilen. Bakdelen av ventilen måtte borres i stykker.

060829190112ju5.jpg

Fremdeles satt resterende del av ventilen som sveiset fast. Her var det bare å begynne å borre opp fra innsiden med stadig større borr, inntil man nådde gummi pakningen som tetter mot felgen.

Ventilen sett forfra.

060829190216lz2.jpg

Fremdeles satt fremste delen av ventilen fast. Etter mye "om og men" fikk jeg delvis slipt den bort (dremel) før den løsnet. Så var det bare tre felger igjen.... :evil:

Kjørte så til dekksjappa og fikk nye ventiler og dekkene på igjen. Men så dum som jeg var tok jeg selvsagt med meg sensorene jeg hadde skrudd av. Istedet for at feilmeldingen TYRECONTROL INACTIVE blinket noen sekunder nå, så piper det noe for jævlig og det eneste som går an å se i kjørecomputeren er DEFECT TYRE...

Vel nå går alt så mye bedre, 4 nye ventiler og vinterdekkene er klare til bruk. Måtte av med batteriet for å få vekk denne DEFECT TYRE alarmen, men hva gjør vel det etter dette helvete....så var det den minste operasjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noe dritt. Nå kan jeg ikke parkere i nærheten av boden min, for da går jo den forbanna DEFECT TYRE alarmen igjen. Får finne annen lagringsplass for de sensorene som sto på de gamle ventilene... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denna nye elektronikken er mer til bryderi enn nytte...

Ehmm..... host.. setebeltevarsler.. host host

og... hooost.. sensor for om pærer er i orden med ettermontert xenonlys.. host host...

og... hostteeeeeeeehost.. spyyy... deffekte Ryggesensorer... hooooostehost..

og.. hosteblæææægæææækkkk.. aut volumjustering av Stereo etter fart.. spyyymasse... :D

EDIT: sorry for dobbelpost... var redigere jeg skulle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...