Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får starte en liten prosjekttråd om den ene bilen min. Bilen er i utgangspunktet en 1986 325i som er skjøta med en 1988 M3 og godkjent ombygd i vognkortet. Er i nedplukkingsfasen nå, motorrom er helt rensket, innvendig er ganske godt rensket men gjenstår litt. I kveld gikk varmeapparatet og gulvteppet ut.

Har funnet en del rustskader som skal fikses. Bilen skal hellakkeres i ny farge. Alt understell skal blåses og lakkeres. All understellsmasse skal bort for å få sjekket skikkelig for flere rustskader.

Tak-kassetten/c-stolpen må av pga rust, men det ser ut som en kurant jobb.

Ellers har denne bilen i utgangspunktet vært utstyrt med aircondition og abs-bremser og bl.a. lyktespyling(vet ikke om det var standard?) så ledningsnettet er ganske stort. Siden jeg ikke skal beholde disse tingene så har jeg bestemt meg for å bytte hele ledningsnettet til en utgave som ikke har dette ekstrautstyret.

Innvendig blir det halvbur, bøttestoler, 4-punktsseler og flocka dashbord.

Motor blir en M20 med to Garrett turboer, smidde JE-stempler, 2x2,5 rustfri mandrelbøyd eksos, ZF girkasse, fjærståls drivakslinger, DTA datasprut++ Toppen er sveisa, PPF vipparmer, Z58 kam.

Alle deler er på plass bortsett fra instrumenter, bur, bøttestoler, seler, sota lykter rundt om, Evo 2 frontleppe og Evo speil.

Jeg kommer til å ta bilen ned til Tyskland for en individuell godkjenning og så hjem til biltilsynet her hjemme.

Forhåpentligvis ruller den på veien en gang i 2007 :wink:

Picture2817.jpg

Picture243.jpg

Picture2814.jpg

• Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

dæven døtte..

uten tvil mitt neste prosjekt noe i likhet med detta.

kommer til å følge med så godt jeg kan. lykke til

Skrevet

forresten noen jævli rå hjul du har ordna deg der, åssen gummi er det som sitter på de?

må skaffe meg noe sånt jeg også når bilen skal testes på ringen til neste år..

Skrevet

Takker :wink:

Deler lokaler med stianbim så vi samarbeider en del. Godt å ikke alltid måtte stå alene med alt :o

Hjulene er 10x18 med 265/35 dekk. De du ser liggende er Mickey Thompson ET Street 10,5/26-15 for stripa.

Skrevet

Grymme planer :)

Etpar spørsmål; Effektmål? Kompresjon? Hvorfor dobbelturbo på såpass lite volum? Regner med du ikke har mere enn 2,9 liter på en M20 og da kan jo en singelturbo gjøre jobben like bra? Jeg tror ikke vekt, kompleksitet og kostnad med dobbelturbo kan forsvares med respons, men er hellig overbevist om at dette blir kanonbra ;)

Skrevet
Grymme planer :)

Etpar spørsmål; Effektmål? Kompresjon? Hvorfor dobbelturbo på såpass lite volum? Regner med du ikke har mere enn 2,9 liter på en M20 og da kan jo en singelturbo gjøre jobben like bra? Jeg tror ikke vekt, kompleksitet og kostnad med dobbelturbo kan forsvares med respons, men er hellig overbevist om at dette blir kanonbra ;)

Hva effekten blir vil jo vise seg en gang, men jeg skal prøve å få den godkjent med 350hk :)

Kompresjonsforholdet er målt til rundt 8,0:1 litt avhengig av hvilken toppakning jeg velger å bruke(std eller +0,3).

Jeg funderte jo tidligere på å bygge singelturbo og la ut twinturbo-kit'et for salg, men det var ikke så mye interesse for det kan du si.

Jeg kjøpte motoren komplett i deler av en danske så det var en tilfeldighet at det var twin turbo. For min del er det egentlig revnende likegyldig om det er en eller to turboer. Det er ikke vanskelig å få bedre respons med singelturbo, et utall av variabler gjør det til litt av en jungel å finne frem i for å bygge det som "fungerer best" :wink:

Skrevet

Ser bra ut.

Og som du sier,det finnes ingen perfekt løsning på noe.

Altfor mye å velge imellom og altfor mye som kan justeres ;)

Skrevet

Har hørt noe små rykter om dette råe prosjektet ditt Stian. Dette er absolutt noe av det råeste M20 turboprosjektet jeg noengang har sett. Og når jeg vet at du sitter inne med en vanvittig kompetanse på området så gleder jeg meg bare til neste oppdatering :D

Skrevet

Ja nå har jeg kommet hjem fra 22 timers arbeidsdag, hørte jeg VM i arbeidsmiljølov?? :shock:

Ja Ramsey her, har du sett det navnet på T4E kanskje?

Kult med positive tilbakemeldinger :D

Skal prøve så godt jeg kan å holde tråden varm!

Har skjært/slipt bort alle originale festebraketter i motorrommet til ABS, luftfilterboks, ekspansjonstank og spylervæsketank. Har kjøpt et Migatronic TIG-apparat så jeg tenkte å lage alle tankene nye i rustfritt.

Har en dummy-motor som jeg skal sette nedi i løpet av de nærmeste dagene, samt å montere turboene, eksosanlegget, intercooleren, oljekjøler osv.

Da blir alt tilpasset 100% på forhånd og nye fester laget, så man slipper å dulle med tilpassing etter lakkeringsjobben!

I helga satser jeg på å få ut alle vinduene og ledningsnettet. Nye bilder kommer!

I mellomtiden slenger jeg ut et par bilder av toppen

Picture935.jpg

Picture929.jpg

Skrevet

Nei, det har eg ikkje Stian. Men preikte litt med deg i tlf før noko år sidan. Stian fra sogn her som hadde den svarte E-30 cabben. Du hugsar meg sikkert ikkje igjen. Du var iallefalll ganske keen på turbo på den tiden og.. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...